Spårning av skadeskjutet djur!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Är det någon som vet hur spåret efter ett skadeskjutit vilt kan påverkas om det går en hundförare med hund men det fungerar inte för dessa och låter hund nummer två ta det? Ökar det risken för att göra hund nummer två förvirrad?

Sv: Spårning av skadeskjutet djur!

Det beror på hunden. Rutinerad och hur tränad den är. Klart att det blir annorlunda. Men om det blir problem beror ju på hund. En rutinerad hund tar troligtvis rätt spår direkt, en "sämre" hund kanske börjar följa nått av de andra...

Då kan jag nog vara lite stolt över min hunds insatser. En jägare tyckte det var bättre att hans 8 månaders jakthund fick spåra först och tja det visade ju sig att den inte var särskilt intresserad och först då lät man min hund spåra. Hänt två dagar i rad nu *Suck*

Skulle vilja skratta här. Men det är ju synd om det skadskjutna djuret om det inte hittas snabbt :( Hundar som tar rätt spår trots att andra varit där skulle jag vilja utnämna till riktiga eftersökshundar! De hundarna bryr sig inte om sådant. De vet vad det är de letar efter. Jag har en sådan hund hemma och hon gör ju allt genom sin talang, kan inte påstå att något beror på mig :p

Jo jag tycker det är ganska irriterande att man sätter sånt här på spel när gäller djur som skadeskjutits. Jag har suttit och varit på gränsen till förbannad när jag fick höra det här och jag var visst inte ensam om den reaktionen även ett par jägare i laget hade muttrat på och undrar hur det kommer sig att man riskerar något sånt.

Nu ligger i alla fall min älghund och snarkar i mina föräldrars säng.
Matte är stolt och det är nog plastmatte och plasthusse också!

Får man överhuvudtaget ta ut en unghund på ett eftersök?
Skadskjutet vilt skall ju avlivas så snabbt det bara går.
Förresten två skadskjutningar på två jaktdagar det är mycket det om det är samma lag.
Grattis till en duktig hund, blir ju klart svårare om det är många som knatat omkring i spårområdet.

Vet inte om de ska/måste/bör vara godkända i akl viltspår? Jag fick iaf ett brev efter det att min hund nu var godkänd. Prov får du gå från 6 mån ålder.

Varje jaktlag måste ha en godkänd eftersökshund att tillgå vid jakt, enligt vad pappa lärt mig.
De brukar även ringa hem till oss på kvällarna om det är påkört vilt i skogen etc. Det vet jag dock inte vem det går genom, eftersom vår eftersökshund tillhör jaktlag av helt annan kommun.

Sophia_ skrev:
Varje jaktlag måste ha en godkänd eftersökshund att tillgå vid jakt, enligt vad pappa lärt mig.
De brukar även ringa hem till oss på kvällarna om det är påkört vilt i skogen etc. Det vet jag dock inte vem det går genom, eftersom vår eftersökshund tillhör jaktlag av helt annan kommun.

Den sorgliga sanningen är att det står skrivet att hunden som används ska vara särskilt tränad. Hur bra eller dålig den måste/får vara står det inget om. Det arbetas dock för att det skall bli bättre specificerat exakt var lägsta kriteriet är.

Mycket beror också på föraren. Man bör kunna läsa av en skottplats korrekt för att kunna göra ett säkert och lyckat sök. Beroende på hur skottet tagit så bedömmer man hur fort man ska gå efter och hur förhållsskyttar ska placeras ut. Går man ut för tidigt på vissa skador gör man mer skada än nytta, så utbildning av hela ekipaget är viktigt. Kan varmt rekomederas för alla som är intresserade av att använda sin hund till eftersök - det är kanonkul :banana:

Mvh,
Duvan

Det har varit mkt strul i år med skadeskjutet :crazy: Annars brukar det sällan vara något. Ang. ålder och sånt har jag inte en aning om men det funkade i alla fall inte för denne.

Eftersök påbörjas Tidigast en timme efter påskjutning....

Hundan kan vara hur ung/gammal som helst, men den Måste vara tränad för eftersök.
Dock kan man generellt säga att en oerfaren unghund brukar sällan vara mogen att klarar ut ett långt och besvärligt eftersök.

Vi har gjort så med våra unghundar att dom fått spåra en älg, som vi vet är död och att vi vet var den ligger, så att första eftersöken för unghunden = 100% succé.

Gammelman kan klara av att hitta älg, även om den gått långt och andra älgar/människor/hundar hattat runt på spåret. Han har den erfarenheten.

Han har samma träning bakom sig, med blodspår och klövsläpa, kortare enkla spår i början, för att succesivt bli svårare och svårare och de första söken efter riktig älg börjar alltid, med kortare eftersök på redan död älg.
Vi utökar spårets längd och liggtid allt eftersom och det funkar kanon för oss.. Ingen av hundarna har hittintills missat i ett eftersök..

Min gamla labradortik (numera i himlen) kallades många gånger in på eftersök där andra misslyckats. Det verkade inte bekymra henne att det klampat omkring andra hundar och människor i spåret.
På äldre dagar ville hon inte spåra rådjur, det vara bara älg som var intressant.
Jag har ett kort på henne där hon står på älgen hon hittat. Håret bara yr runt henne som hon slet och drog i älgen. Vem som helst fick inte komma nära den heller och vi snackar om en labrador... Hon stod på den (i skopan på traktorn) hela vägen hem genom skogen.

Det roliga med henne var att hon kunde skilja på viltspår och vanligt spår (bruks). Vi använde två olika selar för de olika typerna av spårning och det gick hur bra som helst även om vilt var lite roligare.

Vi har gjort så med våra hundar som du beskriver. Och så har det även tränats med blodspår och klövsläpa. Fast många jägare är emot att våra hundar har bott/bor inomhus och inte i hundgård. De säger att de tappar instinkten men konstigt nog är det oss de ringer till när de behöver hjälp :angel:

Det är spännande med spårning och roligt. Behöver ju inte vara vilt man spårar jämt. Hade tänkt att spåra med vår finska lapphund men vi kör agility med henne istället. Hon passar bättre för det!

Vi kan ju säga som så att många avfärdade makens BC-hane som eftersökshund, :smirk: men knepigt nog, så efter en del träning, så finner han nu de älgar han är satt på att spåra....:angel:

Jämten är ju ändock snart 9 år och det börjar bli tufft för honom att först jaga hela dan, för att sedan gå på eftersök, när det behövs.. Därav träningen av BC´n på eftersök :)

Nu är det ju så att många Labradorer är födda med en näsa utöver det vanliga ;) Har man inte spårat bakom en Labrador så vet man inte hur lätt det kan vara :angel:

Jag kör både vilt och bruks. Inga problem alls för hunden att skilja vad vi håller på med. Jag har inte olika signaler etc utan hon tar det spår jag sätter henne på. (Men däremot sätter jag henne inte på skarpt eftersök idag eftersom att jag till 99% nu endast kör personspår och jag vill inte riskera ett djurs lidande) Går vi på ett personspår och det passerat älg, ren etc så växlar hon aldrig hur färska spåren än är och tvärtom.

Vad kul att det fungerar bra med en BC. :) En del jägare har sina fördomar så att säga. Det var inte alls bra att vara tjej och ha älghund. Fick mkt skit när jag kom med min tik eftersom morfar hade lagt av så ville jag föra vidare fast nu ser det ut som att det blir sista älghunden. Fast man ska aldrig säga aldrig!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
939
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 938
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar