sparkonto ?

Sv: sparkonto ?

*kl*

Jag har haft sån otur med alla mina djur att jag aldrig hunnit samla ihop en buffert för dem och flera gånger fått låna pengar till vet.vård istället.
Nu har jag dock *peppar peppar* börjat få ihop en buffert och jag kommer nog att börja slappna av när jag närmar mig 5000kr (för djuren). Givetvis kommer jag fortsätta samla och vill ha minst två månadslöner för oförutsedda kriser (inkl. bo, förlust av jobb m.m.). Ett separat konto för djuren kommer jag inte att ha.

Har en hund och två katter, alla försäkrade.

Nej det har vi inte. Har vanliga sparkonton och en bra buffert ifall det händer något. Men bäst är ju att ha hunden försäkrad så slipper man de riktigt stora kostnaderna iaf, om något händer hunden.

Tja, en skada eller åkomma vars behandling går loss på mer än 40 000 kr lär vara så allvarlig att man av djurskyddsskäl får fråga sig om det är värt det. Visst, är det flera skador som råkar inträffa under samma år så att försäkringen slår i taket skulle jag väl gräva fram pengarna, men inte annars. Inte ens om jag hade 100 000 bara liggande skulle jag vilja lägga de pengarna på att behandla en hund. Det finns en gräns.

Om det passerar taket på din försäkring då, avlivar du hunden då?

Det tar jag ställning till OM det händer, ska ju rätt mycket till innan vi är slår i taket.
Vilket innebär att hunden har en stor skada/svårt sjuk.
Beror på hur prognosen ser ut, åldern på hunden och om den tål att ligga på djursjukhuset länge.
Alltså det får jag ta ställning till då…

Fast 40 000 kommer du ju ganska snabbt upp i om hunden måste spendera några dagar på djursjukhus (kanske komma in på jourtid) och kanske opereras eller liknande..

Nix vi har inget speciellt sparkonto till hunden. Däremot har vi ett sparkonto där vi kan ta av om det skulle behövas, det kontot är till för oväntade större utgifter. Sen har även jag ett eget konto där mina försäkringspengar sitter (fick en större summa efter en operation). Hur mkt pengar vi har på de kontona vet jag inte exakt men det är så vi känner oss trygga.

Vi åkte in med en dödssjuk Schäfer på jourtid och han tillbringade fem dagar på Strömsholm, men inte kom den kostnaden upp i några 40 000. Inte heller livmoderinflammationen jag följde med in kostade så mycket.

Avancerade operationer med efterföljande konvalescens kan säkert komma upp i de summorna, men Jag är inte säker på att jag skulle välja operation före avlivning. Det beror helt på vilken typ av skada det är och prognos. Sjukdom som beräknas kosta dylika summor skulle jag troligen inte behandla. Min gamla tik har ett tak på 20 000 kr i försäkringen och det räcker med tanke på att jag inte skulle utsätta henne för ett större ingrepp eller utdragen behandling i hennes ålder.

*kl*

Jag minns när min hund Charlie blev sjuk, i fortfarande okänd sjukdom, och vi åkte in akut på morgonen. Det gick på 11 000 kronor och vi fick betala allt först för att sedan få pengar från försäkringsbolaget någon vecka senare. Allt som allt gick det på 3000 kronor för oss, 4 dagar inne på djursjukhuset, akutintagning och liknande.

Just nu har jag inget sparkonto, men när jag väl börjar jobba så tänker jag ha åtminstone 10 000 kronor på ett sparkonto, i nödfall kan jag alltid låna av föräldrarna som har mycket sparat.

*kl*

Nehehehehej!

Jag har knappt så jag klarar mig vissa månader, det som finns på mitt generella sparkonto nallas det på månatligen och grävs det djupt i när något händer. När försäkringen slår i taket får jag låna om prognosen är god och behandlingen dyr.

Sambon däremot har en fin buffert. Blir väl han som får stå för det direkta om det skulle krävas.

(Behöver jag säga att nya handgjorda halsbandet är vackert men känns JÄVLIGT onödigt? hehe)

/Syrsa

Ja jag har sparkonto, visst att man har råd betala med månadslönen om hunden blir sjuk fast man kan ha otur så att hunden blir sjuk många gånger på rad och då kan det vara skönt med ett spar konto!:)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 210
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 280
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 476
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka