Sparkar vid utsläpp vad göra

TARFA

Trådstartare
Jag har en inackordering somm sparkar efter mej när jag släpper ut honom i hagen,han är sur och verkar satsa på att träffa.En gång träffa han handen och nu sist kände jag håret fladdra så det är nära.Han är skit lydig när jag leder och vid annan hantering så det känns som han passar på när han vet att jag inte kontrollerar han. Har ingen lust att få skallen insparkad så, har ni nåra tips?

Sv: Sparkar vid utsläpp vad göra

vänd honom mot dig/utgången i hagen och se till att han står still innan du släpper. var bara noga med att stänga grinden^^
om du redan vänder hästen innan du släpper så kanske du ska hålla honom stilla vid utgången en stund innan du släpper eller gå ett litet varv i hagen innan du släpper. och tillåt honom inte att busa eller hota dig i hagen då det är din hage och inte hans. förmodligen så ser hästen hagen som sitt eget revir och vill visa att han kan göra vad som helst i sin hage. gå runt med honom och ev trick träna i hagen så att han förstår att han ska lyda dig även i hagen och inte bara i stallet och när du leder. om han är grinig i boxen så kan du snurra och vända honom där också så att han lär sig att du bestämmer även där.

Det är inte så att han är busig, många hästar har ju överskottsenergi och sätter av i hagen på morgonen när de kommer ut. Funkar det kanske bättre om du när du stängt översta tråden vänder hästen mot dig och tar av grimman, sen är det bara att huka under tråden och stänga nedersta?

men om hästen sparker samtidigt som man hukar så är det kanske inte så smart? och även om hästen har överskotts energi och vill ut så ska den inte slita sig eller sparka.
har som regel att aldrig låta hästen dra iväg vid utsläpp. ifall den försöker så snurrar jag den vid grinden ngt varv tills han lyssnar, går en bit in i hagen stannar honom, backar ngt steg och sen släpper. när den sen lärt sig att det blir jobbigt om man försöker slita sig så lugnar den ner sig och väntar tills man kommit ut ur hagen innan den drar iväg och stojar.

Det jag menade med att bara stänga översta tråden är att om hästen börjar krångla så vill man göra det så lätt som möjligt för sig när man väl gått in i hagen en bit ifrån ingången och släppt hästen så går man tillbaka, hukar under och stänger neder tråden. Jag menade inte att man ska rusa in, släppa hästen sen huka och rusa ut innan en spark träffar skallen. Ja jag tillåter inte heller en massa fjantande genom att dra, trängas osv när jag leder hästar men denna hästen va ju lugn, bara vid själva släppet som den sparkar till. Vänder man hästen och den står lugnt så är det ju bara att ta av grimman och börja gå mot utgången men vara observant på att hästen inte sparkar och hoppar till när man vänder ryggen till då de brukar sätta av i full fräs när de bli fria.

Jag går ochså in,vänder,stänger översta, sen släpper jag. Känns säkrare,men jag gör så med alla,även supersnälla hästar.

Ha hjälm, vänd dig mot ingången och lär hästen (eller be ägaren lära hästen) att inte gå någonstans så länge man håller handen på nosryggen, då hinner du ta av grimman i lugn och ro.

Alternativt säg åt ägaren att själv ta ut odågan. Det är inte riktigt värt att riskera livet misstänker jag?

En bekant till mig ville att alla hästar hon släppte ut skulle vänta innan dom "kilade iväg" i hagen efter det att dom släpptes, så hon gav dom en gobit då hon tagit av grimman= hästen stannade o väntade på gobiten innan dom stack:laugh:

Kanske kan funka på denna du har i stallet. Man måste bara vara konsekvent o ge gobit varje gång så han lär sig att vänta. Du kanske kan såsmåningom ta av grimman, gå under tråden och sedan ge gobiten ifall han brallar iväg efter att han fått något.

En muta kanske någon tänker men jag tänker en belöning för att han väntar:angel:

Har redan testat det mesta,men inte trick träning det är inte min häst och jag har inte tid att träna honom.Inne är han väldigt lydig,han är väldigt elak ute mot andra hästar när det kommer nya eller om nån är halt eller dålig.

Det kan funka,det känns bara inte bra att belöna den jävla elakingen.Får se om det funkar annars får dom ta ut han själva,vill inte ha såna hästar i mitt stall.

Kruxet är ju att det inte är TS häst. Dels som sagt vill inte TS kanske (och med all rätt) hålla på att träna någon annans häst. Och dels kanske ägarna inte vill att TS gör det.

Hade jag varit i dina skor hade jag sagt åt ägarna att tills de lärt hästen hur man beter sig vid hagutsläpp så får de själva ta ansvar för utsläpp, alternativt betala dig för att träna hästen. Och jag hade absolut inte gått ut med hästen utan hjälm. Och säkerhetsväst kanske? Nu vet jag inte hur höga staket ni har, men någon gång när jag stått kollektivt och haft utsläpp av andras hästar hade vi en bråkstake. Då skulle man inte knäppa i grimskaftet utan dra det igenom så att man själv höll bägge ändarna s.a.s och man tog in hästen i hagen, höll kvar grimskaftet, backade och stängde hagen och SEN så släppte man ena änden av grimskaftet (den utan knäppet alltså) och drog loss det så att hästen blev lös. Då var man 'out of harms way'.

Efter detta stall så har jag vägrat stå i kollektivstall...Inte värt att riskera att bli invalid pga någon annans häst.

Vore det min häst som hade såna dumheter för sig skulle jag skämmas ihjäl och inte vilja att någon annan tog henom förrän problemet var löst.

Hallå igen!Problemet är löst....han sparka mej imorse när jag släppte ut.Träffade i mjukdelar(baken)hmmm...så nu är det kört för hans del,jag tar inte i den hästen nåt mer och dom får ta bort han från mitt stall.Han lura mej totalt gick lugnt och lydigt och tog halvhalter flera gånger(brukar träna det medans jag leder ut han gör halt,klappar och berömmer,släpper.Han verkar kolugn,skrittar iväg nåt steg medans jag vänder mej för att stänga,sen smäller det.Falska jävla häst.Hästen har stått i mitt stall i ca 8 år och varit helt ok.Börja med att sparka för kanske 2 månader,pratat med ägarna som bara säger att han är snäll när dom tar ut han(vilket händer högst 1 ggr/mån).Är det inte märkligt!

Vilken tur att det inte träffade värre. Va rädd om dig och jag tycker du agerar rätt som sätter stopp då det är ägarens ansvar att få bukt på det problemet och inte ditt och att du ska riskera varje dag att skada dig.

Tack det känns skönt att höra.Jag har pratat med ägarna och dom pratar om att sälja(kul att sälja en elak häst),så vi får väl se vad som händer.Jag tänker iallafall tala om för köparna vad jag tycker.

Tycker du gör helt rätt! Du har inackorderingsstall inte uppfostringsanstallt.

Jag har också inackorderingsstall och har skrivit in i mitt kontrakt att hästarna ska vara hanterabara av alla och inte bara av ägaren. Då kan man bara hänvisa till det om det blir problem.

Fast om du släpper ut hästarna utan att vända dom runt vid grinden är det faktiskt lite av ditt eget fel....

för mig finns inget annat alternativ ur säkerhetsperspektiv, man vänder ALLTID hästen runt innan man släpper den, man släpper ALDRIG rakt ut i hagen.

denna regel har gällt i alla stall jag stått i, inack som kollektivt, och ALLA följer den principen. Hästarna lär sig, och vänder runt bara man själv stannar, för de är vana vid det.

Jag skulle be ägaren vara med så de får se o sen tänka mer säkert- när du VET vad den gör.

Skulle låta den ha grimman på, vända den, knäppa loss o hålla i.
hästarna lär sig fort att sticka fort som... när grimman tas av- håll i den, behåll grimman på o ge en morot. Då hinner du flytta dig.

Fast om du vänder arslet till en häst du VET sparkar så får du ju skylla dig själv om du blir träffad. :crazy:
Om hästen helt plötsligt börjar sparka efter 8 år, så kanske man bör fundera vad det är som har orsakat detta beteende..

För det första så som sagt, vänder man ALDRIG ryggen till en häst som sparkar. Hur den är att leda är helt orelevant.
För det andra, så släpper man inte bara hästen "huxflux" utan man vänder den mot staketet, med en bit skillnad så man kan backa bort från hästen.
Om hästen har tendenser att sparka, så schasar man undan den med hjälp av grimskaftet (inte slår på hästen, bara schasar bort).

Sen om hästägarna inte själva leder ut hästen till hagen, så är det ju inte dem som ska lastas för problemet, utan det är ju den/de som leder ut hästen som antagligen är orsaken till detta...

Naturligtvis gjorde jag det,eftersom jag visste att han är dum.Mina egna kan jag släppa hur som helst,dom skulle aldrig sparka när jag är i närheten.

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: jezzibell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II