Sparkar mot en när man släpper den i hagen!

minponny

Trådstartare
Vi har en gammal valack hemma på 25 år som är nervös och mycket försiktig av sig vid hanteringen. Han gör aldrig något dumt utan är hur snäll som det, bara det att han aldrig är riktigt avslappnad. Han är mycket undergiven och flyttar sig undan bara om man kollar extra noga på något ställe t.ex.

Men nu på senare tid så gör han liksom alltid ett bocksprång mot en när man släpper han i hagen. Alltså med bakhovarna mot en. Han gör det några meter ifrån men det är väldigt obehagligt.

Varför gör han som han gör och vad ska man göra åt det?

Sv: Sparkar mot en när man släpper den i hagen!

Vänder du hästen mot staketet innan du släpper den? Det löser ju inte problemet men minskar i alla fall risken att blli sparkad.

Ja, jag brukar släppa honom när han står med mulen mot mig så att jag liksom hinner undan innan han hinner vända runt och sparka.

Och just det, han har ju börjat med detta för ett par dagar sedan men tidigare har han alltid gått på min andra häst och försökt bita den såfort jag har släppt honom. Det är ju hon som är den dominanta, men han har ändå gått på henne.

Prova att stå kvar med hästen en stund istället för att släppa iväg den direkt.

Vänd den mot staketet, koppla loss grimskaftet men håll kvar den i grimman en stund och prata och klia lite på den innan du lugnt släpper grimman och låter hästen GÅ iväg.

Om hästen står och provrycker lite i grimman och visar att den vill komma loss så fortsätter du bara, släpp inte förrän den står alldeles lugnt.

På så sätt kan man avdramatisera själva släppandet och förhoppningsvis triggas hästen inte längre att slå omkring sig.

Svårt att säga något specifikt i och med att man inte ser hästen själv, om det är aggressivt eller bara överskottsenergi?

Mina är rätt busiga nu, kylan har släppt och isen börjar försvinna, och livet är tydligen härligt. Det betyder en hel del bockningar och även springa runt när man ska fångas.

Jag hade nog inte tagit det så allvarligt, lite livsglädje kan man väl få ha även vid 25. Ta gärna med någon mer vid utsläpp och se om de tycker att han verkar aggressiv.

Jag hade ett liknande problem med min häst tidigare. Så fort man hade tagit av grimman halvvägs så slängde han sig bakåt vände sig om och sparkade bakut mot mig. Jag lärde min häst att han måste stå kvar även när jag tagit av grimman och sedan gå sin väg på kommando. Det tog ett tag att lära in men när han väl gjorde det så slutade han även att sparka mot mig.

Tack för alla svaren!
Han har inte sparkat mot mig nu när jag har släppt han när jag har gjort som ni har sagt, :)

Men, är det någon som vet varför han har gjort det?
Eftersom han brukar bita och gå på min andra häst när han har släppts kanske det ligger nån form av aggression bakom det?

Jag tror det kan vara rädsla, han försöker skydda sig själv, när du släpper honom, kanske han är rädd att du kommer efter honom, han sparkar sedan åt dig för att visa att *våga inte röra mig*, när han 'attackerar' den andra hästen, försöker han visa att han inte är rädd (fastän han är det). Du sa även att han var lite rädd för dig. Jag har ju inte sett hästen, men det låter som om det vara rädsla. Har du sett hur en rädd hund beter sig? Ungefär på samma sätt, attackerar ur rädsla..
Börjar han med det igen, så kanske du kan filma det? lite lättare att se då :)
Testat att träna respekt å tillit? Kan vara värt att pröva om du inte gjort det förrut :)
Själv har jag (som nån annan här också hade) lärt min häst att även om jag tar av henne grimman så ska hon vänta tills jag säger att hon får gå iväg, när jag tar av henne grimman så står jag vid hennes huvudet och håller i henne med ena armen runt nosen typ, och så släpper man försiktigt, direkt hästen försöker gå iväg tar du tag i honom igen, tillslut kan säga t.ex *fri* och då får han gå iväg, kan ta otroligt lång tid att lära hästen, men jag lyckades med min :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka