Sparkar i luften med frambenet vid fodring?!

Fashionistan

Trådstartare
Min lilla sparkar i luften med frambenet när hon får mat (krubbmat). Har även sett många andra hästar göra så, verkar vara vanligt?

Är detta något man ska bry sig om eller är det bara för att maten är god osv som jag har hört?

Sv: Sparkar i luften med frambenet vid fodring?!

min häst gör det också. men han gör det även när han visar att han tycker att det är dags för mat.

har börjat banna honom för det för jag tycker inte han ska göra så, låter illa och dåligt uppträdande. men inte bryr han sig om det inte. mat är hans största hobby.

om han bryr sig så gör han de 30 sek sen är det samma visa igen....skit dryg.

min häst gör det också. men han gör det även när han visar att han tycker att det är dags för mat.

har börjat banna honom för det för jag tycker inte han ska göra så, låter illa och dåligt uppträdande. men inte bryr han sig om det inte. mat är hans största hobby.

om han bryr sig så gör han de 30 sek sen är det samma visa igen....skit dryg.

Ja, min låter ju inget men det är jobbigt när hon välter hinken (ute) och slår till vattenhinken så hälften åker ut inne (inne) :grin:

tycker att du ska göra någonting åt det , :p någon dag så träffar h*n dej ,, ( inte sköönt )

jag har en liten teori om det där.... min lille pöjk, som är i samma ålder som din började att göra så redan när han skulle dia från sin mor, hon va förstagångsföderska och hade problem med att producera massor med mjölk i början, så när han skulle dia fick han inte så mycket som han ville ha alla gånger (va fin i hullet i alla fall) och då vart han väldigt otålig och skrapade/sparkade med frambenet. Nu gör han tyvärr likadant när han äter ur krubban/hinken. Kan ju vara så att otålighet med att få i sig maten kan vara en bidragande orsak till detta beteende, så är det nog i min "bäbis" fall i alla fall.

jag har en liten teori om det där.... min lille pöjk, som är i samma ålder som din började att göra så redan när han skulle dia från sin mor, hon va förstagångsföderska och hade problem med att producera massor med mjölk i början, så när han skulle dia fick han inte så mycket som han ville ha alla gånger (va fin i hullet i alla fall) och då vart han väldigt otålig och skrapade/sparkade med frambenet. Nu gör han tyvärr likadant när han äter ur krubban/hinken. Kan ju vara så att otålighet med att få i sig maten kan vara en bidragande orsak till detta beteende, så är det nog i min "bäbis" fall i alla fall.

Ja så kan det vara, ungefär som att dom gör så bara för att det är såååå gott typ !

sej till henne med rösten , och våga bli lite arg , inte slå henne och så menar jag men visa värkligen att du menar det . :)

Min lilla sparkar i luften med frambenet när hon får mat (krubbmat). Har även sett många andra hästar göra så, verkar vara vanligt?

Är detta något man ska bry sig om eller är det bara för att maten är god osv som jag har hört?

Du ska inte göra någonting. Det värsta du kan göra är att uppmärksamma henne genom tillsägelse, arga utrop eller fysisk bestraffning. En del hästar gör så här. Är det bara i boxen när hon har fått sin mat? Låt henne vara ifred när hon äter i sin box. Däremot om hon börjar banka och slå med sina hovar varje gång det är dax för fodring så tränar du bort detta genom att hon helt enkelt inte ger henne fodret just då. Många ger den hästen foder först som låter mest, men då gynnar man ju bara det beteendet. När hästen slutat leva rövare och helt enkelt gett upp att det vankas mat- då kan du ge din häst fodret. Du belönar då ett lugnt och tålmodigt beteende! Lycka till! :)

Min grabb, 14 månader, gör som din. Han står som ett ljus och väntar på käket men när han väl fått det börjar han "dona på"...jag bryr mig inte om det och så småningom ger det med sig. Lilly var lika och idag, 4 år nu, är det lugnt...fast vattenbaljor i hagen lockar fortfarande:angel:

Min gör också så, det lärde han sig av sin mamma :D

Jag har försökt jobba bort det och det funkar när jag är i närheten, men eftersom jag inte alltid fodrar får jag inte bort det helt.
När han var yngre grävde han, nu håller han mest ett ben i luften.
Jag tror maten blir godare då :angel:

hihi. två av mina gör också så, den ena är 3 månader och den andra 3 år. 3-åringen gör så även när hon betar ibland. Tycker inte att man ska göra nåt speciellt åt det så länge det inte stör eller blir farligt.

Du ska inte göra någonting. Det värsta du kan göra är att uppmärksamma henne genom tillsägelse, arga utrop eller fysisk bestraffning. En del hästar gör så här. Är det bara i boxen när hon har fått sin mat? Låt henne vara ifred när hon äter i sin box. Däremot om hon börjar banka och slå med sina hovar varje gång det är dax för fodring så tränar du bort detta genom att hon helt enkelt inte ger henne fodret just då. Många ger den hästen foder först som låter mest, men då gynnar man ju bara det beteendet. När hästen slutat leva rövare och helt enkelt gett upp att det vankas mat- då kan du ge din häst fodret. Du belönar då ett lugnt och tålmodigt beteende! Lycka till! :)

Ja, om man har ju lust att ringa veterinär eller bygga nytt stall varje dag...
Min häst håller på sådär vid fodring och han brukar få sin mat först för att han inte ska skada sig i boxen eller riva hela stället, bokstavligen talat. Har testat att inte fodra honom förrän han slutat, men han ger sig inte. Så jag vill inte ta den risken.

...och när jag fick hem ett sto som fått först av samma anledning gjorde jag nåt helt oväntat. Så fort hon började banka med hovarna och gå lös på boxdörren i sin iver åkte hon ut i en grushage utanför och fick ingen mat förrän de andra fått och då fick hon sist ute i samma hage. Hon blev helt perplex men kopplade ihop det fort nog så hon stod som ett ljus och slutade helt med detta...och då fick hon mat inne. Vägrar acceptera liv och oljud i stallet:cool:

Så gör en häst i vårt stall. Men han gör det bara rätt ut i luften och bara när han fått maten, inte innan eller när han är sugen på mat, och aldrig mot boxdörren eller liknande.

Tror han blir glad och tkr det är gott elr nåt. :p

07:an jag fick hem i mars gjorde så.
Han verkade helt mathysterisk, tog sig fram som en bulldozer när det var mat :crazy: tryckte i sig maten gjorde han också.

Enligt mig är det ett stressbeteende att göra sådär, och jag vill inte att de stressar när de äter.

Vi började då träna på att han fick inte komma till maten förrän han var lugn. Och lugn var inte = stå still och råglo på maten. Utan han skulle stå där och slappna av innan han fick gå fram.
Han var ganska upprörd första gångerna ;)
Om han började stampa medan han åt fick han backa igen och komma igen först när han slappnade av.
Gick fort att få honom att fatta detta, och sedan var problemet ur världen.

Så gör min ponny, och har tydligen gjort sen födseln. Tyvärr har det blivit farligt för honom, för han slår i knäna i krubban. så vi har varit tvungna att träna bort det.
Ryta i såfort han sparkar, alternativt kasta något på boxen så det låter = han backar undan. Det gick rätt fort att träna bort det.

Det är en "reflex" sedan hästarna va vilda och va tvugna att skrapa fram maten själva under t.ex snön.

min lilla gjorde också så när hon var liten! :) Eller ja, mindre. Hon är strax över 2 år nu och nu har det börjat gå över och hon trampar bara lite med ena frambenet istället för att stå och se ut som om hon försöker gräva sig till kina! :D

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar