Sparkar i boxen - hur får man henne o sluta?

C

CarolineB

Jag har ett litet problem med min ettåring, hon sparkar som en tok i boxen (med frambenen) då hon är otålig, ex om det vankas mat, utgång eller någon häst lämnar stallet.

Problemet är att hon skadar ju sig själv när hon håller på sådär, jämt massa småsår på benen.

Hur ska man göra för att få henne sluta sparka? Några tips?

Hon har en betongvägg och 3 träväggar. Betongväggen är hon smart nog att inte sparka på...

Sv: Sparkar i boxen - hur får man henne o sluta?

Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men jag läste i en bok hur Monty Roberts angrep problemet med en häst som sparkade i boxen. Den hästen sparkade i och för sig med bakbenen, men det kanske kan vara en tanke att fundera på i alla fall.

Monty lät tillverka två kotringar i metall. Ringarna var formade som ett U, med en tunn läderrem som knöts över den öppna delen. Ringarna var så stora att de hängde runt kronranden, och när hästen sparkade kom ringarna farande och "knackade" på hoven.
Detta upplevde den hästen som så obehagligt att den slutade sparka efter ett par gånger.

Jag vet inte hur tjockt rundjärnet var som han använde, men det ska nog inte väga för mycket så att det riskerar att skada hovarna.

En "bieffekt" var att hovarna blev hårdare/kraftigare under tiden med kotringar. Antagligen berodde det på att ringarna stimulerade kronränderna att producera mer horn.

Jag vet inte om detta kan vara något som kan hjälpa dig, men det hade varit kul att veta om någon testat. Framförallt om "bieffekten" har visat sig.

Min var oxå så otålig i sin box men han sparkade dock inte utan flanerade runt eller grävde med frambenen. Stod han i gånger grävde han eller var otålig att något skulle hända, nästan så han fick en ADHD diagnos av en kompis som är psykolog. Han var ute så mycket han kunde men det hjälpte inte.
Min lösning blev att jag för lite mer än en månad sen flyttade honom till lösdrift och jäklar vilken skillnad på häst, han är mycket lugnare nu kan stå still i gången och verkar verkligen trivas.:love:
Jag vet att jag hade turen att hitta ett stall med lösdrift för ridhästar och jag vet att det inte går att ha så för alla men för oss blev det en lösning.:love:

har också en donna som håller på likadant min lösning på det hela har blivit att strunta i henne.. hon har inte helt slutat än men det har blivit bättre.. så när hon sparkar och lever tittar jag inte ens på henne hon får inte min uppmärksammhet genom att sparka däremot när hon slutar sparka får hon min uppmärksamhet. samma sak när det gäller fodring hon får inte sin mat förns hon är lugn och väntar snällt på att få sin mat.. det har iaf funkat för mig..

Det där är nog inget jag vill prova faktiskt. Måste känns rätt hårt och dessutom har hon aldrig haft boots eller något kring hovarna så hon kommer antagligen bara tycka det är skitläskigt...

Gummimatta? Då minskar skaderisken samtidigt som ljudet reduceras drastiskt, och då är det ofta inte roligt längre.

Undrar om det kan vara genetiskt i vissa fall??
Har en häst i stallet som gräver och gräver helt hysteriskt. Hon kom i princip ur mammas mage, ställde sig upp och började gräva.. Ungefär så.
Vi tror det kommer från pappas sida :p

Man sätter inte kotringar på en unghäst som inte vill stå i box och ha tråkigt VAD än Monty Roberts säger Niclas! :mad:

Ignorera metodiskt är bäst, eller låt bli att ställa in i box. Det enda hästen säger är ju JAG HAR TRÅKIGT nu ska något hända, jag håller på att få klaustrofobi eller dö av tristess (ofta kommer det ögonblickligen också;-)
Man kan försvinna ur hästens åsyn så fort den börjar och dyka upp igen så fort den slutar, man kan också bara ignorera men ägna uppmärksamhet så fort den slutar, det kräver tålamod och lite tid men fungerar.
Skäll blir faktiskt en förstärkning eftersom det åtminstone HÄNDER nåt varje gång den sparkar;-)
Det kryllar i kroppen på unghästar, de behöver GÖRA saker;-)

Ah! Mycket bra idé :) Gummimatta ska införskaffas!

Att hon sparkar bryr jag mig egentligen inte så mkt om, mer bieffekten att hon skadar sig...

Tror inte hon sparkar för att få uppmärksamhet från mig faktiskt, inte de gånger hon sparkar när de andra går ut/in i stallet. När hon får mat är det ju visserligen mig hon vill ha uppmärksamhet av:)

Så tillfällena där hon sparkar går inte att undvika, och jag har ingen möjlighet att ha henne mer ute än vad hon redan är.

Jag har ett litet problem med min ettåring, hon sparkar som en tok i boxen (med frambenen) då hon är otålig, ex om det vankas mat, utgång eller någon häst lämnar stallet.

Problemet är att hon skadar ju sig själv när hon håller på sådär, jämt massa småsår på benen.

Hur ska man göra för att få henne sluta sparka? Några tips?

Hon har en betongvägg och 3 träväggar. Betongväggen är hon smart nog att inte sparka på...

Jag har den enda rätta lösningen för ettåringar och andra understimulerade unghästar...

....LÖSDRIFT! ;)

Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men jag läste i en bok hur Monty Roberts angrep problemet med en häst som sparkade i boxen. Den hästen sparkade i och för sig med bakbenen, men det kanske kan vara en tanke att fundera på i alla fall.

Monty lät tillverka två kotringar i metall. Ringarna var formade som ett U, med en tunn läderrem som knöts över den öppna delen. Ringarna var så stora att de hängde runt kronranden, och när hästen sparkade kom ringarna farande och "knackade" på hoven.
Detta upplevde den hästen som så obehagligt att den slutade sparka efter ett par gånger.

Jag vet inte hur tjockt rundjärnet var som han använde, men det ska nog inte väga för mycket så att det riskerar att skada hovarna.

En "bieffekt" var att hovarna blev hårdare/kraftigare under tiden med kotringar. Antagligen berodde det på att ringarna stimulerade kronränderna att producera mer horn.

Jag vet inte om detta kan vara något som kan hjälpa dig, men det hade varit kul att veta om någon testat. Framförallt om "bieffekten" har visat sig.

Jag tycker att det är bättre att ta reda på orsaken varför hon sparkar än att bara bota symptomen. Skulle lätt säga att det till 99,9% består av tristess och uttråkning.

Japp, synd att inte alla har den möjligheten.

Det finns mer än en väg som är rätt;)

Dessutom, som jag skrivit, står hon inte o sparkar hela tiden. Utan när det är dags att gå ut i hagen, få mat och när någon av kompisarna lämnar stallet. Hon tycker det helt enkelt går för sakta i dessa situationer. Så jag tror inte hon är inte uttråkad hela tiden.

Tja, personligen kan jag ju tycka att kotringar är ganska milt om man jämför med att hon ska stå och sparka sönder sig i boxen. Framförallt som ringarna inte inverkar när hon rör sig normalt mer än att de (eventuellt) stimulerar horntillväxten, vilket jag har svårt att se att det skulle vara någon nackdel.

Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av hästar som sparkar i boxarna, så ta mitt råd/tanke för vad det är. Du måste ju själv utvärdera de råd du får, och känna efter vilket du tror skulle kunna lösa ditt problem och passa din häst.

Att ignorera henne, och försvinna, kan kanske vara lite kinkigt om hon sparkar vid matning, utgång och när andra hästar hämtas ut ur stallet.
Likaså hindrar väl en gummimatta inte att hon sparkar sig på benen, även om det säkert dämpar slagen mot själva hoven när hon slår i golv och väggar. Å andra sidan är det ju rätt enkelt att testa, och se om det hjälper.

Kanske skulle det gå att stimulera henne mer mentalt, så hon får utlopp för sin energi, när hon är ute?

har haft samma problem med en av mina hästar. Och visst ska man sysselsätta hästarna, låta dem vara ute mer osv. precis som andra svarat. Men om man måste ha hästen inne en liten stund är det ju bra att förebygga skador och bryta ett invant beteende. Min häst hade konstant blodiga sår på benen innan jag klädde in boxväggarna med gummimatta. Men jag hängde också upp bildäck som fästes med rep i boxgallren så att däcken befann sig lite mer än halvvägs ner mot golvet. När hästen sparkade så studsade däcket tillbaka mot hästen. Efter två sparkar har han aldrig mer gjort om det. Vilket innebär att han efter att varit konstant skadad i 15 år och inte kunnat lämnats själv i boxen, nu har varit oskadad i tio års tid. Poängteras ska dock att däcken var skurna i med kniv först innan de hängdes upp. Dels bort med de hårda metalltrådarna som ger däcket stadga. Sedan också skuret rätt igenom. Dvs så däcket blir mjukt och sladdrigt och liknar ett upp och nervändt U när det är upphängt. Annars blir det livsfarligt lätt för hästen att fastna i det.

Jag sitter här och filosoferar på hästar som blir uttråkade i boxen.

Är det någon som har några idéer om hur man sysselsätter dem i boxen. Om nu sparkandet skulle orsakas av tristess m.m. hur aktiverar man dem under tiden de står inne?
Det hade varit intressant med lite tankar och idéer om det. Det skulle nog kunna hjälpa fler hästar att trivas bättre i boxen om man hade lite knep att ta till.
Jag har sett "boxbollar" man kan hänga upp, men det ser ju inte direkt ut som att de stimulerar hästen på något naturligt sätt. Eller har jag missat något i deras funktion?

Maken har ett sto som vi köpte som tvååring. Hon har sparkat bakut i boxen ända sedan vi fick hem henne. Hon har sparkat hål på plyfaväggar och själv fått dubbel kotledsinfammation bak. :( Vi har försökt med allt, bl a kotringarna som det talades om. På henne funkade dem inte! Hon är en donna som inte bryr sig så mycket om sådant. Tror säkert att det funkar på känsligare hästar... Hon sparkar inte för att få uppmärksamhet utan hon blir sur! Får inte maten så fort som hon vill, eller att kompisarna får gå ut men inte hon. Hon slutade med det under tiden som hon hade föl men det började igen. Gummimatta i boxen skyddar både hennes ben och inredningen! Ska prova med bildäck. Det låter som att till och med hon skulle kunna tycka illa om dem. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par...
Svar
19
· Visningar
4 582
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Som rubriken lyder. Har två hästar i ett litet stall, inne är det bara dom två men ute går de bredvid andra hästar. Problemet är att de...
2
Svar
21
· Visningar
4 881
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar