Sparkande ponny..

Vica

Trådstartare
Härom kvällen ringde ägaren till medryttarponnyn mig och sa att hon förmodligen inte kommer vilja rida sin egna häst mer. Vad nu tänkte jag och fick då reda på att han har vid flera tillfällen, med vilje, försökt få av henne (skenat, ålat sej mot träd, brallat rejält osv).

Igår hade hon tänkt rida en liten sväng i paddocken (där han gått så många gånger innan). Hon hann skritta halva banan när han får för sej att göra en femtioöresvändning och skena bort till grinden. Hon skäller på honom lite och styr tillbaka honom. Samma sak igen.

Då hon kan vara lite rädd av sig ibland hoppade hon av (första no-no), tar av sadeln och tänkte löshoppa honom ist (han brukar ÄLSKA det). La upp hindrena och släppte honom. Viftade till lite med pisken för att han skulle komma fram i trav och väl framme vid hindret ropar hon "hoppa!". Då gör han något som han aldrig gjort innan, han måttar en hård rejäl spark som träffar henne på låret. hon faller ihop och kan knappt resa sej än mindre skälla på honom. Hon skyller på älgjakten dessutom..

Mot mej har han försökt men har aldrig lyckats då han vet att jag är boss.. Dock har han inte "testat" mej som ryttare då han tydligen brukar göra det. Jag är rädd att han tror att han har övertaget på alla nu när hans gamla ägarinna har så att säga "kapitulerat"..

Finns det något JAG som medryttare kan göra så att de "hittar tillbaka till varandra" eller ska hon sköta det själv? Jag är lite tuffare än henne och jag säger alltid ifrån när han gör något han inte får. Han är ju hennes lilla bäbis (kan jag tycka ibland) och visst hon säjer till men aldrig riktigt på skarpen.

What to do??:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Sparkande ponny..

Jadu, jag vet inte. Är det ens idé att ägaren försöker "hitta tillbaks" till hästen? För mig låter det som om det bästa vore att ponnyn såldes till någon som kan hantera den. Ägaren kan då kanske hitta en mildare häst, någon som hon kan trivas med och känna sig trygg med. Så mitt råd är att hon ska sälja den, istället för att försöka kämpa. Det finns många hästar, men bara en tjej! Hon ska inte riskera skada sig.

Det finns ju också alternativet att hästen beter sig så pga att den inte mår bra. Kan ha ont eller annat. Idé kan vara att kolla upp ponnyn ordentligt. Protesterna beror på något. Om det sen är pga hög rang, smärta eller annat är svårt att veta.

Norrland
 
Sv: Sparkande ponny..

Håller med Norrland. Hästen kan ha ont och kan behöva en koll. Har han mer eller mindre alltid varit såhär? Visar det sig att han inte har ont utan helt enkelt kanske anser att det är han som bestämmer kan du ju försöka övertala henne att ta hjälp av en annan duktig ryttare som kan hjälpa henne rida honom de dagar han är hennes och som kan undervisa henne sedan hur hon ska rida honom.. Så skulle jag gjort.
 
Sv: Sparkande ponny..

Vad du som medryttare kan göra är att rida den och hålla igång den så att den är säljbar till någon annan.

Har det gått så långt att hästen sparkar med vilje mot henne är försäljning till ngn som uppskattar ponnyn det bästa! Hon ska köpa en trevlig lätthanterlig ponny och ha roligt med sin häst!
 
Sv: Sparkande ponny..

svar till alla:

ponnyn har aldrig uppfört sig så här innan. dagen innan NH-tränade jag dem och det gick jättebra. tryck från sadel och liknande kan det inte vara då han inte hade det på sig när han slog.

att sälja honom kommer inte på fråga då det är deras familjehäst och döttrarna har haft honom sen han var fem. han har ett gott lynne även om han är ganska ranghög och gärna markerar detta.

Var ute och red både igår kväll och idag och jag märker inget på honom. min ridkompis säger alltid att han ser så harmonisk ut när jag rider. funderar på om det kan vara så att "ulla" (säjer inga riktiga namn pga att skydda ägaren) stressar upp sig och ponnyn när hon rider.

det verkar som om han vet att jag är högre i rang än honom och inte behöver utmana mig. han är alltid glad, possitv till arbete och lagom pigg när jag har hand om honom. vad tror ni?
 
Sv: Sparkande ponny..

Ingen har likadan relation till någon häst, varje människa är en individ och hästarna reagerar därefter.

Att du inte har problem med hästen är för att du är höger i rang med honom, troligast har det att göra med att du tränar NH med honom.
Om ägaren tränar NH med honom kan det vara så att hon utmanar honom rangmässigt, och därefter inte törs eller klarar av att stå för sin utmaning, hon backar vilket för hästen betyder att hon är längre i rang. Hästen tar över.
 
Sv: Sparkande ponny..

Jamen det spelari ngen roll för ägaren . Du skrev i första inlägget att hästen knappt var ridbar föt henne...

Det är inget fel på hästen men det fungerar intei kombination med ägaren...
 
Sv: Sparkande ponny..

Jag bara tänkte, kan det vara att den har spatt för då kan de ha mer ont vissa dagar, jag hade en ponny som jag hade utlånad och då var han jättebra vissa dagar men ibland då han hade ont bockade han jättemycket. Det var bara en ide.
 
Sv: Sparkande ponny..

Jag känner igen mig lite i det här för där jag tidigare var medryttare så vågade ägaren knappt rida sina hästar utan det var jag som stod för ridningen. Om du vill hjälpa henne med att våga rida hästen igen kan du ju erbjuda dig att rida honom lite först, rida kanske en kvart eller en halvtimme så att han skärper till sig och är lite avmotionerad. Sen kan hon hoppa upp och så kan du försöka hjälpa henne ridmässigt och pusha henne lite.

Men samtidigt så kan man ju undra om det är din uppgift som medryttare att hjälpa ägaren med att rida sin egen häst...
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp