Sparkande häst

S

Spatt

Jag undrar vad som gäller om min häst sparkar en annan häst under ridtur resp. i hage om den som har blivit sparkad blir så pass skadad att man måste ta in vetrinär. Är det jag som får betala själv el. via min försäkring.

Ägaren till den skadade hästen ska väl betala själv? Att hästar skadar varann är ju något man som hästägare får räkna med.

Du har inget ansvar under normala förhållanden.

Däremot kan den andra hästägaren stämma dig för försumlighet och yrka på skadestånd om du betett dig försumligt i egenskap av hästägare.

Om du har en häst som du vet brukar slå efter andra hästar, är det din skyldighet som ägare att informera om det, sen får den andre ägaren själv ta ställning till om den vill rida med dig eller inte.

Olyckor däremot händer alltid och det är inget som man som ägare kan lastas för. Man har ju ett ansvar själv att inte rida för nära andra hästar pga skaderisken.

Om din häst skadar en annan häst är du skyldig att betala hälften av veterinärvårdskostnaderna!

Mitt sto sparkade ett annat sto förra våren när vi provade att släppa ihop dem. Jag och den andra hästens ägare var helt överens om att försöka släppa ihop dem, och vi gjorde det enligt konstens alla regler.

Det andra stoet fick en skada på hasen. Veterinär kom samma dag och sydde och dränerade, men såret ville inte läka och det visade sig efter ett par veckor att en benflisa var lös och hon måste opereras. Därpå gick det stafylokocker i såret... Sammanlagt hade den andra hästägaren utgifter på nästan 25000 kronor UTÖVER försäkringen!

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag (där jag har min hemförsäkring) och fick höra att det var fullständigt riktigt att jag skulle betala! När allting var klart fick den andra hästägaren ut strax över 23000 kronor (dvs allt utom min självrisk som var på 1200 kronor).

Själv har jag hållit på med hästar sedan 1964 och jag hade ingen aning om att det var så här! Inte heller mina bekanta hade hört talas om det - man lär så länge man lever! :D

Se till att du har en bra hemförsäkring - och kolla med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig till ett sådant "fall".

Immer

Om jag har förstått rätt så var det din hemförsäkring som ersatte skadan på den andra hästen och inte din hästfösäkring?

Undrar eftersom jag har ett sto som kan sparkas ibland. Jag varnar alltid, men ibland finns det puckon som inte bryr sig om det :mad: utan rider upp i baken på henne ändå.

Rätt uppfattat, det var hemförsäkringen. :)

Immer

Det var väl ansvarsdelen i din hemförsäkring som täckte den skadan?

Om jag inte är helt felunderrättad så finns inte den delen automatiskt i alla hemförsäkringar utan den är numera oftast tillval.

Som djurägare bör man ha ansvarsskydd i sin hemförsäkring då den delen täcker eventuella skador ens djur ställer till med.

Tänk på att kolla upp försäkringsskyddet även om du har djuret o hemförsäkringen i samma bolag.

Måste bara instämma! Hund/hästägare: Se till att Ni har ansvarsförsäkring i er hemförsäkring! Det kan annars bli en mycket dyr historia om Din hund/häst råkar ställa till med något. Själv skulle jag aldrig "våga" vara utan!

Det gäller även barn! :o :D
Min svärmor varnade mej för att min sambo kostat många tusenlappar varje år i skadereglering och vi gjorde det enda enkla och skaffade en drulleförsäkring som täcker hela familjen!!! :D

Så om jäntan ser till att putta omkull grannens dyra TV så har vi i alla fall försäkringen!! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV