Sparka hundar?

Sv: Sparka hundar?

Mitt sunda förnuft säger nej,men jag vet inte hur jag hade reagerat i händelsen du länkat till :crazy:

NEJ en spark är inte vettigt. De kan tyvärr ta mycket illa

Gäller det hundslagsmål så brukar jag och den andra lyfta upp bakdelen så att de bara har frambenen i marken och hålla de i "spänn" så att när de släpper för att ta ett nytt tag så drar man dem bakåt och ifrån varandra.

När det gäller ett annat djur så tar jag tag i nackskinnet och skakar och måste erkänna skriker på hunden.

Vet inte om detta är det bästa sättet men så gör jag

Nu lever ju alla mina hundar i frid, harmoni med våra 5 katter, men OM hundarna ryker i hop/försöker ta en höna/kanin, skulle jag INTE sparka hunden. Däremot så nyper jag tag i nackskinnet och läsa lusen av hunden i fråga.

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att jag skulle kunna sparka eller slå en hund är om något av mina barn (eller för den delen vilket barn som helst) blir attackerad av en (eller flera) hund(ar)

Beror på situationen, jag har sparkat en hund, jag var ensam när två stora hundar rök ihop rejält.
Jag grabbade tag i den ena hunden med bägge händerna och sparkade till den andra i bogen å han kom in under ett bord och kunde grabab tag i ett galler som råkade stå nära och trycka ner mellan hundarna.
Jga avgjorde at ten spakr ifrån mig skulle ge mindra skador än att låta slagsmålet fortgå.

Händelsen du länkar till så möjligivs för att avbryta - men jag tror helt enkelt at en sparka skulel var averkninglöst i det läget.
Det skulel bara egga hunden mer.
och ALDRIG efteråt för att "bestraffa" hunden.

Senast ändrad:

Det beror på. Jag skulle använda allt våld som var nödvändigt för att freda mig eller min hund om vi blev attackerade. Det är inte troligt att jag skulle sparka min egen, men väl den andra hunden om det inte gick att få bort den på annat vis.

När det gäller ens egen hund kan man ju förebygga rätt mycket genom träning och uppfostran och därmed inte behöva sparka, men alla andras hundar är det inte lika enkelt med. Jag skulle säkert kunna sparka till en hund som klipper min katt om jag trodde att det skulle få den att avbryta och släppa. Alla hundar släpper inte och vissa taggar änu mer, så det är ju ingen universallösning och heller inget som man kanske tar till i första hand.

peter_lundin skrev:
Är en spark överhuvudtaget en vettig åtgärd när två hundar slåss eller en hund har tagit ett annat djur?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636740
PL
Det är ju en omöjlig fråga att besvara så här"! :eek:
Det beror ju helt på situation? Skulle mina hundar bli attakerade av en annan hund, så ska du se att jag gör allt för att försvara mig, mina hundar, mitt barn eller andra jag tycker om.
Så svaret skulle nog vara JA om det handlar om liv eller död.
Spoarken då för att avbryta, inte bestraffa!
Ett vanligt "gnabb" mellan hundar, NEJ!

Det ultimata vore väl att ta vattenslangen och spola
vatten på dom, men det är ju sällan att en sån
finns tillgänglig.

Men vad ska man göra om det inte går att sära
på hundarna på annat vis?
Hur ser det ut om man står på sidan om, passiv?

Jag har iofs tur m Hugo som struntar i ALLT
om han får syn på godsaker.
Det kluriga är dock att få den andra hunden
att sluta attackera.

Vettig och vettig, hade det varit mitt djur som blev ihjälbitet är risken stor att jag sparkat någon annans hund. :crazy: Hade det varit min hund hade mitt avgrundsvrål och grepp i nackskinnet förhoppningsvis fått den att släppa omedelbart.

Hmmm.... Svårt val... Men jag skulle aldrig röra i nackskinnet det är då säkert:smirk:
Jag hjar gjort det en gång och jag göra aldrig om det, då var det en hund som bara stod och skällde vid en grind. Det slutade med att jag hade ett 1cm djupt sår på handen för att han tyckte att jag skulle ge fan i hans nackskinn.. Om han är vig det vet jag inte men han hade då inga problem att bita mig fast jag höll honom i nackskinnet....

Om jag utgår ifrån historien i länken så är jag rädd för att jag bara skulle stå och skrika och inte göra något åt det....

I en sån situation reagerar man inte som man skulle gjort i vanliga fall.
Min labbe bet ihjäl min tamkanin som bodde i stallet, då sparkade jag på henne för att få bort henne, fast att jag egentligen bara hade behövt lyfta bort henne. Ilskan över att se hunden bita ihjäl något man håller kärt, jag ångrar inte den sparken än idag...

Likadant när en hane höll på att bita ihjäl en annan hane här hemma, jag är rätt tuff och går i emellan i många fall, men jag vågade inte, så jag sparkade hundfan...

Mitt sunda förnuft säger att man inte sparkar på sitt djur, men när de håller på att ta ihjäl nåt man tycker om, då använder man inte det sunda förnuftet, tyvärr. Sen att jag kan gå och hämta geväret och avliva det hunden har trasat sönder och se det så, visst, jag skjuter ju inte hunden.

//E

Om vi pratar anfallande främmande hund så kan man ha bra effekt av en avvärjande spark innan hundarna är ihop, då har man också en viss kontroll över hur man sparkar o kanske inte ens behöver sparka på utan bara mot. När väl slagsmålet är ett faktum, eller hunden har ett litet djur i käften, är som du säger risken stor att man bara triggar vidare, det våld som behövs ökar också vilket gör risken för allvarliga skador stor.
PL

Det beror på vad man lägger in som spark också. En spark behöver ju inte alltid innebära skador för hunden. Det beror ju på hur hårt du sparkar! Jag kan fösa mina hundar med fötterna utan att för den skull sparka dem, men någon kan säkert tycka att det ser ut som en spark.

Ja "föser" gör jag med utan natt tveka men att sparka på en hund som redan har tagit ett mindre djur eller flugit på en annan hund blir en annan sak. Sen fanns det, som jag tolkade det, en ton av "sparka för att visa vad som gäller" i den andra tråden.
PL

Senast ändrad:

Måste förtydliga mig lite:
*En vilt främmande hund som attackerar en människa skulle jag nog utan tvekan sparka för att försöka avbryta attacken.
*I andra fall (som exempelvis i den tråden) så finns det inget som i mina ögon rättfärdigar sådant övervåld.

Främmande hundar som tar ett annat djur är inget man ska ge sig på, men mina egna skulle jag inte tveka en ögonblink på att vråla NEJ åt och/eller nypa i nackskinnet om en sådan situation uppstod.

Har haft mina duster med en terrier som inte kunde förstå varför inte barnens kaninungar var en lämplig lunch :confused: :angel: och tro mig det fanns inte i min sinnesvärld att jag skulle sparka eller slå hunden :cool:

Vid attack mot människa är självklart alla medel tillåtna, men var drar man gränsen när en främmande hund attackera ens egen kopplade?
Var drar du gränsen med en främmande hund i fårhagen, du får skjuta men får du sparka el slå med risk att ge hunden plågsamma skador?
PL

Jag har haft främmande hundar i fårhagen och jag har vare sig sparkat,slagit eller skjutit dessa. Jag har ringt ägaren och sedan gått ut i fårhagen med mina vallhundar och samlat ihop flocken bakom oss.

Nu har jag ju rätt så tuffa får, så de få (i flesta fallen) jakthundar som kommit in har åkt på rejält med däng och tackorna har endast blivit några ulltussar fattigare..
Jag går alltid mellan med mina hundar, för att hålla den främmande hunden borta från mina får, För även om mina vuxna tackor är tuffa och attackerar med alla sina 90 kg gång på gång, så blir de yngre tackorna och lammen till den grad uppstressade att det tar flera dagar innan de lugnat ner sig ordentligt.

Skulle någon hund lyckas bita ihjäl ett lamm, så skulle ägaren få betala fullvärdespris på lammet.
Skulle det upprepa sig, så skulle hunden inte få fler chanser efter det....

*En gång är ingen gång och två gånger är en gång för mycket*
som min gamle kemilärare gärna sa..

Det är ju stor skillnad hur olika hundar bär sig åt i en fårhage, jag har sett fallen där hundar dödat el skadat massvis av får o i ett sånt fall skulle jag inte tveka att skjuta första gången om det blev nödvändigt.
Nu har vi två trådar i detta ämne på hund.
PL

Mm jag såg att den andra kommit hit, så de lär väl bli sammanslagna snart.

Jag måste ju erkänna att jag sällan har geväret med mig ut i fårhagen..
Sedan är ju fördelen med sådana här småbyar att man känner folk och deras hundar. dessutom sedan vi skaffade 5-trådigt viltstängsel med en sju:devil: massa el i, så har inte en hund varit inne i fårhagen :angel: De som prövat att ta sig in har skrikande försvunnit i fjärran :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 754
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 856
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar