Sparka hästen.

P

Pinkpig

Det här är en liten fundering som har kretsat i tankarna sedan jag fick reda på det;
En kvinna som har en unghäst i stallet berättade här för någon dag sedan att hennes häst var så väl inriden och tränad av en man som tydligen var duktig med hästar. Hon ansåg att metoden med att slå på hästen med grimskaft var rätt, och berättade med ett skratt att tränaren sparkat till hennes häst vid bringan - väldigt hårt då tillade hon - då hästen blivit rädd för kor under inridningen, hantering från marken :confused:
Det tyckte dock jag lät helt hemskt, jag skulle aldrig kunna sparka W om han blev rädd för kor eller liknande!

Vad tycker ni? Låter det rätt, eller låter det helt fel? Jag är definitivt emot den slags inridning, eftersom jag tycker det är fel att sparka på en häst om den är rädd.

Sv: Sparka hästen.

Det är helt galet fel ju :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det låter förskräckligt från början till slut, absolut.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns väl ingen som tycker det är rätt? Var det ens en fråga?

Inte direkt, men det finns ju människor med olika principer på hur de tycker att man hanterar en häst, och jag undrade mestadels om det bara var jag som var överkänslig för just detta och att det är möjligt att det går att sköta så på ett visst sätt så att det blir rätt, eller om det faktist var så fel som det lät.

Det är ju jätte svårt när man inte vet sammanhanget tycker jag.

Om jag tex är ute o går med hästen, hästen blir rädd och då mer eller mindre hoppar på mig så drämmer jag till med grimskaftet utan att tveka. Detta för att hästen inte får hoppa på mig, oavsett varför den gör det.

Detta är alltså inte på något sätt kopplat till att hästen blev rädd.

Men att slå till hästen för att den blir rädd tjänar inget som helst syfte!
Jag kan dock ryta i när hästen rycker till kraftigt för något när jag rider, detta för att jag själv blir livrädd och automatiskt skriker :o

Jag håller med kimmis. Det beror ju helt och hållet på vad som har hänt. Givetvis ska man aldrig bestraffa hästen varken i "onödan" eller för mkt.
Hoppar hästen på en, ja då kan man ge den en smäll. Jag har sparkat till hästar för att det helt enkelt gått snabbast och smidigast.

Anledningen är för att jag skadar mig mycket mycket mer om hästen springer på mig, än vad hästen gör om jag slår/sparkar till den en gång.
Samma sak om två hästar börjar bråka när jag står mellan/hos dem.

Dock tycker jag verkligen inte det är något att skratta åt, det låter ju lite konstigt.

Jag vill nog rätta till ett ord som du har skrivit... Jag tror att du har skrivit det utan att tänka bara.

Du skriver bestraffa, och det är för mig något som kommer en bit efteråt.

Och det kan man ju inte utsätta ett djur för, korrigera är ett mer korrekt ord, och jag tror att det var det du menade... vill bara att det inte ska bli några missförstånd :)

Håller med dig Kimmis. Jag kan bli arg på pållan om hon blir rädd och gör något som är farligt/kan bli farligt.

Kl*
Även jag håller med Kimmis.
Självklart ska man inte slå/ sparka hästen "i onödan" eller för att den blir rädd. Det blir ju inte ett dugg bättre för det.
Men som häromdagen, när jag var ute o gick med min nyblivna sköthäst, som inte är direkt uppfostrad... Hon är van vid att gå i 120 och bredvid/ snett framför människan, och jag orkar inte gå så fort och jag vill ha lite koll på kusen, så jag tränger in mig så nära snövallen det går så hästen inte kan gå bredvid, vilket resulterar i att hästen bokstavligt talat går PÅ mig... Då fick hon en armbåge på bringan kan jag lova, så hårt jag bara kunde, för hon var alldeles för nära för att jag skulle kunna använda grimskaftet. Skulle man raka av pälsen skullle där säkert vara ett blåmärke, men om jag stannar så ska inte hästen gå på mina hälsenor.. Det gör ont!!
Dessutom tror jag knappast jag gör samma skada som en annan häst gjort om den sparkat henne.... Speciellt inte nu när alla har broddar.

Men nej, självklart ska man inte slå hästen om den inte förtjänat det.

Det här är en liten fundering som har kretsat i tankarna sedan jag fick reda på det;
En kvinna som har en unghäst i stallet berättade här för någon dag sedan att hennes häst var så väl inriden och tränad av en man som tydligen var duktig med hästar. Hon ansåg att metoden med att slå på hästen med grimskaft var rätt, och berättade med ett skratt att tränaren sparkat till hennes häst vid bringan - väldigt hårt då tillade hon - då hästen blivit rädd för kor under inridningen, hantering från marken :confused:
Det tyckte dock jag lät helt hemskt, jag skulle aldrig kunna sparka W om han blev rädd för kor eller liknande!

Vad tycker ni? Låter det rätt, eller låter det helt fel? Jag är definitivt emot den slags inridning, eftersom jag tycker det är fel att sparka på en häst om den är rädd.

Borde inte det efter ett tag lära hästen att när den ser kor får den stryk?
Jag menar, den lär ju inte associera sparken med att den gjorde fel, utan mer med sin rädsla?

Men viss, om en häst springer på mig och jag kan bli illa skadad, då drämmer jag också till(med grimskaftet)...Inte så kul dock.

Där tycker jag att det blir fel direkt. Hästar är flyktdjur.Dom hoppar till för att dom blir rädda, deras överlevnad hänger på att fly, ska vi då slå dom för detta beteende?

Du läste uppenbarligen inte så noga vad jag skrev.
Jag skulle aldrig slå en häst för att den blir rädd!
Hoppar däremot hästen på mig så slår jag den då, oavsett varför den gjorde det.

De 2 sakerna har inte med varann att göra.
Det är alltså beteendet som man i så fall korigerar, inte rädslan. Rädsla går inte att korrigera. Man måste helt enkelt lära hästen att saken den är rädd för inte är farlig, och det är en helt annan process.

Nej jag ser det inte så, och kollar du på hästarna i hagen så springer de fasen inte på sin ledare bara för att de blir rädda.

Mina hästar får lära sig från dag 1 att över mig är ingen väg man tar, och såvida hästen inte får total panik (vilket jag aldrig varit med om att en häst har fått) så ska den kunna använda hjärnan samtidigt som den blir rädd.

För mig har det inget att göra med att hästen blir rädd, går hästen på mig så korrigerar jag, oavsett varför den gjorde det. Likadant om jag har sagt till hästen att stå till och den flyttar sig, så korrigerar jag det direkt! med andra ord flyttar tillbaks hästen till den plats där jag ställde den. Detta oxå oavsett varför den gjorde det.

Hästen tolkar det inte heller som att jag smäller till den för att den blir rädd, utan den vet att jag säger ifrån för att den invarderade mitt personliga utrymme utan tillåtelse.

Nej jag ser det inte så, och kollar du på hästarna i hagen så springer de fasen inte på sin ledare bara för att de blir rädda.

Mina hästar får lära sig från dag 1 att över mig är ingen väg man tar, och såvida hästen inte får total panik (vilket jag aldrig varit med om att en häst har fått) så ska den kunna använda hjärnan samtidigt som den blir rädd.

För mig har det inget att göra med att hästen blir rädd, går hästen på mig så korrigerar jag, oavsett varför den gjorde det. Likadant om jag har sagt till hästen att stå till och den flyttar sig, så korrigerar jag det direkt! med andra ord flyttar tillbaks hästen till den plats där jag ställde den. Detta oxå oavsett varför den gjorde det.

Hästen tolkar det inte heller som att jag smäller till den för att den blir rädd, utan den vet att jag säger ifrån för att den invarderade mitt personliga utrymme utan tillåtelse.

Så du vet säkert att hästen inte tolkar det som att du slår den för att den är rädd?

Jepp det vet jag. Jag har en fuxmärr med mkt integritet och hon blir mkt förnärmad om jag gör fel :D

Min ena tränare gav henne massor beröm för att hon var så lugn osv osv så han gick fram och klappade henne på bogen, varpå hon hoppade 1,5 meter bakåt och blåste och stirrade på honom med stora ögon. Hon undrade givetvis varför han slog henne, hon hade ju inte gjort nåt. Det säger en del om hur pass hårt jag "slår". Om jag behöver röra vid hästen när jag korrigerar så ser jag ser som ett stort misslyckande.

Jobbigt är det dock när man åker iväg till veterinären att alltid behöva be denne att sluta slå min häst när den inte är dum :cool: "Roligaste" är när de inte ens fattar att de faktiskt slår hästen.

Och ang den första komentar så trodde jag vi hade lite högre nivå på konversationen, men det får stå för dig det.

Nej jag vill verkligen ha ett svar på varför en häst inte ska få röra sig alls när du ställt den där du vill ha den? Varför du korrigerar den.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst
  • Dressyrsnack 17