Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

KL

Fått svar på min analys men känner mig tämligen lost framför allt av mikromineraler. Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå förhållande mellan dessa? Alltså ingen foderstat som sådan, men hur jag ska balansera upp det. Ska beställa från Polen tänkte jag men hur mkt tex:crazy:

TS 63%

Anger i kg/ts

Cu <5mg
Zn 36mg
Fe 116mg
Mn 50mg

Hästarna som ska äta är 2 minishettisar + en liten shettis alla 3 kommer få ca: 5 kg. Sedan är det en grov andalusier/frieser korsning på runt 650 kg samt en stor arab på 500 kg cirkus! Alla vuxna.

Mkt tacksam för input:)

Fått svar på min analys men känner mig tämligen lost framför allt av mikromineraler. Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå förhållande mellan dessa? Alltså ingen foderstat som sådan, men hur jag ska balansera upp det. Ska beställa från Polen tänkte jag men hur mkt tex:crazy:

TS 63%

Anger i kg/ts

Cu <5mg
Zn 36mg
Fe 116mg
Mn 50mg

Hästarna som ska äta är 2 minishettisar + en liten shettis alla 3 kommer få ca: 5 kg. Sedan är det en grov andalusier/frieser korsning på runt 650 kg samt en stor arab på 500 kg cirkus! Alla vuxna.

Du har fått PM.

Eurofins

Per kg foder och per kg TS.

Torrsubstans 76,0 %
Energi häst 7,8 MJ 10,3 MJ
Råprotein 92 gram 121 gram
Smältbart råprot häst 62 gram 82 gram
Kalcium, Ca 2,9 gram 3,8 gram
Fosfor, P 1,7 gram 2,2 gram
Magnesium, Mg 1,1 gram 1,4 gram
Kalium, K 13,0 gram 17,1 gram
Natrium, Na <0,4 gram <0,5 gram
Svavel, S 1,1 gram 1,4 gram
Koppar, Cu <3,9 mg <5,1 mg
Zink, Zn 13,7 mg 18,0 mg
NDF 372 gram 490 gram
Järn, Fe 81 mg 107 mg
Mangan, Mn 62 mg 81 mg
Socker NIR 94 gram 124 gram

Insåg att detta var ju en gammal tråd. Får läsa om från början. Mitt hösilage ovan är i alla fall andraskörd från Hörby, Skåne. Om jag inte missminner mig skördat typ i september.

I vilken tråd diskuterar vi egentligen balansering av mikromineraler? :o Hade behövt hitta dit.

/ förvirrad

Nej nej, det är inte granngårdens mineraler jag använder, det är deras kraftfoder! Mineralerna är från Krafft (blå pelleterade), jag valde det som passade så bra som möjligt med Ca och P samt så lågt Fe-innehåll som möjligt.
Fe 600
Mn 1000
Zn 2500
Cu 900

Har inte hunnit läsa resten, återkommer!

Fast nu är det betydligt mer järn i kraffts mineraler nämligen 2500 mg/kg

Från produktchefen på krafft
Problemet ligger i att PCHorse vill ha totalvärden av spårelement och vi anger på emballagen tillsatt mängd eftersom det är det som lagen kräver. På hemsidan anger vi också tillsatta värden för att harmoniera med emballagen. Ett alternativ är att ange totalmängd på vår hemsida men då kommer inte den stämma med våra emballage :crazy:

Fast nu är det betydligt mer järn i kraffts mineraler nämligen 2500 mg/kg

Från produktchefen på krafft
Problemet ligger i att PCHorse vill ha totalvärden av spårelement och vi anger på emballagen tillsatt mängd eftersom det är det som lagen kräver. På hemsidan anger vi också tillsatta värden för att harmoniera med emballagen. Ett alternativ är att ange totalmängd på vår hemsida men då kommer inte den stämma med våra emballage :crazy:

Ja. det är ett stort problem att fodertillverkare inte anger det totala innehållet av mineraler i sina produkter utan endast den mängd som har tillsatts.

Detta är särskilt bekymmersamt för järn eftersom flera mineraltillskott kan innehålla höga halter järn som förorening. Dikalciumfosfat och magnesiumoxid är kända för att kunna innehålla höga halter järn och båda dessa tillskott är vanligt förekommande hos fodertillverkare eftersom de är billiga. Det är troligt att Krafft använder dikalciumfosfat för att tillsätta kalcium och fosfor i sina mineralfoder.

Det enda sättet att komma ifrån denna osäkerhet är att använda individuella mineraler som tillskott istället för de hopkok som fodertillverkare erbjuder och dessutom tar oförskämt bra betalt för.

Sen skulle det vara intressant att få en förklaring från Kraffts produktionschef till varför man tillsätter 600 mg/kg extra järn till sin produkt när produkten redan innehåller 1 900 mg/kg järn från annat håll.

Ja jag skickade följande fråga

Hej
Tack för snabbt svar. Jag anser att det är totalmängden som är det relevanta när man ska beräkna foderstat och 2500 mg per kg är ganska mycket så varför tillsätta järn överhuvudtaget om det redan finns så mycket järn i produkten?

men jag fick aldrig något svar så nu köper jag inte längre produkter därifrån. Jag är förvisso bara en liten, i deras ögon förmodligen obetydlig, konsument men fler borde väl ändå reagera på att det är så mycket järn i deras produkter?

Så deras ord "analysgaranti" innebär alltså tillsatt?

Vilka är det som regleras innehållsförteckningen på tillskottsfoder? Jordbruksverket?

Krafft skriver ju bla om att det är noga för att inte riskera överutfodring, gäller det inte även järn?...

Så deras ord "analysgaranti" innebär alltså tillsatt?

Vilka är det som regleras innehållsförteckningen på tillskottsfoder? Jordbruksverket?

Krafft skriver ju bla om att det är noga för att inte riskera överutfodring, gäller det inte även järn?...

Men jesus maria! Det här är ju helt barockt! Jaga kan mao kasta mina beräkningar åt helvete och mem börja om igen, ingenting lär ju stämma i så fall. Vilket jävla skitföretag.

Spaderäss -är det likadant med alla färdiga mieralblandningar?

Jag som var så nöjd att ha fått ihop det vettigt utan att behöva trixa för mkt med att blanda själv.

Ursäkta mig men FAAAAAAAN :rage::arghh::rage::arghh:

Mailat följande till Krafft, får väl se vad dom svarar.....

Är en hästägare som är väldigt noggrann med att analysera grovfoder och räkna foderstat. Jag har på senare tid fått upp ögonen för vikten att även se till att mikromineralerna är i balans. Fick idag höra att ni inte anger totalinnehållet av enskilda mineraler i era foder utan enbart hur mkt som ni tillsatt. Detta låter fullständigt vansinnigt och jag kan bara inte tro att ett företag med ert rykte och marknadsandel skulle få för er att vilseleda era kunder på det viset. Jag hoppas verkligen att detta påstående inte stämmer. Diskussionen gällde att ni angav 600 mg järn när det i själva verket var så att totalinnehållet av järn i produkten var 2500 mg,

Tacksam för snabbt svar i frågan!

Senast ändrad:

Ja det var det jag fick till svar från Krafft när jag upptäckte att det som angavs i PC-horse inte stämde med vad som stod på Kraffts hemsida och det var den 4 juli i år.

Problemet ligger i att PCHorse vill ha totalvärden av spårelement och vi anger på emballagen tillsatt mängd eftersom det är det som lagen kräver. På hemsidan anger vi också tillsatta värden för att harmoniera med emballagen. Ett alternativ är att ange totalmängd på vår hemsida men då kommer inte den stämma med våra emballage

Enligt lagen räcker det ju tydligen att ange tillsatt mängd? Alltså är det lagen som behöver ändras. Först så trodde jag det var fel i PC-horse och mailade dit först som då vidarebefodrade mitt mail till Krafft och då fick jag ovanstående till svar. Alltså bryr sig varken lagen eller fodertillverkare om vad hästarna egentligen för i sig :crazy:

Och i hur många år har detta förekommit? Och varför är det ett problem att PC-horse vill ha totalvärdena? Det ÄR ju dom som är relevanta :confused: varför räknar vi annars överhuvudtaget på foderstater?

Senast ändrad:

Jättebra att du mailat dem! Bara på dem!

Du får väldigt gärna rapportera deras svar.

När jag skrev till dem så ville jag ha bort järnet helt och hållet men det förstår jag nu inte går med tanke på järnkontamineringen i de andra ingredienserna.

Bra jobbat!!

Hade själv tänkt göra det ikväll men inser redan nu att nästa söndag kanske jag har tid o ro att formulera ett mail. Har så svårt att formulera mig och vill gärna få in bristen på Cu och Zn tillskott/mängder och därmed ha ett litet räkneexempel i mitt fall o fråga om råd utifrån det.

Tillägg: det är därför jag inte svarat på din räkning på mitt hösilage oxå. Vill räkna igenom själv o fundera på frågor :-D

Bra jobbat!!

Hade själv tänkt göra det ikväll men inser redan nu att nästa söndag kanske jag har tid o ro att formulera ett mail. Har så svårt att formulera mig och vill gärna få in bristen på Cu och Zn tillskott/mängder och därmed ha ett litet räkneexempel i mitt fall o fråga om råd utifrån det.

Tillägg: det är därför jag inte svarat på din räkning på mitt hösilage oxå. Vill räkna igenom själv o fundera på frågor :-D

Ja den uträkningen stämmer ju inte ett jä :devil: a jota med med tanke på att analysvärdena från företaget(en) är helt åt helsikt. Jag ska fan skiva till nån myndighet om detta. AAAAHHHHHHH!

Allt detta har blivit så frustrerande svårt att jag har lust att skita i allt! :banghead:

Jag som alltid innan har tyckt att det varit roligt att räkna foderstater... :(

Jag ska också formulera ett mail, när jag har lugnat ner mig lite.

*kl*

Finns det någonstans man kan hitta det totala innehållet i kraffts mineraler? Tycker detta är helt stört!

Ja den uträkningen stämmer ju inte ett jä :devil: a jota med med tanke på att analysvärdena från företaget(en) är helt åt helsikt. Jag ska fan skiva till nån myndighet om detta. AAAAHHHHHHH!

Det är Jordbruksverket som är ansvariga för tillsyn av djurfoder. Det finns en EU lag som reglerar djurfoder:

“REGULATION (EC) No 767/2009 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 13 July 2009 on the placing on the market and use of feed”

Paragraf 17 i denna lag säger följande:

(17) Labelling serves enforcement, traceability and control purposes. In addition, labelling should provide the necessary information to purchasers to enable them to make the optimal choice for their needs, and it should be consistent, coherent, transparent and understandable. As purchasers, in particular livestock farmers, make their choices not only at the point of sale where they can inspect the packaging of the feed, the requirements concerning information provided on the labelling must apply, not only to the labels which appear on the products, but also to other kinds of communication between the vendor and the purchaser. Furthermore, those principles should apply also to the presentation and the advertising of feed.

Här står det att märkning av produkten ska ge nödvändig information för att konsumenten ska kunna göra ett optimalt val med utgångspunkt från deras behov och märkningen ska vara logisk, konsekvent, tydlig och förstålig.

Tycker ni att detta krav är uppfyllt om det inte finns en adekvat förteckning över innehållet av olika mineraler i ett mineraltillskott?

Det går alldeles utmärkt att ringa eller mejla Jordbruksverket och fråga hur de anser att märkningen av foderprodukter ska se ut. Man kan också fråga hur deras tillsyn av marknaden går till.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25