Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Det kan du nog tyvärr glömma. Det dom anger är näringstillsatser, dvs. dom anger inte heller totalmängden mineraler i fodret utan tillsatt mängd.

Här är ett exempel:

HippoSelection Standard

Näringstillsatser spårämnen, per kg

Järn mg 750

Detta är tillsatt järn och inte totalt järn i produkten. Det är jag övertygad om.

Jag tror dock inte att hon på Svenska Foder, Susanne Edlund, avsiktligt ljög. Hon förstod nog helt enkelt inte Hannas fråga. Brist på kompetens kan man kalla det.

Jag misstänker att hon inte förstod eller avsiktligt svarade på ett sätt som gör att hon inte ljuger bara inte säger hela sanning.

Skickade följande som replik till henne och kommer att ligga på ifall jag inte får svar.

"Du menar alltså att ni anger det faktiska innehållet av olika mineraler, spårämnen och vitaminer och inte enbart det ni tillsatt av varje enskilt ämne. Detta var en stor lättnad att höra."

Ang Kvarnbý följde detta, och här tog jag mig friheten att använda ditt inlägg som endel av min replik Spaderäss. Hinner inte korrigera värdena längst ner men n fattar nog. :

Replik från mig:

Fast jag kan inte hålla med om att det i första hand belyser ett problem med utformningen av regelverk.

Hänvisar till följande:

“REGULATION (EC) No 767/2009 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 13 July 2009 on the placing on the market and use of feed”

Paragraf 17 i denna lag säger följande:

(17) Labelling serves enforcement, traceability and control purposes. In addition, labelling should provide the necessary information to purchasers to enable them to make the optimal choice for their needs, and it should be consistent, coherent, transparent and understandable. As purchasers, in particular livestock farmers, make their choices not only at the point of sale where they can inspect the packaging of the feed, the requirements concerning information provided on the labelling must apply, not only to the labels which appear on the products, but also to other kinds of communication between the vendor and the purchaser. Furthermore, those principles should apply also to the presentation and the advertising of feed.

Här står det ju att märkning av produkten ska ge nödvändig information för att konsumenten ska kunna göra ett optimalt val med utgångspunkt från deras behov och märkningen ska vara logisk, konsekvent, tydlig och förstålig.

Hur kan det vara mitt intresse som kund att enbart veta vad som har TILLSATTS produkten när det enda som spelar roll för mig är totalinnehållet. Jag som lekman har ju ingen möjligheter att räkna ut ungefär hur mkt av olika spårämnen som finns i de bärare ni använt. Man köper ju ett mineralfoder för att man behöver komplettera eller balansera makro- och mikromineralerna utifrån det grovfoder och ev. kraftfoder man har, hur menar du att man som kund ska kunna göra det om man inte får korrekta analysvärden från tillverkaren? Och hur i hela havet ska folk veta att de värden som anges på förpackningen INTE är vad produkten i verkligheten innehåller. Jag förstår inte hur man kan kalla det för något annat än vilseledande marknadsföring och inte heller hur företag kan välja att gömma sig bakom och skylla på att reglerna inte kräver mer än så.

Har du korrekta analysförteckningar över era mineralfoder skulle jag vara mycket tacksam om du kan tänka dig att skicka dem till mig för uppenbarligen stämmer inte de värden jag räknat efter så jag får börja om från början igen.

Från Kvarnby:

Hej Hanna,

Jag är helt enig med dig om att produkten ska ge nödvändig information. Du kan alltid begära mer detaljerade upplysningar från producenten, det är inga hemligheter! Branschen har än så länge inte ansett det viktigt att deklarera analysbidrag på naturligt förekommande spårämnen utan deklarerar endast det som tillsats i enlighet med märkningsreglerna. Pga. att det är organiskt material vi hanterar kan analyserna variera mellan olika råvarupartier och det är osäkert hur bra smältbarhet det är på det naturliga bidraget av spårämnen. Nedan ser du värdena för Vitafor Total, vilka ligger väldigt nära de tillsatta värdena. Det är just järn som det kommer ett litet bidrag från lucern.

Total

Tillsatt

Jod I mg

10

9,9

Selen Se mg

20

19,9

Järn Fe mg

457

375

Kobolt Co mg

9,4

9,3

Koppar Cu mg

998

994

Mangan Mn mg

1761

1750

Zink Zn mg

3000

2988

Senast ändrad:

Antar att Lin skrivit fel namn på produkten, det står Vitafor Total men siffrorna avser väl Vitafor Power!

Men i det foderstatsprogram jag använder stämmer ju inte värdena med det som anges på respektive foders hemsidor. Och enligt detta svar jag fick

Från produktchefen på krafft
Problemet ligger i att PCHorse vill ha totalvärden av spårelement och vi anger på emballagen tillsatt mängd eftersom det är det som lagen kräver

Borde inte detta innebära att foderstatsprogrammet faktiskt begär in totalvärdena? Det var ju här i alla fall jag upptäckte att det diffade en hel del på vissa mineraler? Fast å andra sidan analyserar de väl knappast alla foder själva? Så man kan väl knappast vara säker på att det stämmer heller :arghh:

Kan vi anlita ett oberoende labb att analysera eländet på något vis? Starta ett upprop, vi som vill VETA vad vi stoppar i våra hästar. Kan det vara så dyrt att skicka in och begära en analys? En höanalys med mikromineraler är ju inte jättedyr (allt är ju relativt men det kanske är större nytta att faktiskt analysera mineralfoder och en gång för alla få svar på vad det faktiskt är i dom) kan det bli så mycket dyrare med annat foder? Om alla här skulle lägga en tjuga skulle det kanske räcka till analys av flera olika mineralfoder?

Senast ändrad:

Här har jag fotat texten från en säck Vitafor Power!

power_sacktext.jpg

Kvarnbyfoder gör således på samma sätt som Krafft, dvs. man anger inte källan för makromineraler utan endast för mikromineraler/spårämnen.

Det hade varit mer relevant om man hade gjort tvärt om, dvs. angivet källan till tillsatta makromineraler. Mikromineraler tillsätts i så små mängder att eventuella föroreningar i dessa mineraltillskott inte spelar någon roll. Problemet är makromineralerna. Makromineraler tillsätts i betydligt större mängder och föroreningar i form av spårämnen i de mineraltillskott man använder kan ha en enorm betydelse för det totala innehållet av spårämnen i produkten. Jag har tidigare varnat för användning av dikalciumfosfat och oren magnesiumoxid. Dessa mineraltillskott innehåller ofta höga halter järn.

Problemet gäller i princip endast järn. Övriga mikromineraler brukar finnas i så små mängder att de kan försummas. Här är några exempel tagna från en norsk databas som anger medelvärden för olika foder.

Betepulp (mg/kg ts)
Fe = 490
Zn = 20
Mn = 54
Cu = 8

Lusernemel (mg/kg ts)
Fe = 550
Zn = 37
Mn = 91
Cu = 8,4

Det ser i princip likadant ut för alla foder. Det är således endast järn som vållar problem. Det tråkiga är att hästen inte kan göra sig av med ett järnöverskott utan det ansamlas i kroppen. Det finns tecken på att ett järnöverskott i kroppen bidrar till och förvärrar både PPID och IR. Det är därför särskilt viktigt att man har koll på järnhalten i foderstaten för dessa hästar och det kan man inte ha om fodertillverkare inte redovisar den totala järnhalten i sina produkter.

Läser man på råvaruinnehåll så står koksalt, kalciumkarbonat och magnesiumfosfat, det är väl råvarorna som ger makromineralerna?

Kvarnbyfoder gör således på samma sätt som Krafft, dvs. man anger inte källan för makromineraler utan endast för mikromineraler/spårämnen.

Det hade varit mer relevant om man hade gjort tvärt om, dvs. angivet källan till tillsatta makromineraler. Mikromineraler tillsätts i så små mängder att eventuella föroreningar i dessa mineraltillskott inte spelar någon roll. Problemet är makromineralerna. Makromineraler tillsätts i betydligt större mängder och föroreningar i form av spårämnen i de mineraltillskott man använder kan ha en enorm betydelse för det totala innehållet av spårämnen i produkten. Jag har tidigare varnat för användning av dikalciumfosfat och oren magnesiumoxid. Dessa mineraltillskott innehåller ofta höga halter järn.

Problemet gäller i princip endast järn. Övriga mikromineraler brukar finnas i så små mängder att de kan försummas. Här är några exempel tagna från en norsk databas som anger medelvärden för olika foder.

Betepulp (mg/kg ts)
Fe = 490
Zn = 20
Mn = 54
Cu = 8

Lusernemel (mg/kg ts)
Fe = 550
Zn = 37
Mn = 91
Cu = 8,4

Det ser i princip likadant ut för alla foder. Det är således endast järn som vållar problem. Det tråkiga är att hästen inte kan göra sig av med ett järnöverskott utan det ansamlas i kroppen. Det finns tecken på att ett järnöverskott i kroppen bidrar till och förvärrar både PPID och IR. Det är därför särskilt viktigt att man har koll på järnhalten i foderstaten för dessa hästar och det kan man inte ha om fodertillverkare inte redovisar den totala järnhalten i sina produkter.

Borde inte detta innebära att foderstatsprogrammet faktiskt begär in totalvärdena? Det var ju här i alla fall jag upptäckte att det diffade en hel del på vissa mineraler? Fast å andra sidan analyserar de väl knappast alla foder själva? Så man kan väl knappast vara säker på att det stämmer heller :arghh:

Ja, det är hedervärt av personerna bakom PC-Horse att de faktiskt försöker ange totalvärden i sitt program. Men de är naturligtvis helt beroende på vilka uppgifter som fodertillverkarna lämnar. De gör med största säkerhet inga egna analyser även om det går.

Kan vi anlita ett oberoende labb att analysera eländet på något vis? Starta ett upprop, vi som vill VETA vad vi stoppar i våra hästar. Kan det vara så dyrt att skicka in och begära en analys? En höanalys med mikromineraler är ju inte jättedyr (allt är ju relativt men det kanske är större nytta att faktiskt analysera mineralfoder och en gång för alla få svar på vad det faktiskt är i dom) kan det bli så mycket dyrare med annat foder? Om alla här skulle lägga en tjuga skulle det kanske räcka till analys av flera olika mineralfoder?

Det går alldeles utmärkt att analysera produkter själv. Man skickar ett prov till Equi-analytical i USA och begär analysen Trainer som kostar $54 (ca. 350 kr).

Läser man på råvaruinnehåll så står koksalt, kalciumkarbonat och magnesiumfosfat, det är väl råvarorna som ger makromineralerna?

Ops, jag såg inte detta. Kalciumkarbonat och magnesiumfosfat är ett betydligt bättre sätt att tillsätta makromineraler än att använda dikalciumfosfat och oren magnesiumoxid. Detta förklarar också varför den verkliga järnhaltan i kvarnbyfoders mineraltillskott avviker mindre än för Kraffts produkter.

Nu var jag för snabb!

Jag ska kolla upp råvarorna för Kvarnbys två andra mineraler också, Solid och Strong!

Senast ändrad:

Det finns tecken på att ett järnöverskott i kroppen bidrar till och förvärrar både PPID och IR. Det är därför särskilt viktigt att man har koll på järnhalten i foderstaten för dessa hästar och det kan man inte ha om fodertillverkare inte redovisar den totala järnhalten i sina produkter.

Och om då kraffts mineraler verkligen innehåller 2500 mg järn/kg (som är den uppgift jag har men jag ska försöka få den bekräftad) men folk har räknat på 600 mg/kg vad kan det ha gjort för PPID och IR hästar?

Antar att Lin skrivit fel namn på produkten, det står Vitafor Total men siffrorna avser väl Vitafor Power!

Ja det måste gälla Power för den ska enligt analysen innehålla 375 mg Fe och det var den produkten jag frågade om specifikt.

Och om då kraffts mineraler verkligen innehåller 2500 mg järn/kg (som är den uppgift jag har men jag ska försöka få den bekräftad) men folk har räknat på 600 mg/kg vad kan det ha gjort för PPID och IR hästar?

Är det ingen här som har PC-Horse? De verkar ju vara så besvärliga att de krävt att få analysvärdena på totalinnehållet, då kan man ju bara jämföra med deras värden.

Jo jag har PC-horse och där finns siffran 2500 mg/kg MEN vågar man lita på någonting idag? Så jag har mailat PC-horse och frågat var deras värden kommer ifrån ... för säkerhets skull. Värdena ska komma från Krafft men är det ett beräknat värde eller gissat värde eller ett analyserat värde för det är ju en hög siffra :crazy: Och så kan det ju ibland bara bli fel. Operation dubbelkoll är inledd :sneaky:

Senast ändrad:

Jo jag har PC-horse och där finns siffran 2500 mg/kg MEN vågar man lita på någonting idag? Så jag har mailat PC-horse och frågat var deras värden kommer ifrån ... för säkerhets skull. Värdena ska komma från Krafft men är det ett beräknat värde eller gissat värde eller ett analyserat värde för det är ju en hög siffra :crazy: Och så kan det ju ibland bara bli fel. Operation dubbelkoll är inledd :sneaky:

Det märkliga är att i det svar jag fick från krafft per mail så sägs det ingenting om huruvida denna siffra stämmer, trots att jag specifikt frågat med utgångspunkt i detta påstående, man kan ju undra varför.....

Har du fått svar från kraffts produktionschef i alla fall? På kraffts hemsida finns "fråga krafft" jag ställde den i mitt tycke enkla frågan "Hur mycket järn är det totalt i era mineralfoder?" så får vi se vad det blir för svar där :sneaky:

Men tills vidare så får vi väl anta att 2500 mg/kg är det som gäller då krafft i alla fall säger följande:
Från produktchefen på krafft
Problemet ligger i att PCHorse vill ha totalvärden av spårelement och vi anger på emballagen tillsatt mängd eftersom det är det som lagen kräver

Tills vidare tänker i alla fall inte jag använda deras produkter även om svaret på fb hävdar att bara 15% absorberas. För när jag använder mitt foderstatsprogram så blir det enligt detta för mycket järn med kraffts mineraler. Programmet samarbetar, enligt deras hemsida, dessutom med SLU och hippocampus så jag hoppas de har koll på upptag, behov med mera.

Här är säcktexten från Vitafor Solid & Vitafor Strong, de verkar inte inte innehålla dikalciumfosfat eller magnesiumoxid, så förhoppningsvis är järnvärdet inte så mycket högre i verkligheten!

Jag har förövrigt PC-horse!

Ingen av Kvarnbyfoders produkter finns med i PC-Horse!

solid_sacktext.jpg

strong_sacktext.jpg

nej inte av produktchefen som utlovats....

Här är svaret:

"Tack för din fråga! Jag antar att du har sett vårt svar på Facebook, men jag skickar över det även via mail. J

Hej! Ursäkta lite sent svar. Missade denna fråga igår då vi var lite kort om folk på Krafft Direkt.
Det är så att enligt lagstiftning FÅR VI INTE ange annat än tillsatt mängd på analysgarantierna. Det är Jordbruksverket som följer upp detta och lagen gäller förstås alla foderleverantörer. I foderstatsprogram som t ex PC Horse anges totalinnehållet och visst blir det förvirrat, det har vi full förståelse för. Detta är dock ytterst en fråga för lagstiftare.
Olika råvaror, t ex järnkällor har olika upptaglighet och fönstret är stort. Om vi då tar järn som ett exempel så är enligt SLU:s Näringsrekommendationer för häst maxtoleransgränsen 3000 mg/100 kg kroppsvikt och de skriver så här: ”OBS! Ovanstående rekommendation kan överstigas om vallfodret har högt innehåll av mikromineraler utan att det negativt påverkar hästen. Rekommendationen bör inte underskridas under en längre period.” Järn i vanliga fodermedel absorberas 15% eller MINDRE. Absorptionen ökar vid för liten dagsgiva och avtar vid för högt innehåll. Högt innehåll av kadmium, kobolt, kopper, mangan, zink och fytinsyra hämmar absorptionen. Upptaget främjas av vitamin C och aminosyror. Totalinnehållet i vårt mineralfoder syftar alltså till att säkerställa hästens behov. Mvh KRAFFT Direkt

Vänliga hälsningar/Kind regards

Jenny Persson

Foderrådgivare

KRAFFT Direkt

020-30 40 40"

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25