Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jättebra att du mailat dem! Bara på dem!

Du får väldigt gärna rapportera deras svar.

När jag skrev till dem så ville jag ha bort järnet helt och hållet men det förstår jag nu inte går med tanke på järnkontamineringen i de andra ingredienserna.

Produktchefen ska tydligen återkomma...

Tack Spader!!

Orkade inte fila på något tjusigt så skickade detta till JBV:

"Hur kommer det sig att angivna mängder på mineralfoderförpackningarna från Krafft enligt Krafft själva enbart är tillsatta mängder och inte totala mängder? Det som är relevant när man väljer mineralfoder är ju i första hand hur mycket produkten faktiskt innehåller (NÄR är tillsatt mängd relevant om man inte vet den totala mängden?) och i andra hand i vilken form de olika mineralerna som ingår förekommer i (med avseende på hästens upptag av olika former). Tydligen kräver lagen bara att tillsatta mängder redovisas, stämmer det? Varför krävs inte totala mängder? Helt plötsligt känns det totalt omöjligt att räkna foderstat, vad tycker ni man ska räkna på för värden vad gäller makro- och mikromineraler?"

Hoppas någon av dem googlar sina mail och hittar våra arga trådar, haha. Tycker det är helt jävla stört och 110 % vilseledande att "analysgaranti" tydligen är lika med "tillsatt" i Kraffts fall och jag förvånar mig inte alls om det är likadant hos övriga tillverkare. Alltså ett systemfel som är helt ofantligt stört.

Tydligen kräver lagen bara att tillsatta mängder redovisas, stämmer det? Varför krävs inte totala mängder?

Lagen kräver numera inte att företagen redovisar alla tillsatta foderämnen. Så produktchefen hos Krafft talar inte sanning. Här är paragraf 21 i nämnda EU-lag:

(21) As a consequence of the bovine spongiform encephalopathy (BSE) and the dioxin crises, the obligation to indicate the percentage by weight of all feed materials incorporated in compound feed was introduced in 2002 . . . In light of these positive achievements, mirrored in the notifications to the Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF), the obligation to indicate the percentage by weight of all feed materials incorporated in compound feed on the labelling is no longer necessary for the purpose of ensuring a high level of feed safety and thus a high level of protection of public health. The exact percentages may, however, be provided on a voluntary basis for the purpose of providing adequate information to purchasers. Furthermore, given that the competent authorities have access to information on the exact percentages by weight of all feed materials incorporated in compound feed, they should be able, on the ground of any urgency relating to human or animal health or to the environment, and in accordance with Directive 2004/48/EC of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on the enforcement of intellectual property rights ( 1 ), to provide further information to purchasers.

Jag utelämnade en del text i mitten av paragraften som inte är relevant. Kontentan är i alla fall att det inte längre är ett krav att ange alla tillsatta material i produkten. Det finns därför ingenting som hindrar Krafft från att ange de totala mängder mineraler som deras produkter innehåller istället för tillsatta materialmängder.

Nu tillhör jag inte dom som använder Kraffts produkter eller några andra färdigblandade produkter överhuvudtaget men detta hindrar inte att jag är kritisk till hur dom marknadsför sina produkter.

Jag tittade för skoj skull på Kraffts hemsida och läste följande om fodersäkerhet:

”Fodersäkerhet
Du skall veta exakt vad hästen får i sig. Det näringsmässiga innehållet i kraftfodret skall vara detsamma vid varje ny leverans. Den hygieniska standarden måste Du också vara säker på. Det är därför KRAFFT garanterar både hygienen och näringsinnehållet.”

När man läser första meningen kan man inte låta bli att le. Det är ju precis detta man inte vet med det sätt som Krafft redovisar innehållet i sina foder. Tittar man sedan på deras mineralfoder så anger Krafft ”Analysgaranti och utfodringsrekommendationer”. Det Krafft redovisar är inte en analysgaranti utan en redovisning av tillsatta mineralmängder vilket inte är samma sak som en analys.

Man borde åtminstone genom Jordbruksverket kunna förbjuda Krafft att använda det missvisande ordet analysgaranti.

Ett möjligt sätt att få Krafft att ändra på sina rutiner är att bilda en facebookgrupp med titlen ”Vi som bojkottar Kraffts foderprodukter”. Om tillräckligt många ansluter sig till en sådan grupp kan Krafft få kalla fötter.

Precis de styckena jag också reagerade på när jag kollade lite här om dagen... Helt sanslöst!

Jag tyckte det var jobbigt med mikro iom att man inte vet något om hästens upptag genom att läsa på burkarna vad fodret innehåller utan upptag får man leta reda på själv (och även vilken form mineralerna förekommer i produkten oftast...) men att siffrorna på burkarna inte ens överrensstämmer med VAD som faktiskt är i är ju så jävla stört. Vad ska man köpa skiten för då????

På kraffts fb:
Vad jag förstått så är de värdena som anges under er "analysgaranti" för mineralfodren inte vad fodren faktiskt innehåller utan vad ni tillsatt? Stämmer det? Hur tänker ni att man ska kunna välja ett lämpligt mineralfoder om det inte anges på produkten vad den innehåller? I mitt fall behöver jag kompensera mitt hösilages höga järnhalt med med Zn och Cu framförallt. Och nu har jag hört att er järnhalt som står som 600 mg/kg foder (vilket i sig är för högt redan för mitt hösilage) snarare är 2500 mg/kg foder. Stämmer detta? Är det lika fel angivelser för övriga mineraler? Eller kanske makro åtminstone stämmer? Tacksam för svar!

https://www.facebook.com/Krafftfoder

Fått svar från Svenska foder och Kvarnby men inte från KRAFFT.....

Svenska foder:

"våra mineraler anger vi hur mycket i gram eller mg det finns av näringstillsatser och spårämnen per kg. Du hittar näringsinnehålls deklarationen på www.svenskafoder.se klicka sedan in på Djur & Natur. Hittar du den inte kan du skicka mig din adress så kan jag sända ett exemplar till dig.
Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig! Mvh Susanne Edlund"

Kvarnby:

"Jag utgår ifrån att alla seriösa foderfirmor gör sitt bästa för att följa de lagar och regler som gäller kring märkning av foder, samt tillhandahålla den informationen som du som kund behöver. Gällande märkningen på tex mineralfoder ska tillsatser deklareras och då är det den tillsatta mängden av det tillsatsen är godkänd som, tex. Fe, Järnsulfat, som ska anges på deklarationen. Givetvis får man som tillverkare alltid ange mer än vad regelverket säger, men detta görs vanligtvis på produktblad om tillverkaren anser att det finns anledning att upplysa kunderna om det naturliga innehållet i övriga ingående råvaror. I Vitafor Power är där tillsatt 375 mg järn i form av järnsulfat och järnchelat, men det totala innehållet med bidrag från naturligt förekommande järn i bärare beräknas till 457 mg järn/kg. Detta regelverk är gällande för hela EU och problemet du belyser gäller snarare utformning av regelverk än vilseledning av kunder.

Med vänlig hälsning Lin Persson Kvalitetsansvarig, M.Sc.Agr."

Tar min egen knapp och spånar lite

Skulle man kanske kunna få Uppdrag granskning, Plus eller Kalla fakta intresserad av detta? För finns det inte forskning som har kunnat påvisa ett samband mellan järnöverskott och IR? Om då folk oavsiktigt gett sina hästar för mycket järn i tron att mineralerna innehållit det som står på påsen kan det ha framkallat/förvärrat sjukdomstillstånd hos hästar? Det är väl ganska många hästar i Sverige som äter Krafft? Eller är det väldigt långsökt kanske?

För jag skulle ju gärna se ett oberoende labb testa alla dessa mineraler så man kan få svart på vitt vad de egentligen innehåller? Konsumenttester på bananer, barnkläder ja allt möjligt förekommer ju titt som tätt. Kattmat vet jag har testats så varför inte hästmineraler?

Vilka bullshitsvar :( Men snabba svar iaf!

Bifogade du hänvisningarna som Spader tagit upp här?

Senast ändrad:

Var svenska foders svar bullshit? Säger dom inte "våra mineraler anger vi hur mycket i gram eller mg det finns av näringstillsatser och spårämnen per kg

Då ska det väl stämma :confused:

Vitafor hade ju inte galet mycket järn i alla fall men hur svårt är det att skriva rätt siffra när man VET rätt siffra :meh:

Jag har också alltid använt kraffts mineraler .... tills jag upptäckte detta

Haha, jag kanske är påverkad av att känna att jag levt i århundradets blåsning hela hästlivet men varför skriver det TILLSATSER? Det var ju just det som Krafft enbart nämnde - tillsatt skit och inte total.

Hoppas din tolkning var rätt :p

Kvarnby:

"Jag utgår ifrån att alla seriösa foderfirmor gör sitt bästa för att följa de lagar och regler som gäller kring märkning av foder, samt tillhandahålla den informationen som du som kund behöver. Gällande märkningen på tex mineralfoder ska tillsatser deklareras och då är det den tillsatta mängden av det tillsatsen är godkänd som, tex. Fe, Järnsulfat, som ska anges på deklarationen. Givetvis får man som tillverkare alltid ange mer än vad regelverket säger, men detta görs vanligtvis på produktblad om tillverkaren anser att det finns anledning att upplysa kunderna om det naturliga innehållet i övriga ingående råvaror. I Vitafor Power är där tillsatt 375 mg järn i form av järnsulfat och järnchelat, men det totala innehållet med bidrag från naturligt förekommande järn i bärare beräknas till 457 mg järn/kg. Detta regelverk är gällande för hela EU och problemet du belyser gäller snarare utformning av regelverk än vilseledning av kunder.

Med vänlig hälsning Lin Persson Kvalitetsansvarig, M.Sc.Agr."

Nonsens!

Läs paragraf (21) i EU:s regelverk. Kravet att alla tillsatser ska deklareras togs bort i de nu gällande EU-reglerna från 2009.

Tittar man på Kvarnbyfoders hemsida så finns det inte angivet vilka mineraltillsatser som har används:

http://www.kvarnbyfoder.se/documents/PDF produkter/vitafor häst br 6 sid.pdf

En ”innehållsdeklaration” ska väl vara en förteckning av innehållet i produkten. För Vitafor Power anges 375 mg/kg järn med följande not: * Varav 1/3 är organiskt bundet. Nu säger man plötsligt att järnhalten i själva verket är 457 mg/kg. Vilket skämt!

Är det någon här som använder Kvarnbyfoders mineraler och kan kolla om mineraltillsatserna finns angivet på säckarna, dvs. står det vilket kalciumtillskott som har används, vilket fosfortillskott osv?

Här är Kraffts s.k. analysgaranti för ett av sina mineralfoder:

KRAFT MINER GRÖN
ANALYSGARANTI
Kalcium 80 g
Fosfor 40 g
Magnesium 60 g
Koksalt 125 g
Koppar E4 (kelat) 735 mg
Koppar E4 (sulfat) 465 mg
Selen E8 (natriumselenit) 15 mg
Jod E2 (kalciumjodat) 3 mg
Järn E1 (sulfat) 600 mg
Kobolt E3 (karbonat) 10 mg
Mangan E5 (oxid) 1000 mg
Zink E6 (oxid) 2500 mg

För kalcium, fosfor och magnesium anges inte vilket mineraltillskott som har används. Däremot finns det angivet för mikromineralerna. Jag undrar om det finns särskilda regler för spårämnen. Jag får nog kontakta Jordbruksverket och ta reda på vad som egentligen gäller.

Det här är en soppa. Varför ska man som hästägare behöva vara insatt i precis ALLTING :-(

Ja jag hoppas i alla fall att det finns av näringstillsatser och spårämnen per kg innebär att allt finns med men helt säker vågar man ju inte vara :cautious:

Här har jag fotat texten från en säck Vitafor Power!

power_sacktext.jpg

Ja jag hoppas i alla fall att det finns av näringstillsatser och spårämnen per kg innebär att allt finns med men helt säker vågar man ju inte vara :cautious:

Det kan du nog tyvärr glömma. Det dom anger är näringstillsatser, dvs. dom anger inte heller totalmängden mineraler i fodret utan tillsatt mängd.

Här är ett exempel:

HippoSelection Standard

Näringstillsatser spårämnen, per kg

Järn mg 750

Detta är tillsatt järn och inte totalt järn i produkten. Det är jag övertygad om.

Jag tror dock inte att hon på Svenska Foder, Susanne Edlund, avsiktligt ljög. Hon förstod nog helt enkelt inte Hannas fråga. Brist på kompetens kan man kalla det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25