Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Efter att jag räknat ihop en foderstat så får jag följande totala värden på mikromineralerna (stämmer inte till 100% då jag saknar värden på dessa i betfor och gg original pellets, men hästen får inte så stora mängder (0,2 resp 0,8kg))

Fe 594
Mn 294
Zn 543
Cu 203

Det här med mikromineraler är helt nytt för mig, men om jag har förstått det rätt och det här stämmer så har jag för lite Mn? Och för mycket utav de andra... Hur stor betydelse har det?

Kolla behoven av mikromineraler här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Angivna värden är minimimängder och man bör ligga minst 20-30% över dessa.

Relationen mellan Fe, Zn och Cu är helt OK. Att du ligger över minimimängderna för Zn och Cu gör absolut ingenting. Järnet kan du väl inte göra så mycket åt.

Ca:P-kvoten måste du dock göra något åt, dvs. du måste tillföra mer kalcium så att kvoten blir minst 1,2 helst lite högre.

Det var där jag tittade. Behovet ligger enligt den tabellen på 400:400:400:100
Men det var ju bra att det är minimibehov. Hur mycket över kan jag ligga utan att det blir farligt? Om förhållandet fortfarande är rätt?

Jag vet inte hur jag ska få upp Mn utan att skjutsa iväg de andra ännu mer. Vad är värst? Öka på de andra och få upp Mn över miniminivå eller ligga för lågt på Mn?

Ca/P är justerat till en kvot på 1,7 i totalfoderstaten. Det är låga värden på både Ca och P vilket gjort att jag har fått lägga till en hel del mineraler redan.

(g/kg foder, TS 59%)
Ca 1,1
P 1,2
Mg 0,5

Det var där jag tittade. Behovet ligger enligt den tabellen på 400:400:400:100
Men det var ju bra att det är minimibehov. Hur mycket över kan jag ligga utan att det blir farligt? Om förhållandet fortfarande är rätt?

NRC 2007 (den amerikanska normen) anger följande maximala mängder:

Fe = 500 ppm
Cu = 250 ppm
Zn = 500 ppm
Mn = 400 ppm

Ger du 10 kg foder (torrsubstans) så blir det följande maximala mängder:

Fe = 5000 mg/dag
Cu = 2500 mg/dag
Zn = 5000 mg/dag
Mn = 4000 mg/dag

Du ligger långt under dessa gränsvärden och förmodligen kan man ge betydligt mer än vad NRC rekommenderar utan risk så länge mineralerna är i balans med varandra.

Jag vet inte hur jag ska få upp Mn utan att skjutsa iväg de andra ännu mer. Vad är värst? Öka på de andra och få upp Mn över miniminivå eller ligga för lågt på Mn?

Mangan är ett viktigt mineral och du kan inte ligga under den rekommenderade minimimängden 400 mg. Du bör ha minst ca. 500 mg mangan i foderstaten. Om du går upp till Mn = 500 mg vad blir då övriga mikromineraler?

Först och främst, tack för ditt svar!

Det här var ju inte helt enkelt att mecka med!
Om jag ska få upp mangan över 500 (Mn = 506) så innebär det 350g mineraler (av den sorten som jag ger). Då skjutsar jag upp järn till 756, zink 1057 och koppar 370. Dessutom blir ca/p = 2,2 och selen 5,4

Hon får 13kg hösilage, vilket ger ca 7,7 kg TS (väger ca 450-500kg). Jag kan inte ge så mycket mer hö än så då MJ drar iväg, det är en ganska lättfödd liten dam. Strör dessutom med halm, som hon nog äter en del utav med, jag har inga värden på den.

Enligt PC-horse så innehåller betfiber med 30% melass 53,69 gram mangan och GG Original mineralpellets 1000 mg mangan.

Det här var ju inte helt enkelt att mecka med!
Om jag ska få upp mangan över 500 (Mn = 506) så innebär det 350g mineraler (av den sorten som jag ger). Då skjutsar jag upp järn till 756, zink 1057 och koppar 370. Dessutom blir ca/p = 2,2 och selen 5,4

Hm, du använder således ett mineraltillskott som innehåller järn.

Fe = 756 mg
Cu = 370 mg
Zn = 1057 mg
Mn = 506 mg

Problemet här är den höga kvoten Zn: Mn som blir över 2 samt att du måste ge så mycket av mineraltillskottet. Det enklaste är att skaffa ett rent mangantillskott.

Det blir alltid sådana här svårigheter när man använder färdigblandade mineraltillskott. Det blir aldrig riktigt bra och dyrt blir det också.

Enligt PC-horse så innehåller betfiber med 30% melass 53,69 gram mangan

Vilket roligt värde – med två decimaler dessutom! Det måste väl i alla fall vara 53,69 mg/kg.

Hur som helst, problemet är att mineralinnehållet i betfiber variera med växtbetingelser på samma sätt som mineralinnehållet i grovfoder. Det enda sättet att veta mineralinnehållet är att testa.

Det finns många som har gjort detta, dvs. testat betfiber. Alla har fått olika resultat. Här är exempel på några som har testat:

“My friend and I tested the speedi-beet. First we sent in a sample right out of the bag, dry and unsoaked. That test came back showing ESC of 6.5, Starch of .4, and iron 593 ppm.”
- - - -
“I also just got the results for the beet pulp I feed and it has 750 ppm of Iron per kg.”
- - - -
“I tested Speedi-Beet for iron before and after rinsing, to see if the rinsing reduced the iron significantly. I now have the results. The iron content of the dry speedi-beet right out of the bag was 679 ppm. The way I was normally preparing speedi-beet was to soak it for 15 minutes or so in hot water, and then re-soak it a few times, draining it completely between soaks. When I tested that, the results were 611 ppm after first soaking, 461 ppm after second soaking, and 407 ppm after the third soaking.”
- - - -
“I've had a sample of the Dodson Horrel Kwikbeet tested by Equi-Analytical.
The trace minerals tested as follows:

Iron: 307 ppm
Zinc: 13 ppm
Copper: 3 ppm
Manganese: 44 ppm”
- - - - -
Här är s.k. “typical values” för Speedi-Beet enligt tillverkaren:
Iron 600 mg/kg
Manganese 70 mg/kg
Zinc 20 mg/kg
Copper 0
- - - - -
Norsk databas anger följande för betfiber:
Fe = 490 mg/kg Ts
Zn = 20 mg/kg Ts
Cu = 8 mg/kg Ts
Mn = 54 mg/kg Ts
- - - - -
Betfiber liksom andra foder är känt för att innehålla höga halter järn. Många hästägare med IR-hästar sköljer och blötlägger betfibern flera gånger för att få ner järnhalten.

Visst kan man räkna med att betfiber innehåller en del mangan, kanske ca. 50 mg/kg foder, men då ska man rimligtvis räkna med övriga mikromineraler också, inklusive järn. 0,2 kg betfiber skulle då endast ge 50 x 0,2 = 10 mg mangan.

Jag har en fullständig analys av norsk betfiber som jag fått av tillverkaren, uppgifter per kg foder, TS 90.
Produktionsland Norge.

Järn 300 mg
Koppar 4 mg
Zink 12 mg
Mangan 70 mg

Smbrp 55 g
Socker 84 g

Det är genomsnittsvärden.

Var överraskad över sockervärdet eftersom jag tidigare har fått uppgift om att sockerinnehållet är 1-5%...

Enligt PC-horse så innehåller betfiber med 30% melass 53,69 gram mangan och GG Original mineralpellets 1000 mg mangan.

Det ska naturligtvis vara 53,69 mg mangan!

Siffrorna är från PC-horse, när det gäller råvarornas värden i det programmet antar jag att det är medelvärden från ett antal analyser som ligger till grund!

Efter att jag räknat ihop en foderstat så får jag följande totala värden på mikromineralerna (stämmer inte till 100% då jag saknar värden på dessa i betfor och gg original pellets, men hästen får inte så stora mängder (0,2 resp 0,8kg))

Jag visste inte vad GG Original pellets var så jag googlade och fann att det är ett mineraltillskott från Granngården. Manganhalten är angiven till 1000 mg/kg och järnhalten är dubbelt så hög, dvs. 2000 mg/kg. 0,8 kg av denna produkt tillför således 1600 mg järn! Detta är nästan 3 gånger mer än i hela övriga foderstaten och 4 gånger mer än hästens dagsbehov. Detta kullkastar dina beräkningar fullständigt.

Ännu ett av dessa meningslösa färdigblandade mineralfoder. Du kommer aldrig att få en balanserad foderstat om du envisas med att använda färdigblandade foder.

Nej nej, det är inte granngårdens mineraler jag använder, det är deras kraftfoder! Mineralerna är från Krafft (blå pelleterade), jag valde det som passade så bra som möjligt med Ca och P samt så lågt Fe-innehåll som möjligt.
Fe 600
Mn 1000
Zn 2500
Cu 900

Har inte hunnit läsa resten, återkommer!

Ja jag ger färdigblandade mineraler. Inget är skrivet i sten, jag ger det som jag hittills har kommit fram till borde vara det bästa. Hittar jag en bättre lösning så går det givetvis att ändra på.

Jag känner mig lite kluven till att börja greja med rena mineraltillskott. Mycket pga att jag inte vet hur pass bra jag kan lita på grovfoderanalysen. Jag har inte själv samlat provet och kan inte svara för hur det är gjort. Jag jobbar själv med analyser (av blod förvisso), men jag vet att de allra flesta felen som begås är preanalytiska, alltså fel vid provtagningen. Provsvaret blir aldrig bättre än vad provmaterielet är.

Men jag tänker kanske fel, det är kanske värre ändå att ge färdigblandat?

Funderar på om jag ska byta bransch och försöka få ett jobb på det lokala foderanalysföretaget. Då skulle jag kunna analysera sönder vårat eget hö för att övertyga mig själv :cautious: ;)

Hittade också nu på granngårdens hemsida värden för mikromineralerna i kraftfodret som jag använder, de fanns inte med i broschyren som jag har.
Fe 75
Mn 65
Zn 100
Cu 40

Lägger jag till dessa (nu saknar jag bara mikromineralerna för betfor som hon får 0,2kg utav) så blir de totala värdena på mikromineralerna följande:
Fe 726
Mn 408 (täcker miniminivån, men inte upp till 500 som du föreslog)
Zn 762
Cu 251

Ca/P = 1,8
Se 3,3
Detta med 200g mineraler (krafft blå pelleterade)

Nu har jag fått analysen på grovfodret, och det känns inte bra alls. :( Siffrorna är per kg ts.

Kalcium Ca 7,6
Fosfor P 3,2
Magnesium Mg 3,1
Kalium K 16,1
Natrium Na 1,6
Svavel S 2,8
Koppar Cu 7,9
Zink Zn 31
Järn Fe 937
Mangan Mn 137

Det är ju hur mycket järn som helst! Och i kombination med mycket järn i vattnet dessutom.

Jag ringde Eurofins och bad dem köra om provet för järn, men utan någon större skillnad. (De är inte jättesnabba där, för övrigt....) Han som jag pratade med tyckte jag skulle skicka in ett nytt prov, om det är så att det första var förorenat med jord. Det känns som om snart är bete igen, innan jag får ordning på det här..... :meh:

Jag ringde Eurofins och bad dem köra om provet för järn, men utan någon större skillnad. (De är inte jättesnabba där, för övrigt....) Han som jag pratade med tyckte jag skulle skicka in ett nytt prov, om det är så att det första var förorenat med jord. Det känns som om snart är bete igen, innan jag får ordning på det här..... :meh:

Om du tror att provet var förorenat och vill skicka in ett nytt prov så skicka provet till Equi-analytical i USA. Du får en komplett foderanalys för under 300 kr. Det brukar ta 7-10 dagar från att du postar provet tills du får analysresultatet.

937 mg järn per kg ts är extremt högt. “the maximum tolerable concentration of iron has been set to 500 mg/kg ration” enligt NRC 2007. Kan du inte skaffa ett annat grovfoder och blanda med så att den totala järnhalten inte överstiger det rekommenderade maxvärdet?

Det kommer dessutom att behövas stora mängder zink och koppar för att balansera detta hö/hösilage. Det är inte alls bra att ge så stora mängder av dessa mineraler heller – och dyrt blir det också.

Jo, det är ju därför jag hoppas att det första svaret är fel. :(
Vi har annat grovfoder här hemma, men vad är det som säger att det inte också har samma järninnehåll om det nu stämmer? Det kommer från omkringliggande åkrar och har skötts på samma sätt.
Jag kan heller inte blanda foder, eftersom jag sätter ut en hel bale i foderhäck. Eller, jag kan ju förstås sätta dit en annan varannan gång, men det är ju inte så lyckat...

KL

Fått analysen och den var inte riktigt som väntat.

Fe 46
Mn 35
Zn 17
Cu < 5

Ganska lågt på järnet alltså.

Jag har gett följande sen installningen, ca 450 kg häst:

Grovfoder 6,5 kg (+ halm knappt 1 kg + lång utevistelse i stora gräshagar)
Pavo Care4Life 300 g.
Betfor 35 g.
Krafft miner grön 100 g

Resultatet avseende Cu, Fe, Mn, Zn blir då följande.

______Cu 166, 5___Fe 451___Mn 667___Zn 589
Kvot_____1_________2,7______4,0_______3,5

Kan jag låta det vara såhär eller måste jag försöka justera upp järnet och ev zinket?

Senast ändrad:

Resultatet avseende Cu, Fe, Mn, Zn blir då följande.

______Cu 166, 5___Fe 451___Mn 667___Zn 589
Kvot_____1_________2,7______4,0_______3,5

Kan jag låta det vara såhär eller måste jag försöka justera upp järnet och ev zinket?

Du kan låta det vara som det är.

Justera upp järnet ska du absolut inte göra. Du ligger ca. 25% över minimibehovet och betfiber brukar dessutom innehålla rätt höga halter järn. Halm (som jag förmodar att du inte har en analys av?) kan också innehålla en hel del järn.

Det du möjligtvis skulle kunna göra om du har en problemhäst (IR eller PPID) är att ge lite mer zink och koppar så att du får relationen Cu:Fe:Mn:Zn = 1:2:3:3, dvs. plussa på 56 mg Cu och 78 mg Zn.

Var kommer föresten manganet ifrån? 6,5 kg grovfoder innehåller ju endast 227 mg mangan.

Du kan låta det vara som det är.

Justera upp järnet ska du absolut inte göra. Du ligger ca. 25% över minimibehovet och betfiber brukar dessutom innehålla rätt höga halter järn. Halm (som jag förmodar att du inte har en analys av?) kan också innehålla en hel del järn.

Det du möjligtvis skulle kunna göra om du har en problemhäst (IR eller PPID) är att ge lite mer zink och koppar så att du får relationen Cu:Fe:Mn:Zn = 1:2:3:3, dvs. plussa på 56 mg Cu och 78 mg Zn.

Var kommer föresten manganet ifrån? 6,5 kg grovfoder innehåller ju endast 227 mg mangan.

Ja du, den som det visste.
Har ingen aning om var jag fått sifforna ifrån, de stämmer inte alls nu när jag räknar i mitt lilla exel-program.... :o

Men nu har jag nog fått ihop det. :)

6,5 kg torrt hösilage
300g Pavo care4Life
35 g betfor
165 g linfrökaka

80 g Vitafor power
40 g Miner vit.

57,75 MJ
393,17 smrp
28,43 Ca 1,63 (kvot)
17,41 P
13,93 Mg
26,40 NaCl
14,76 Na
0,30 Cl
74,11 K
5,93 S
4,16 Co
147,68 Cu 1 (kvot)
1,37 Jod
456,84 Fe 3,09 (kvot)
452,50 Mn 3,06 (kvot)
522,50 Zn 3,54 (kvot)

utöver detta 1 kg halm och stora gräshagar.

Kvoterna funkar även om jag lägger på några kg hösilage till, vilket lär behövas senare i vinter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25