Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Kalcium 2,69 g/kg Foder
Fosfor 1,29 g/kg Foder
Magnesium 1,07 g/kg Foder
Kalium 8,75 g/kg Foder
Natrium 0,15 g/kg Foder
Järn 49 mg/kg Foder
Zink 27 mg/kg Foder
Koppar 7 mg/kg Foder
Mangan 89 mg/kg Foder
Molybden 2,0 mg/kg Foder

Nej och jag är för trött för att orka räkna nu men Ts är iallafall 90,8. Du får gärna hjälpa mig om du har tid och lust :)

Du har värdena längs till höger på analysen.

mg/kg ts

Iron 54
Zinc 29
Copper 8
Manganese 98
Molybdenum 2.2

kl

Jag fick just svar på vattenprovet vi tog i stallet, och som jag trodde så är det mycket järn i det. Det ska vara under 0,5 mg/l och vi har 1 mg/l. Är det så mycket att vi bör skaffa filter?

Man brukar räkna med att hästar dricker minst ca. 5 liter vatten per 100 kg kroppsvikt och dag. En häst som väger 500 kg skulle då få i sig ca. 25 mg Fe från vattnet. Nu är mineraler i vattnet mer biotillgängliga än mineraler i fodret och detta bör man ta hänsyn till. Även om man räknar med det dubbla värdet, dvs. 50 mg, så är detta inte särskilt högt. Järnhalten i ett svenskt grovfoder brukar ligga i storleksordningen 100 mg/kg men variationerna är stora. Om ni bör skaffa filter eller inte är väl upp till er. Om järnhalten i grovfodret inte är högt är väl järntillskottet från vattnet inget att oroa sig för direkt men det kräver lite mer zink och koppar för att balansera foderstaten.

Jag har inte skickat årets analys ännu, så jag vet inte vad grovfodret innehåller. (Tittade på förra årets, men där var inte järnet med.)
Vi har nötter och får också, så det går ju en hel del vatten, och kostnaden för ett filter blir därefter.... :crazy: Men är det så att det behövs för djurens skull så får vi ju naturligtvis skaffa ett.

Jag är ingen expert på vattenanalyser men om jag har förstått saken rätt så är det endast lösligt järn i jonform som anges i en vattenanalys. Fasta partiklar av järn (komplexa järnsalter) som man ibland kan se i vattnet är inte biotillgängliga och mängden av dessa finns således inte med i det värde som anges i vattenanalysen.

Upptaget av järn från foder varierar inom vida gränser från ca. 5% upp till ca. 50%. Studier tyder på att hästen kan öka upptaget av järn vid behov men det är osäkert om den även kan minska upptaget. Eftersom det nästan alltid är ett överskott av järn i ett grovfoder kan man förmoda att upptaget normalt är relativt lågt kanske 10% till max. 20%. Upptaget av lösligt järn från vatten kan utan vidare vara upp mot 75 - 80%. Det kanske därför är mer realistiskt att anta att biotillgängligheten av järn är ca. 5 gånger högre i vatten än i grovfoder. I så fall ska du räkna med 5 mg Fe/liter i foderstaten.

*kl*

Finns här någon vänlig själ som kan länka till sidan på SLU där mineralmedelvärdena finns?

Vet inte om de finns på någon sida, däremot finns de med i PC-horse om man har tillgång till det!

kl

Jag fick just svar på vattenprovet vi tog i stallet, och som jag trodde så är det mycket järn i det. Det ska vara under 0,5 mg/l och vi har 1 mg/l. Är det så mycket att vi bör skaffa filter?

Nu har jag fått analysen på grovfodret, och det känns inte bra alls. :( Siffrorna är per kg ts.

Kalcium Ca 7,6
Fosfor P 3,2
Magnesium Mg 3,1
Kalium K 16,1
Natrium Na 1,6
Svavel S 2,8
Koppar Cu 7,9
Zink Zn 31
Järn Fe 937
Mangan Mn 137

Det är ju hur mycket järn som helst! Och i kombination med mycket järn i vattnet dessutom.

Åh, kära nån! Det var inga kul värden. Har du funderat på hur du ska få ordning på balanserna?

Ca/P-kvoten är ju oxå åt skogen.

Jag hoppas innerligt att spaderÄss eller någon annan kunnig har goda råd att ge...för ärligt talat har jag ingen aning. Inte när det handlar om sådana siffror. Jag behöver ju också veta vad jag ska göra åt vallen nästa år, för att inte hamna där igen!
Fosfor brukar vi ligga lågt på, så det var inte någon överraskning i och för sig.

Katastrofalt järnvärde. :( Hur mår era hästar på det här höet?

Ca 40 mg extra järn från vattnet känns som en bagatell jmf med höet. Kan du få tag på annat hö??

Jag har en annan omgång balar som jag inte har analys på mikromineralerna på, bara de vanliga. Den är dock inte tänkt till dem, och kommer inte att räcka hela vintern. :(

Än så länge är de ok, någon som är lite lös i magen emellanåt. Intressant är att sockret ligger på 42, dvs väldigt lågt. Och jag behöver inte ge något kraftfoder, 124 smb och 10,5 i energi....

Senast ändrad:

Nu har jag fått analysen på grovfodret, och det känns inte bra alls. :( Siffrorna är per kg ts.

Kalcium Ca 7,6
Fosfor P 3,2
Magnesium Mg 3,1
Kalium K 16,1
Natrium Na 1,6
Svavel S 2,8
Koppar Cu 7,9
Zink Zn 31
Järn Fe 937
Mangan Mn 137

Det är ju hur mycket järn som helst! Och i kombination med mycket järn i vattnet dessutom.

Detta är faktiskt det högsta värde på järn som jag har sett hos ett svenskt grovfoder. I USA kan man dock ibland se liknande värden.

Är det hö eller hösilage? Finns det jordpartiklar i fodret? Föroreningar som finns på ytan kan man antingen skaka bort eller skölja bort.

Om det höga värdet inte beror på ytföroreningar så finns det väl bara två alternativ. Antingen skaffar du ett grovfoder med lägre järnhalt och blandar med så att du får ner den totala järnhalten i foderstaten eller så balanserar du foderstaten så gott det går. Med 937 mg/kg ts så kommer det att behövas en hel del koppar och zink. Hur du ska balansera foderstaten beror på hur pass känslig din häst är. Vill du ha hjälp så skicka mig ett PM.

Jag behöver ju också veta vad jag ska göra åt vallen nästa år, för att inte hamna där igen!

Kalka vallen redan nu på hösten. Väntar du tills våren så blir effekten mindre till nästa års höskörd. Använd dolomitkalk som innehåller både kalcium och magnesium.

Det är ju en liga som jag helst inte hade velat leda.... :crazy: De balar jag har öppnat hittills har inte varit förorenade, det är hösilage. Jag pm:ar!

Första året som vi har analys på spårämnena

(mg/kg TS)
Zink 24
Koppar < 5,0
Mangan 20
Järn 71

Ca/P kvot 0,9

Efter att jag räknat ihop en foderstat så får jag följande totala värden på mikromineralerna (stämmer inte till 100% då jag saknar värden på dessa i betfor och gg original pellets, men hästen får inte så stora mängder (0,2 resp 0,8kg))

Fe 594
Mn 294
Zn 543
Cu 203

Det här med mikromineraler är helt nytt för mig, men om jag har förstått det rätt och det här stämmer så har jag för lite Mn? Och för mycket utav de andra... Hur stor betydelse har det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25