Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

De skickar inte till sverige, fick svar nyss.
Fick en länk till ett företag de använder för att shippa internationellt men de hade inte ngn riktig webshop så jag vet inte. Verkar bökigt helt enkelt.

Önskar info/länkar där man kan läsa om järnöverskott.

Hur mkt är för mycket?
Upptaget av vilka mineraler försvåras av ett järnöverskott?

Kan det få konsekvenser att ge överskott av Mn, Cu, Zn om det ges för att kompensera ett högt järnvärde?

Mkt intressant kan vara svar på en gåta jag klurar väldigt på just nu, har du någon koll på om någon av dessa blir mer utarmad ur marken vid vanlig odling (korn/raps bla) är nämligen väldigt förbryllad över att hästarna sedan vi började fodra med hösilaget från vår nya vall (varit vanlig åker i alla år innan korn/raps/vete är vad som odlats de sista åren på den vad jag kan minnas). Analysvärdena vad gäller allt det vanliga inkl mineralerna ser tiptop ut och i stort sett helt i fas med de från vår andra vall som de åt före, men efter att ha fodrat några månader med detta så ser jag en markant skillnad både vad gäller päls samt även att de har markant tristare horn i utväxten överst på hovarna, har varit väldigt förbryllad vad det har berott på men utifrån hovarna fick jag ju en ledtråd på när förändringen skedde ungefär i tid och det stämmer väldigt väl överens med när vi gick över till att fodra med nya vallens hösilage. Nu är första skörden slut från den så finns ingen möjlighet att analysera något av det men tänkte om det är något som är känt att det utarmas mer vid vanlig odling så att man kan gissa var bristen ligger och kanske ge dem extra knuff för att rätta till balansen.

Koppar, zink och selen fattas nästan alltid i svenskt grovfoder!

Koppar, zink och selen fattas nästan alltid i svenskt grovfoder!

Var inte generellt jag frågade om utan om det var något specifikt just från vallar som använts inom spannmålsodling under många år, något är det som är markant skillnad mellan vallen som använts som vall i många år och vallen som använts till spannmål och nu är vall för första gången, det var det jag undrade över. Problemet finns inte från vallen som använts som vall och ligger kant i kant med den nya vallen därav undringarna.

Var inte generellt jag frågade om utan om det var något specifikt just från vallar som använts inom spannmålsodling under många år, något är det som är markant skillnad mellan vallen som använts som vall i många år och vallen som använts till spannmål och nu är vall för första gången, det var det jag undrade över. Problemet finns inte från vallen som använts som vall och ligger kant i kant med den nya vallen därav undringarna.

Har du analysvärdena avseende mikromineralerna också?

Har du analysvärdena avseende mikromineralerna också?

Då hade jag nog inte behövt fråga om det var något specifikt som brukar saknas efter spannmålsodling ;) hade bara varit att läsa innantill i så fall.

Önskar info/länkar där man kan läsa om järnöverskott.

http://suite101.com/article/iron-overload-in-horses-a384171

Hur mkt är för mycket?

Det beror helt på hur mycket järn som finns lagrat i kroppen och hur hästens foderstat ser ut. Det toxiska värdet för järn är enligt NRC 2007 satt till 500 ppm.

Upptaget av vilka mineraler försvåras av ett järnöverskott?

Zink verkar vara det mineral som påverkas mest av ett järnöverskott. Förmodligen påverkas även upptaget av koppar negativt.

Kan det få konsekvenser att ge överskott av Mn, Cu, Zn om det ges för att kompensera ett högt järnvärde?

Ett överskott av mangan bör man vara försiktig med eftersom mangan kan förvärra den toxiska effekten av järn. Mangan kan liksom järn binda vid ferritin och hämma bindningen av järn vilket skulle kunna leda till toxiskt höga järnvärden (serum järn). Ett manganöverskott kan även reducera levercellernas känslighet för järn vilket kan leda till en överabsorption av järn (järnupptaget ökar).

De toxiska värden som NRC 2007 anger för zink och koppar är 500 ppm respektive 250 ppm. Dessa värden är förmodligen lågt satta. Ponnier har t.ex. i en studie getts 791 ppm koppar under 6 månader utan att några förgiftningssymtomer kunde upptäckas.

Fe, Mn, Zn och Cu måste vara i balans i foderstaten. Man bör dock inte laborera med tillskott av enskilda mineraler/spårämnen om man inte har stor kunskap i ämnet.

Hjälper balanserade mineraler mot järnöverskott?

Ja, det finns studier som visar detta. Jag har ett dokument som visar effekten av en balanserad foderstat på hästens järnstatus. Jag har tyvärr ingen länk men om du är intresserad så skicka mig ett PM med din epostadress så skickar jag dokumentet till dig.

Förhållandet mellan mellan järn, mangan,zink och koppar är om jag förstått d rätt, 3-3-3-1.

Men om järnet är för högt så innebär det inte att man automatiskt ska lägga övriga av ovanstående
mineraler i samma nivå, eller?

Har fått följande analys, taget på sträng.

Ca 2,4
P 1,2
Mg 1,5

Fe 162
Zn 44
Cu <5
Mn 37

Mkt järn alltså.

Sen anges det att järnvärdet är +/- 35 % .....

Vad kostar det extra med analys på mikromineralerna? Vi brukar bara ta på makro i vanliga fall.

Hur ska man egentligen tänka då om man vill ha en bra balans mellan de här 4 mikromineralerna? Det verkar väldigt vanligt med ett järnöverskott i grovfodret. Det enda jag kan tänka då är att man måste ge tillskott av det andra för att få rätt proportioner, men det blir ju ett stort överskott på det mesta då, vilket kanske inte är helt bra?

Dessutom verkar det ju vara svårt att hitta tillskott på enbart enskilda mikromineraler. I alla fall i Sverige. Hur noga är det, ska det vara precist 3:3:3:1 eller hur mycket kan det diffa?

Det verkar väldigt vanligt med ett järnöverskott i grovfodret.

Ja, det är mycket vanligt med ett järnöverskott i foderstaten (inte bara i grovfodret). Orsaken till detta är att våra marker är försurade. Försurningen gör att lösligheten av järn och mangan i marken ökar vilket leder till att växterna tar upp höga halter av dessa mineraler. Till råga på allt elände så binder svaveldioxid från det sura nedfallet koppar och zink och gör dessa mineraler oåtkomliga för växterna.

Problemet med höga halter järn i foderstaten är att ett överskott stannar i kroppen medan hästen ganska lätt kan göra sig av med ett överskott av övriga mineraler.

Det bästa är naturligtvis om man kan minska hästens järnintag. Kalkar man sina marker så höjer man pH-värdet i jorden vilket leder till att växterna tar upp mindre järn och mangan. Alla är dock inte så lyckligt lottade att de har egna marker och att övertala den lantbrukare man köper sitt grovfoder från att kalka sina marker är nog i det närmaste lönlöst.

Vad kan man göra då?

Det man kan göra är att balansera mikromineralerna i foderstaten. Järn och framför allt zink (men även koppar) konkurrerar med varandra om att tas upp i kroppen. Man kan därför minska upptaget av järn (och mangan) genom att tillföra zink och koppar till foderstaten.

Hur noga är det, ska det vara precist 3:3:3:1 eller hur mycket kan det diffa?

Förhållandet 3:3:3:1 mellan Fe:Mn:Zn:Cu är en bra utgångspunkt men kan sällan nås utan man får göra rimliga avvägningar. Hur detta går till är en hel vetenskap. Jag rekommenderar absolut inte någon som inte har utbildning i detta att försöka sig på att balansera mineralerna på egen hand. Antingen går man en kurs och lär sig eller så anlitar man någon som har utbildning.

Dessutom verkar det ju vara svårt att hitta tillskott på enbart enskilda mikromineraler. I alla fall i Sverige.

Ja, det är svårt för att inte säga omöjligt att hitta lämpliga mineraltillskott i Sverige. Man får beställa från utlandet.

Tack för bra svar! Jag pluggar till agronom och vill väl inrikta det på nutrition på häst så jag hoppas jag lär mig mer om detta så småningom. Funderar mest på vem man kan anlita som kan hjälpa en med det här så länge? Jag har haft svårt att hitta ngn som är tillräckligt brydd/intresserad av de här "småsakerna".

*kl*

Nu har jag fått mikromineralanalys på mitt hö taget i NV skåne

Zink 17 mg/kg TS
Koppar <5,3
Mangan 20
Järn 72

Senast ändrad:

Mikromineraler på sent skördad vall i norra Västmanland!

mg/ kg TS

Zink 40
Koppar <5,1
Mangan 81
Järn 118
Ca/P kvot 1,4

Zink 23
Koppar <5,1
Mangan 72
Järn 125
Ca/P kvot här 1,0

Zink 40
Koppar <5,1
Mangan 81
Järn 118
Ca/P kvot 1,4

Zink 23
Koppar <5,1
Mangan 72
Järn 125
Ca/P kvot här 1,0

koppar < 5,1 betyder förmodligen att kopparhalten är så låg att den inte är mätbar. Den kan i princip vara = 0.

Att kopparhalten är så låg i ett grovfoder är tyvärr inte ovanligt. Den låga kopparhalten är ett stort och allvarligt problem. Kroppen behöver koppar för en rad olika funtioner.

Koppar behövs t.ex. för att bilda bindväv vilket är helt avgörande för styrkan i bl.a. blodkärl, lungor, hovar, senor, ligament och ledbrosk.

Koppar behövs för att producera röda blodkroppar. Enzymet ceruloplasmin som innehåller koppar hjälper till och transporterar järn från tarmväggen till benmärgen och till andra vävnader. Koppar behövs för att producera pigmentet melanin och vita blodceller. Enzymet superoxid dismutas är en antioxidant som är beroende av koppar. Koppar behövs även i en reaktion i citronsyracykeln vid omvandling av fett och glukos till energi (ATP).

Kopparbrist kan bl.a. leda till osteochondros och deformationer i skelettet hos föl samt bristningar av blodkärl i livmodern hos ston.

Underhållsbehovet av koppar för en 500 kg häst är satt till 100 mg i NRC 2007. Ger man 10 kg av ett grovfoder som innehåller 5 mg/kg så får hästen endast 50 mg/dag, dvs. hälften av minimibehovet. Minimibehovet är satt för att undvika de skador som kan uppkomma vid kopparbrist (se ovan). Optimal kopparmängd i foderstaten kan utan vidare vara dubbelt så hög. Har man dessutom höga halter av andra mineraler som hämmar upptaget av koppar, t.ex. järn och mangan, så är hästen verkligen illa ute om man inte tilläggsfodrar med koppar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25