K
Krummi
Min sambo är intresserad av att lära sig hur man tränar hunden att spåra. Jag blev lite ställd då jag aldrig tränat det eller varit med och sett hur det fungerar. Jag har tränat mycket sök med en av mina hundar men aldrig spårat som sagt.
Jag undrar om det ungefär går till så här. Tex blodspår, man tar ett blodigt rådjursben och binder fast ett snöre på benet och drar det efter marken i skogen en sträcka tex 50-100 m till en början.
Hämtar hunden och kopplar på spårlinan och säger tex åt hunden spåra och låter hunden hitta åt blodspåret man dragit fram och låter hunden jobba fritt på av stånd med lång spårlina tills hunden följt hela spåret och hittat rådjursbenet. Funkar det så eller är jag helt ute å cyklar?
Nu ska jag inte ge mig ut och spåra men det skulle vara kul att veta lite om spårning iaf
Skulle jag nån gång i framtiden vilja spåra nen nån hund så skulle jag anlita en tränare som hjälper mig att lära hunden att spåra rätt och inte ge mig ut själv och börja tragla och göra fel.
Nästa fråga kan man lära alla raser spåra eller är det en myt?
Jag undrar om det ungefär går till så här. Tex blodspår, man tar ett blodigt rådjursben och binder fast ett snöre på benet och drar det efter marken i skogen en sträcka tex 50-100 m till en början.
Hämtar hunden och kopplar på spårlinan och säger tex åt hunden spåra och låter hunden hitta åt blodspåret man dragit fram och låter hunden jobba fritt på av stånd med lång spårlina tills hunden följt hela spåret och hittat rådjursbenet. Funkar det så eller är jag helt ute å cyklar?
Nu ska jag inte ge mig ut och spåra men det skulle vara kul att veta lite om spårning iaf
Nästa fråga kan man lära alla raser spåra eller är det en myt?