• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Krummi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 840
K

Krummi

Min sambo är intresserad av att lära sig hur man tränar hunden att spåra. Jag blev lite ställd då jag aldrig tränat det eller varit med och sett hur det fungerar. Jag har tränat mycket sök med en av mina hundar men aldrig spårat som sagt.

Jag undrar om det ungefär går till så här. Tex blodspår, man tar ett blodigt rådjursben och binder fast ett snöre på benet och drar det efter marken i skogen en sträcka tex 50-100 m till en början.
Hämtar hunden och kopplar på spårlinan och säger tex åt hunden spåra och låter hunden hitta åt blodspåret man dragit fram och låter hunden jobba fritt på av stånd med lång spårlina tills hunden följt hela spåret och hittat rådjursbenet. Funkar det så eller är jag helt ute å cyklar?

Nu ska jag inte ge mig ut och spåra men det skulle vara kul att veta lite om spårning iaf:) Skulle jag nån gång i framtiden vilja spåra nen nån hund så skulle jag anlita en tränare som hjälper mig att lära hunden att spåra rätt och inte ge mig ut själv och börja tragla och göra fel.

Nästa fråga kan man lära alla raser spåra eller är det en myt?

Sv: Spåra

Det du beskriver, med blod och rådjursklöv, kallas viltspår.

Ska man bara spåra för aktivering tycker jag att det är betydligt enklare med personspår så slipper man hålla på och trixa med klöv och blod.

Lägg helst inte spåret på ett öppet fält, det kan vara svårt för hunden att hitta det eftersom det lättare flyter ut när det blåser.

Sätt upp en snitsel eller dylikt där du börjar spåret så att du vet vart du ska börja när du kommer tillbaka med hunden.

Lägg gärna spåret i medvind. Gå sen bara rakt ut eller i en svag böj i kanske hundra meter. Om du vill kan du sätta upp snitslar längs vägen så att du vet vart du gått. Om du vill kan du lägga en leksak eller lite godis i slutet. Tänk på att inte gå i spåret när du går tillbaka, ha gärna ca 50 meter mellan spåret och din egen väg tillbaka så att inte hunden känner av ditt tillbakaspår när ni går spåret.

Vänta ca 30 min så att doften hinner trilla ner på marken. Hunden ska ju spåra på marken och inte gå på vittring som när du tränar sök.

Led sedan hunden till spårstarten. Du kan antingen visa lite i marken och se om den börjar spåra eller bara leda den förbi och se vad den gör, finns lite olika uppfattningar om hur man "bör" göra.

Förresten, använd sele, inte halsband.

Det finns tydligen lite olika tankar kring hur man ska göra om hunden bara rusar iväg, de jag tränar med/för säger att man ska hålla emot och det fungerade mycket bättre för mig när jag började göra så, men här är det en del som bara låter hunden rusa på.

Tack:) då fattar jag, blev av bara farten viltspår då min sambo är jägare och var intresserad av hur det funkar att lära hunden spåra upp skadat vilt. Dom använder sig av hundar när dom skadeskjutit älg i jaktlaget. Min sambo själv har inte gjort det då han är noga med att allt stämmer innan han trycker av och känns det inte helt rätt låter han hellre djuret löpa.

Men person spårning lät helt klart kul:) tack för bra förklaring, kan tänka mig att det är många som glömmer bort att tänka på både vind och att inte ta samma väg till baka. Att sätta snitslar är ju smart annars hittar man inte själv vars man gått tidigare.
Om man tränar person spår, är det bästa att använda sig själv eller nån annan person som lägger spåret som hunden ska spåra? Det bästa är väl att spåra i skogen?

Det går lika bra att lägga spåret själv som att låta någon annan lägga det. Skog går jättebra att lägga i.

Om man vill ha hunden att söka efter vilt när man jagar finns det särskilda eftersökskurser för detta. Jag trodde att man var tvungen att ha en utbildad eftersökshund med sig när man jagade men jag är inte så insatt.

Viltspår är jättekul!

Såhär gör man:
Du släpar en klöv efter dig samtidigt som du droppar blod i spåret. Lite extra blod i uppsparket som är spårets början, sen kan det vara lagom att droppa typ vart annat eller vart tredje steg. Markera med snitslar vart uppsparket, hur spåret går och vart det slutar. I slutet av spåret binder du fast klöven på något lämpligt.
Se till att du går iväg från spåret och inte korsar det när du är klar, du kan alltså inte gå samma väg tillbaka..

I början har jag lagt kortare och ganska raka spår, sen kan man allt eftersom öka svårigheten.
Spåret ska ligga några timmar innan du går det med hunden, ca 4 timmar kan vara en bra start.

När det är dags att gå spåret med hunden så tar jag med hunden i koppel som vanligt. Ta med sele och spårlina.
När vi kommer framtill uppsparket så sätter jag på selen och ser till att linan inte är trasslig eller så.
En del föredrar att sätta hunden och sen gå fram själv och "undersöka" för att skapa intresse, det är olika.
Jag brukar sätta hunden medans jag klär på henne, hon har ju då redan känt doften av spåret och vet vad som är på gång.
Sen för jag henne fram till uppsparket, sätter mig på huk, pekar och säger "sök spår". Sen låter man hunden jobba.

Det ska inte gå för fort, man ska kunna gå i normal takt bakom hunden. Så om hunden rusar iväg får man bromsa.

I slutet ska hunden visa att den hittat klöven. Jag brukar då berömma väldigt översvallande, ta loss klöven och låta hunden busa med den en stund. Sen får min hund alltid bära klöven tillbaka.

Jag gick själv en kurs när jag ville lära mig, var jättebra. Brukar finnas en del kurser både på hösten och våren.

Delvis knapplån.

Tack för bra svar. Till att börja med så har jaktlaget många eftersöks hundar så dom är inte i behov av en till. Men det lät väldigt skoj och nyttigt träning för hunden. Jag ska kolla upp senare om det finns någon kurs runt oss ifall vi om något år ska skaffa en till hund. Min blivande hund är inget att spåra vilt med inte ens bara träning på viltspår på skoj då det är en affenpinscher/tysk spets. Men en kurs i person spår skulle kanske funka. Han behövde mycket aktivering och motion så att lägga person spår åt honom skulle han nog gilla. Vi får se när vi lärt känna honom.

Det var som sagt min sambo som funderade på hur man tränade viltspår pga att dom använde sig av en 8-9 månads valp i höstas för att spåra en skade skjuten älg, han tyckte det var konstigt att använda sig av en så ung hund. Så jag började själv fundera på hur man gjorde för att träna viltspår.

Varför skulle ni inte kunna träna viltspår med den hunden?
Alla hundar kan gå viltspår, bara de tycker det är kul!

Det är absolut inte bara för jakthundar.

Har hunden tysk spets i sig så ser jag absolut inga problem med viltspåret. De flesta hundar, oavsett ras, tycker att det är jättekul med viltspår! Mina tyska spetsar blir som galna när de vet vad som är på gång när vi går mot spårstarten.

Jag har upplevt att de flesta tyska spetsar jag träffat hellre viltspårar än går personspår, det verkar vara mer motiverande än personspår.

Du behöver inte jaga med hunden bara för att du viltspårar. Det är superbra aktivering för hunden! Och dessutom är det jättekul! :)

Om man tränar person spår, är det bästa att använda sig själv eller nån annan person som lägger spåret som hunden ska spåra? Det bästa är väl att spåra i skogen?

Det beror på vad du vill ha ut av din spårning. Jag lägger för det mesta mina spår själv men ska man tävla spår är det rätt bra att öva på andra. Likaså är det en bra koll för att se om hunden faktiskt spårar eller den bara traskar efter matte/husse.

Har snavat över en liten vovve som sades vara lite märklig i spåret. Det visade sig att den inte riktigt hade fattat grejen med spår, den traskade helt enkelt efter sin matte för att se vad hon hade sysslat med där ute i skogen. :crazy:

Skogen uppfattar jag som lättast att spåra i. Alla doft som vi människor dräller av oss fastnar på massor av saker som vi passerar. Det är dessutom ofta lugnt inne i skogen vad det gäller vindens påverkan.

Fält är klurigare, spåret flyter ut, doften har inte lika mycket att fastna på och vindar gör att det kan bli klurigt. Bli inte förvånad om hunden rent plötsligt går ett par meter sidan av spåret.

Svårast är asfalt och miljöer där det rör sig mycket människor.

Jag är Krummi, har problem då jag har tappat bort både min mail adress och lösen till både mailen och bukefalos, nytt lösen vet jag inte hur jag ska få då jag tappat bort både mailens namn och lösen så det känns hopplöst att få fram lösen till buke:( Har dock krummi på iphonen men inte i datorn och det är så jobbigt att sitta och skriva från mobilen hela tiden:( där av detta användar namn här litlaapache på laptoppen, sorry:-/

Ja han har 50% tysk spets, mamma är renrasig tysk spets och pappan är renrasig affenpinscher. Han är 1 år nu den lille krabaten, vi ska hämta honom på fredag och ha honom på prov en månad. Oj vad jag längtar efter honom och få lära känna honom:) Nu till en början ska vi bara lära känna varandra och ta det lugnt med härliga skogspromenader,sedan börja med att träna lydnad. sen få vi se om vi kan hitta nån tränar i viltspår och personspårning:) Det kanske går att kombinera båda spårningarna? Annars blir det nog viltspår på skoj, för jag tror som du skriver att det är en kul träningsform iallafall om hunden tycker om det.
Du som bor hyfsat nära vet du hur det ser ut med kurser runt umeå-skellefteå i viltspår?
Måste få fråga vad tycker du om tyska spetsen, för och nackdelar med rasen? Hur stora brukar dom vara, såg att deras höjd låg 34+-4 cm.
Det var den rasen som före jag kollade upp dom både på skk och en uppfödare som jag bestämde mig för hunden även om jag blev helt såld direkt jag såg den underbara lilla krabaten:love:

Krummi här.

Ja du det var en bra fråga varför jag tänkte att dom inte skulle spåra viltspår, kanske storlekn inte vet jag om jag ska vara ärlig. Jag är dock fullt medveten om att hundar som spårar viltspår inte behöver vara jakthundar:)

Det beror på vad du vill ha ut av din spårning. Jag lägger för det mesta mina spår själv men ska man tävla spår är det rätt bra att öva på andra. Likaså är det en bra koll för att se om hunden faktiskt spårar eller den bara traskar efter matte/husse.

Har snavat över en liten vovve som sades vara lite märklig i spåret. Det visade sig att den inte riktigt hade fattat grejen med spår, den traskade helt enkelt efter sin matte för att se vad hon hade sysslat med där ute i skogen. :crazy:

Skogen uppfattar jag som lättast att spåra i. Alla doft som vi människor dräller av oss fastnar på massor av saker som vi passerar. Det är dessutom ofta lugnt inne i skogen vad det gäller vindens påverkan.

Fält är klurigare, spåret flyter ut, doften har inte lika mycket att fastna på och vindar gör att det kan bli klurigt. Bli inte förvånad om hunden rent plötsligt går ett par meter sidan av spåret.

Svårast är asfalt och miljöer där det rör sig mycket människor.

litlaapache=krummi

Jag har funderat på att spåra med hunden som aktivering och bara träna spårning på hobby nivå för att hunden ska få göra nått kul ifall han gillar att spåra. Jo att skogen är bäst att spåra i har jag förstått:)
Då ska jag inte bara träna på mig själv så han inte bara lullar på i mattes spår, det var lite det jag funderade på om det var så bra att bara använda sig själv när man lägger upp ett spår åt hunden så jag är tacksam för svaret:)
En fråga till, hur bra är det att lägga ett spår på en människa hunden aldrig träffat när hunden kan spåra och har blivit duktig på att spåra och ska man då låta hunden lukta på personen eller något som personen haft på sig eller bara leda hunden till början av spåret?
Och tillsist en tävlings fråga, hur går en spårtävling till och är blandisar välkommna? Har aldrig tävlat med hund tidigare än på utställning pga av mina nerver inte klarar av tävlingar och har absolut ingen tanke på att tävla nu heller utan jag kollar bara upp olika sätt att aktivera hunden på.
Jag har ju haft hund tidigare och även tagit problem hundar som jag fått till lydiga och trygga individer, men tidigare bara tränat lydnad, agility, sök och mycket motion. Det ska bli så skoj att bli med hund igen:) och ingen problem hund.
Ni som spårar vad har ni för hundar, frågar endast av nyfikenhet. Att alla raser kan spåra mer eller mindre är jag fullt medveten om.

Utrustnings frågor, Linan hur lång ska den vara och är det en speciell typ av lina man använder? Selen hur ska den vara utformad, spelar det någon roll hur den ser ut? och ska man ha rexlextäcke när man spårar med hunden. Kom och tänka på det nu, har sett nån film för några åren när dom spårade i nån jaktfilm min sambo tittade på. Då sa dom att man bara använder utrustningen när man spårar för att hunden ska veta vad som är deras uppgift, då hade dom rexlextäcke av något slag på hunden och dom sa varför men det kom jag inte ihåg, brukar normalt inte se på jaktfilmer då jag är ointresserad men fastnade lite då dom visade lite om spårning.

I viltspår kan du välja själv om du vill ha sele eller ettt brett halsband när du spårar. Tänk bara på att ha ett speciellt så hunden vet vad den ska göra. Selens utformning spelar mindre roll. Linan ska vara 10 meter och du ska hålla ca 5 m från hunden mestadels av tiden ( lite beroende på terräng). Jag har gjort en markering vid 5 meter så att jag vet var jag ska hålla.
Viltspårprov får även blandraser gå men de kan aldrig bli champion. Vanligt spår får du inte tävla i.

Angående kurs så har inte brukshundklubbarna kurser i viltspår då det inte är en bruksgren.

Kolla istället med jägarförbundet som brukar har kurser, annars med rasklubbar för raser som tax, borderterrier, jrt mm.

Kolla även Grythundklubben, tror inte de brukar ha kurser men du kan säkert få kontaktuppgifter till viltspårdomare som säkert hjälpa dig med träning.

Viltspårprov är mer ett prov än en tävling, och det finns två "klasser", anlagsprov och öppen klass, till skillnad från personspår som är mer tävlingsinriktat (även om det kallas "bruksprov"). I brukstävlingar är bara renrasiga hundar välkomna.

kl

Här introducerar vi fältspåret åt hunden genom en sk "korvruta". Vi spårar på fält/äng, vilket är mycket svårare (reglerna alltså) än skogsspårning (vilket är mer fritt för hunden).

Vi trampar helt enkelt ut en liten ruta i gräset och lägger korvbitar däri. Efterhand kan kan trampa en liten stig från rutan och i varannat hälspår lägger man en korvbit.Vid spårets slut finns det massvis med korv/annan belöning. Där lär hunden sig alltså att söka fram fotspår. Då hunden fattat grejen gör man spåren mer otydliga (dvs man trycker inte ner gräset så våldsamt som i början), minskar korvbitarna och lägger till vinklar och "felspår" av annan människa som kan gå tvärs över spåret. Här bedöms hur hunden arbetar, dvs den får inte backa eller komma av spåret, och nosen ska vara i backen hela tiden.

Skogsspår har jag aldrig provat, det skulle säkert vara jättekul. Känner ingen här som sysslar med det, då alla tävlar fältspår eller sök.

Det finns en alldeles utmärkt bok, "Nosarbete" av Maria.... Ja, nu står det still i skallen... Vad heter hon?? Hur som helst så är boken JÄTTEbra och där tar hon upp allt du behöver veta. Om personspår, alltså, inte viltspår. Bl.a. Den boken rekommenderar jag varmt.
Viltspår är nästan enklare än personspår, där ska hunden inte plocka några pinnar eller liknande ;-) men man kan syssla med bäggedera. Min hund blir helt galen av lycka av Viltspår, men det beror nog mest på att han vill ha älgklöven...!
Försök hitta en jaktklubb eller liknande som håller viltspårkurs!

Jag tycker att personspår är enklare, ska man inte tävla måste man ju inte köra enligt regelboken med x antal pinnar etc.

Fördelar är att man behöver i princip ingen utrustning och slipper meck med klöv och blod, liggtiden är mycket kortare så man kan göra allt i ett svep typ lägga spår, gå promenad och sedan gå spåret direkt.

Viltspår tar så lång tid eftersom liggtiden är längre.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
770
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 603
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka