Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast person är inte nödvändigtvis självklart. En fastställd fysisk plats (eller specifik dator/mobil) vid en viss tidpunkt behöver inte innebära att det går att utan rimligt tvivel knyta en specifik person till meddelandena, som jag reflekterade kring i den andra tråden.Man kan fiska IP-adresser genom att få en person att klicka på en länk. Men jag vet inte om det är meningsfullt i det här; jag tycker polisen borde ta det på stort allvar och hantera det. Jag kan exempelvis spåra noga besök på min hemsida; men för att koppla det till någon person skulle jag behöva veta att den personen besökt en viss sida vid en viss tidpunkt. Och sen i slutändan kan personen mycket väl använda VPN för att dölja sina brottsspår och då kommer man inte närmare en fysisk korrekt plats.
https://www.bukefalos.se/threads/falsk-identitet.1504468/post-19725370
Fast person är inte nödvändigtvis självklart. En fastställd fysisk plats (eller specifik dator/mobil) vid en viss tidpunkt behöver inte innebära att det går att utan rimligt tvivel knyta en specifik person till meddelandena, som jag reflekterade kring i den andra tråden.
https://www.bukefalos.se/threads/falsk-identitet.1504468/post-19725370
Samtidigt, även om det inte går att knyta en misstänkt person till gärningen straffrättsligt så är innehavaren av internetabonnemanget ofta bunden via avtal till en uppförandekod och torde kunna stängas av - civilrättsligt alltså, genom avtalsbrott. Fast det kräver ju, moment 22, att man vet vem avtalskunden är.
Samma här. För många, många år sen hade jag en stalker efter mig. Minsta respons från min sida, även om det var "jag polisanmäler dig" eller "lämna mig ifred" gav bara brännsle till personen. Jag fick tips av en polisvän "ge noll respons".Eller så eskalerar det ytterligare och mer handgripligt.
Jag skulle iaf inte meddela en brottsling att jag anmält den.
Men barnet går i skolan. Vad säger rektor och lärare? Jag hoppas verkligen de är inblandade!
Vad är det skolan ska göra?
Vara medvetna om att det riktats hot mot barnet.
Men det är klart skolan måste arbeta aktivt mot hot och trakasserier! De är ju som vilken arbetsgivare som helst. Nu har jag inte läst orginaltråden men att gå ut och hålla temadagar om att den här typ av beteenden faktiskt är olagligt och kan få svåra konsekvenser tycker jag är det minsta man kan begära plus att aktivt arbeta för att ta in föräldrar och barn på samtal om det är så att man misstänker att någon beter sig på det viset eller blir utsatt.Självklart. Men inlägget låter det som att skolan förväntas göra mer än vara medvetna om och vara vaksamma på.
Men det är klart skolan måste arbeta aktivt mot hot och trakasserier! De är ju som vilken arbetsgivare som helst. Nu har jag inte läst orginaltråden men att gå ut och hålla temadagar om att den här typ av beteenden faktiskt är olagligt och kan få svåra konsekvenser tycker jag är det minsta man kan begära plus att aktivt arbeta för att ta in föräldrar och barn på samtal om det är så att man misstänker att någon beter sig på det viset eller blir utsatt.
Även kränkningar utanför skoltid eller om eleven haft distansundervisning och blivit kränkt i hemmet har skolan eller kommunen skyldighet att utreda om det är så att det finns en koppling till skolans verksamhet, att det är svårt minskar inte den skyldigheten. Det gäller även om det är gjort en polisanmälanFast det är högst oklart varifrån trakasserierna kommer. Vet man att något görs av en specifik elev/elevgrupp under skoltid så tar man självklart tag i det. Det jobbas kontinuerligt på de flesta skolor med just trakasserier över sociala medier, hur man beter sig på nätet osv. Den som gör detta är nog mycket väl medveten om vad han eller hon gör.
Men; skolan kan inte göra polisutredningar, tex. Eller agera utifrån saker som sker på fritiden.
Självklart spiller saker från fritiden över in i skolan: men har de skett på fritiden är det föräldrarnas/vårdnadshavarnas ansvar att tex polisanmäla (vilket har gjorts i detta fall redan).
Även kränkningar utanför skoltid eller om eleven haft distansundervisning och blivit kränkt i hemmet har skolan eller kommunen skyldighet att utreda om det är så att det finns en koppling till skolans verksamhet, att det är svårt minskar inte den skyldigheten. Det gäller även om det är gjort en polisanmälan
Genom vilken kanal kommer dessa meddelande? Jag funderar på om det kanske ska vara ett svar från förälder som förklarar att det är polisanmält och att det här uppförandet inte tolereras.
Hur har det skickats till dig?Jag har försökt kommunicera med personen i fråga, så här gick det:
Visa bifogad fil 78396
Så tveksamt om det skulle hjälpa med mer samtal där.
Nu minns jag inte hur små barn det är frågan om men prata i klassen, prata i hela skolan, ha föräldramöte, ha temadagar, samarbeta med polis om de har några misstänkta, ha möten med barnets vårdnadshavare and so on.Vad är det skolan ska göra?
Det kan man ju såklart göra, men TS vet ju inte vem det är som skriver? Det kan ju vara en vuxen som skriver till henne...Nu minns jag inte hur små barn det är frågan om men prata i klassen, prata i hela skolan, ha föräldramöte, ha temadagar, samarbeta med polis om de har några misstänkta, ha möten med barnets vårdnadshavare and so on.
Med risk för att låta nedslående så tror jag att sådana insatser, vid den ålder som jag föreställer mig att gärningspersonen i tråden har, är verkningslösa eller möjligen kontraproduktiva. Personen är, med visst fog, trygg i sin anonymitet och äger s a s händelseutvecklingen.Nu minns jag inte hur små barn det är frågan om men prata i klassen, prata i hela skolan, ha föräldramöte, ha temadagar, samarbeta med polis om de har några misstänkta, ha möten med barnets vårdnadshavare and so on.
Beror nog på åldern ja. Är det tonåringar är det nog lönlöst.Med risk för att låta nedslående så tror jag att sådana insatser, vid den ålder som jag föreställer mig att gärningspersonen i tråden har, är verkningslösa eller möjligen kontraproduktiva. Personen är, med visst fog, trygg i sin anonymitet och äger s a s händelseutvecklingen.
Nu minns jag inte hur små barn det är frågan om men prata i klassen, prata i hela skolan, ha föräldramöte, ha temadagar, samarbeta med polis om de har några misstänkta, ha möten med barnets vårdnadshavare and so on.