Spår i snö

Haha, okej då. Om det inte är den där raringen Joplin som rymde från nordens ark. :angel: (jag är inte så seriös nu, det är nog också fel geografiskt:)

Sådär 40 mil västerut. Är van vid älg, vildsvin, rådjur, jakthundar som går fritt och hjort men det här var nåt nytt. Vilka stora hundraser brukar man jaga med utan att vara i närheten själv?
 
Spåret är från ett hunddjur, om det är hund eller varg går inte avgöra av enstaka spårstämplar. Tog mig friheten att rita i din bild hur du mäter storleken på spårstämplar. Klor ingår inte.

För att avgöra om det är varg måste man utöver spårstämplarnas storlek mm titta på steglängd och beteende i spåret och spåra omkring 5 km och man kan ändå ta fel. Steglängd mäter du från valfri tass till nästa spårstämpel från samma tass.

Behöver inte vara en jakthund som lämnat spåren om det är hund, det händer ju regelbundet att hundar rymmer.

/Tibi, biolog utbildad i rovdjursspårning
 

Bifogade filer

  • sjöbergasspår.jpeg
    sjöbergasspår.jpeg
    71,1 KB · Visningar: 18
Jag är alltför dålig på spår för att svara. Sist jag pratade med rovdjurskunniga tog jag till mig just att det är omöjligt att skilja varg och hund på en enskild stämpel. Rakt "målinriktat" spår utan människa tyder på varg jämfört med mer strosande fram och tillbaka, men är såklart inte idiotsäkert.
Har ni varg i närheten? Kollat rovobs?
 
Jag är alltför dålig på spår för att svara. Sist jag pratade med rovdjurskunniga tog jag till mig just att det är omöjligt att skilja varg och hund på en enskild stämpel. Rakt "målinriktat" spår utan människa tyder på varg jämfört med mer strosande fram och tillbaka, men är såklart inte idiotsäkert.
Har ni varg i närheten? Kollat rovobs?
Nä, fanns inget på skandobs

Vet inget om varg i närheten.
 
Spåret är från ett hunddjur, om det är hund eller varg går inte avgöra av enstaka spårstämplar. Tog mig friheten att rita i din bild hur du mäter storleken på spårstämplar. Klor ingår inte.

För att avgöra om det är varg måste man utöver spårstämplarnas storlek mm titta på steglängd och beteende i spåret och spåra omkring 5 km och man kan ändå ta fel. Steglängd mäter du från valfri tass till nästa spårstämpel från samma tass.

Behöver inte vara en jakthund som lämnat spåren om det är hund, det händer ju regelbundet att hundar rymmer.

/Tibi, biolog utbildad i rovdjursspårning

Extremt glesbebott och jag känner inte till någon granne med stor hund (grannarna bor 2,3 och 5 km bort). Men hundar kanske kan rymma riktigt långt och då finns det säkert med 7-8 kilometers avstånd. Eller så har de skaffat ny hund!

Då är avtrycket snarare 7 cm än 10 då, att jag ritade in 10 var för att den fasta nyckeln var så lång (hade inte mätverktyg ute på promenaden)
 
Extremt glesbebott och jag känner inte till någon granne med stor hund (grannarna bor 2,3 och 5 km bort). Men hundar kanske kan rymma riktigt långt och då finns det säkert med 7-8 kilometers avstånd. Eller så har de skaffat ny hund!

Då är avtrycket snarare 7 cm än 10 då, att jag ritade in 10 var för att den fasta nyckeln var så lång (hade inte mätverktyg ute på promenaden)
Några km tar inte lång stund för en hund att ta sig så det kan mycket väl vara en hund som är ute och snokar men som sagt, det går inte avgöra så enkelt :)

Du får bakspåra och se om du hamnar på någons trapp ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår labbe stinker i rumpan. Har läst om analsäckar men han visar inga såna syntom. Han varken slickar sig eller åker kana på rumpan...
Svar
13
· Visningar
999
Senast: Sannnu
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 331
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 228
Senast: hollypolly
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
919
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp