Halvautomatiska vapen?

Både jakt och sportskytte har som jag ser det en samhällsnytta, och då särskilt jakt men i takt med att geopolitiska läget förändras även sportskytte som del av en slags civil beredskap där man får möjlighet att skjuta med mer militära vapen och där på sikt personer också skulle kunna rekryteras av militären (samt att militären kan träna på sin fritid).

Eftersom jag absolut vill ha jägare i samhället, dessutom vill jag att licens för jakt ska vara lättare att få och behålla i jämförelse med licens för målskytte (av för mig uppenbara skäl), blir följden att man också måste reglera jaktvapen hårdare än vapen för målskytte.

För realistiskt så finns det i praktiken bara två vägar när man väger samhällsintressen mot varandra: antingen tillåter man alla möjliga vapen i jakt och försvårar för alla jägare att få licens, eller så fortsätter man göra det relativt enkelt för jägare att få licens och försvårar möjligheten till att ha farligare jaktvapen. Jag väljer alla gånger alternativ två.

För realistiskt så finns det i praktiken bara två vägar när man väger samhällsintressen mot varandra: antingen tillåter man alla möjliga vapen i jakt och försvårar för alla jägare att få licens, eller så fortsätter man göra det relativt enkelt för jägare att få licens och försvårar möjligheten till att ha farligare jaktvapen. Jag väljer alla gånger alternativ två.
Jag håller med, på sikt är det de två realistiska alternativen och jag ser också det sista som långt bättre än det första.

Enskilda vägar får man väl köra på, så länge det inte är skyltat med korrekta förbudsskyltar? Det finns väldigt många enskilda vägar i landet.

Men, det känns som en annan diskussion. Men som diskussionen artat sig vad gäller vapen, så kan jag tycka att det kan vara lämpligt att ha varierande krav på olika vapen, det är rätt självklart att ett luftgevär inte behöver ha samma krav som en kulspruta (ja, det är verkligen inget vapen lämpligt för jakt av något som ska ätas, exempel bara för effekt).
Och när det gäller långa handledningstider, så det går ju alltid att lösa genom mer pengar. Om det ska vara skattepengar, den ansökandes pengar eller en kombination (och i så fall vilka proportioner) mm är en svårare fråga. Som det påpekats är det absolut nödvändigt att vi har exempelvis eftersöksjägare, åtminstone så länge vi har fordon som riskerar att ge trafikskadat vilt. Det man skulle kunna göra där, är att ge de som är eftersöksjägare prioritet i ansökan, med krav på att de faktiskt ska vara eftersöksjägare för en viss tidsrymd (självklart ska det gå att hoppa av om omständigheter ändras så att personen inte längre är kapabel till att vara eftersöksjägare).
Det finns två sorters enskilda vägar i grunden.

Enskilda vägar med statsbidrag som ingår i allmänna vägnätet. Dessa får man köra på.
Och så "privata" enskilda vägar som ägs och sköts helt och av vägens ägare/delägare. Dessa får man inte köra motorfordon på. Man får gå, cykla och rida.

Man har inte rätt att köra på privata enskilda vägar om man saknar servitut eller annan rätt att köra där.
En privat enskild väg kan vara vägarna inne i ett sommarstugeområde som sköts av en samfällighet, det kan vara en skogsbilväg anlagd av en privat skogsägare för att ta två exempel.

Ägaren/samfälligheten/Gemensamhetsanläggningen kan, och får, för att förtydliga sätta upp en skylt med "motorfordonstrafik förbjuden" i vissa fall med en tilläggsskylt om undantag, eller sätta upp en bom.
Men det finns ingen skyldighet att skylta.

Om det körs så mycket så att det innebär slitage på den privata enskilda vägen, att vägen blir blockerad, eller att t.ex. det blir en tillfart för otillåtet fiske, så brukar det snart komma upp en skylt eller bom.
Är det få eller ingen som kör, och inga störningar, så sätter man inte upp skylt eller bom.

Om skogsbolag i vissa delar av Sverige väljer att låta delar av sitt skogsvägnät vara tillgängligt för allmänheten, så är det deras val.

På enskilda vägar som får statsbidrag, får man köra, de tillhör det allmänna vägnätet.

Det är ju precis vad det är, inga skyltar, ingen bom = fritt fram.

Nej, jag kör varken cross eller fyrhjuling
Fel.

Det är inte fritt fram. det är bara inte skyltat eller bommat än.

Ju mer folk kör på en sådan enskild väg desto snabbare kommer det upp en bom.

En bom är bökigt att hålla på med för dem som har rätt att använda vägen.

Det kan man med flera andra sorters halvautomatiska vapen
Och de övriga som man kan göra det med, och som också har centralantänd ammunition i grövre kaliber än 9mm, vill man enligt förslaget också förbjuda för jakt. Det gäller alltså inte bara AR-serien.

Det finns fortfarande väldigt många halvautomatiska jaktvapen som inte har den funktionen och som fortfarande alltså skulle vara tillåtna.

Du verkar inte förstå alls.

Teoretiskt är det fritt fram, men med attityden att det bara är att köra så mycket man vill, så blir snabbt vägen skyltad och bommad.

Många privata vägar blir skadade och ofarbara om bara några få fler motorfordon passerar, än de nödvändiga som ägaren och rättighetsinnehavare räknat med.

Det kostar på att ta hem grävmaskin och köpa grus.

Enskilda vägar får man väl köra på, så länge det inte är skyltat med korrekta förbudsskyltar? Det finns väldigt många enskilda vägar i landet.
Det går faktiskt bra med vilken skylt som helst.
Bara det framgår vad ägaren av vägen menar.
Om den så är handmålad och felstavad på en planka.

Och de övriga som man kan göra det med, och som också har centralantänd ammunition i grövre kaliber än 9mm, vill man enligt förslaget också förbjuda för jakt. Det gäller alltså inte bara AR-serien.

Det finns fortfarande väldigt många halvautomatiska jaktvapen som inte har den funktionen och som fortfarande alltså skulle vara tillåtna.

Jag frågade av ren nyfikenhet eftersom @vilde skrev om just AR.

• Gilla
Reactions: Mkb
Du verkar inte förstå alls.

Teoretiskt är det fritt fram, men med attityden att det bara är att köra så mycket man vill, så blir snabbt vägen skyltad och bommad.

Många privata vägar blir skadade och ofarbara om bara några få fler motorfordon passerar, än de nödvändiga som ägaren och rättighetsinnehavare räknat med.

Det kostar på att ta hem grävmaskin och köpa grus.
Med "fritt fram" så tänker jag självklart att man respekterar alla man möter och kör på vägar som klarar av det fordon man framför. Sunt förnuft. Spelar ingen roll om jag går, rider, eller framför en bil på en enskild väg. (Jag "äger" en enskild väg och har färdats på hundratals genom åren)

(samt att militären kan träna på sin fritid).
När jag var krigsplacerad så kunde jag träna på min fritid på militärt område där det var annan söndag tillhandahölls vapen och ammunition.
Det enda som jag behövde göra var att ta mig dit i min militära uniform som skulle vara komplett och reglementsenlig.
Jag hade uniform hemma men behövde inte ha vate sig vapen hemma eller licens för pistolen som jag övnings-skjöt med.

Pistolen skulle förvaras i handskfacket på fordonet som jag skulle köra i händelse av att jag blev inkallad.
Det skulle då kvitteras ut tillsammans med fordonet.
Jag var krigsplacerad som lastbilschaufför.

• Gilla
Reactions: Mkb
Är det pga att AR ser ut som ett militärvapen som du vill ha den regeln?

Det är inte mer farligt än ett vanligt halvautomatiskt jaktgevär.

Det kan lätt göras farligare, och förses med magasin som rymmer många fler kulor än vad som ens är tillåtet att använda vid jakt.
Det handla väl om att de inbjuder till annat än jakt p.g.a. sitt utseende.
Typ skolskjutningar och bankrån.
De lockar fel personer till att skaffa vapen.
En mer noggrann sortering av vilka som får ha dessa vapen är därför motiverat.

Tänk "Militärligan".

Okej så du hst rätt och allemansrätten fel.
Okej okej 🙃
Det var inte det som var budskapet.
Budskapet var att det inte är fritt fram utan att det inte får ge störningar eller skada vägen.
Eftersom att det då blir konsekvenser av typen avstängd väg.
Dessutom så kan man bli ersättningsskyldig för de skador som man orsakar på vägen.

Så tillåtet under ansvar men definitivt inte "fritt fram".

Det var inte det som var budskapet.
Budskapet var att det inte är fritt fram utan att det inte får ge störningar eller skada vägen.
Eftersom att det då blir konsekvenser av typen avstängd väg.
Dessutom så kan man bli ersättningsskyldig för de skador som man orsakar på vägen.

Så tillåtet under ansvar men definitivt inte "fritt fram".

Vilket också står i allemansrätten.
Jag kan förtydliga om du vill, fritt fram under förutsättning att du följer allemansrätten.
Bättre?

Med "fritt fram" så tänker jag självklart att man respekterar alla man möter och kör på vägar som klarar av det fordon man framför. Sunt förnuft. Spelar ingen roll om jag går, rider, eller framför en bil på en enskild väg. (Jag "äger" en enskild väg och har färdats på hundratals genom åren)
"Fritt fram" är en mycket dålig beskrivning av hur allemansrätten fungerar.
Det låter som att 4-hjulingen har rätt att sitta och köra runt runt och sladda sönder vägen.

Rätt att färdas är inte riktigt samma sak som "fritt fram" att köra som man vill och hur mycket som man vill.
Det går att förbjuda enskilda personer att nyttja allemansrätten om de över utnyttjar den eller stör markägarens verksamhet.

Det handla väl om att de inbjuder till annat än jakt p.g.a. sitt utseende.
Typ skolskjutningar och bankrån.
De lockar fel personer till att skaffa vapen.
En mer noggrann sortering av vilka som får ha dessa vapen är därför motiverat.

Tänk "Militärligan".

Bankrånens tid är dock förbi 😁
Men jag förstår absolut att de kan locka fel personer och jag motsätter mig absolut inte hårdare krav.

Jag känner en som använder ett AR, skjuter gris och är väldigt nöjd. Bra grepp och behaglig rekyl.

Bankrånens tid är dock förbi 😁
Men jag förstår absolut att de kan locka fel personer och jag motsätter mig absolut inte hårdare krav.

Jag känner en som använder ett AR, skjuter gris och är väldigt nöjd. Bra grepp och behaglig rekyl.
Ja det är definitivt ett jättebra vapen på gris.
Men det skall enligt min mening kräva en högre behörighet än Salongsgevär.

Jag förstår inte varför det är så upprörande.
Man får inte köra långtradare på B-körkort.
Det är litet samma sak.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en... 2
Svar
21
· Visningar
2 117
Senast: OUL
·
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 841
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka