Ditt svar osar verkligen av okunskap och förakt för de som har skytte som intresse.
För det första är terminologin viktig, det är en stor skillnad på halvautomatisk och helautomatisk. För det andra är det inte alls bra att endast få jaga med ett vapen, en måste faktiskt öva med det också. Därför är det idioti med att endast få skjuta med aktuellt vapen endast vid jakt och på ett ytterst begränsat område. Jakt funkar inte på det sättet (iaf inte om vi vill ha träffsäkra jägare med god vapenhantering).
"Leksak för prickskytte" är så lågt att det inte ens förtjänar att bemötas. Att jämföra ett kulvapen med paintball är löjligt.
Att öva med sitt vapen ingår i behovet av vapen.
Du läser in saker som jag inte har skrivit.
De halvautomatiska vapnen av militär typ som diskuterats att förbjudas, används mest för nöjes skull vid prickskytte.
Tävlingsformen heter Dynamiskt skytte och är inget som behövs för att jakt skall kunna bedrivas på ett bra och säkert sätt.
https://sdssf.se/dynamiskt-skytte/
Jag gör skillnad på icke automatiska vapen och automatiska vapen.
Både hel och halv.
Eftersom att inget automatiskt vapen behöver någon mantelrörelse.
Jag har jaktmark där det jagas på mina villkor och är mycket insatt i jakt och regler för jakt.
Min sambo har större jaktmarker och både jägarexamen och vapenlicens.
Han har dessutom en gedigen militär utbildning på olika vapen och var själv utbildare på vapen.
För egen del så har jag en militär utbildning på pistol.
Den gamla Kamrat Husqvarna.
Kamrat Husqvarna var halvautomatisk.
Den är nu skrotad helt då den visade sig vara farlig med den ammunition som användes på slutet.
Pipan kunde explodera i handen på skytten.