Halvautomatiska vapen?

Jag vet ju inte hur @Inte_Ung tänker.

Men om hen menar "vissa jägare för viss sorts jakt" så följer det väl av allmän logik, att om kan man ha en särskild licens, på en specifik vapentyp, så ingår övningsskytte i licensen.

Återigen, en sådan differentiering skulle öka kostnaderna för administration av licenser något oerhört (samt att det finns inte tillräckligt med handläggare med relevant kompetens som det är idag för att kunna ha någorlunda snabba svarstider). Dvs det skulle krävas mycket skattepengar för att få det att fungera. Och det vore inte ok att skyffla över en ytterligare kostnad på jägare som redan idag gör insatser som gagnar samhället praktiskt taget gratis (eftersök).

Dessutom osade sagda inlägg från @Inte_Ung av okunskap och förakt för de som har skytte som intresse.

Ditt svar osar verkligen av okunskap och förakt för de som har skytte som intresse.

För det första är terminologin viktig, det är en stor skillnad på halvautomatisk och helautomatisk. För det andra är det inte alls bra att endast få jaga med ett vapen, en måste faktiskt öva med det också. Därför är det idioti med att endast få skjuta med aktuellt vapen endast vid jakt och på ett ytterst begränsat område. Jakt funkar inte på det sättet (iaf inte om vi vill ha träffsäkra jägare med god vapenhantering).

"Leksak för prickskytte" är så lågt att det inte ens förtjänar att bemötas. Att jämföra ett kulvapen med paintball är löjligt.
Att öva med sitt vapen ingår i behovet av vapen.
Du läser in saker som jag inte har skrivit.

De halvautomatiska vapnen av militär typ som diskuterats att förbjudas, används mest för nöjes skull vid prickskytte.
Tävlingsformen heter Dynamiskt skytte och är inget som behövs för att jakt skall kunna bedrivas på ett bra och säkert sätt.

https://sdssf.se/dynamiskt-skytte/

Jag gör skillnad på icke automatiska vapen och automatiska vapen.
Både hel och halv.
Eftersom att inget automatiskt vapen behöver någon mantelrörelse.

Jag har jaktmark där det jagas på mina villkor och är mycket insatt i jakt och regler för jakt.
Min sambo har större jaktmarker och både jägarexamen och vapenlicens.
Han har dessutom en gedigen militär utbildning på olika vapen och var själv utbildare på vapen.
För egen del så har jag en militär utbildning på pistol.
Den gamla Kamrat Husqvarna.
Kamrat Husqvarna var halvautomatisk.
Den är nu skrotad helt då den visade sig vara farlig med den ammunition som användes på slutet.
Pipan kunde explodera i handen på skytten.

Jag vet ju inte hur @Inte_Ung tänker.

Men om hen menar "vissa jägare för viss sorts jakt" så följer det väl av allmän logik, att om kan man ha en särskild licens, på en specifik vapentyp, så ingår övningsskytte i licensen.
Ja exakt så.

Men licens på ett halvautomatiskt vapen av militär typ för att utöva sportskytte, det ser jag inget rimligt motiv till.

Återigen, en sådan differentiering skulle öka kostnaderna för administration av licenser något oerhört (samt att det finns inte tillräckligt med handläggare med relevant kompetens som det är idag för att kunna ha någorlunda snabba svarstider). Dvs det skulle krävas mycket skattepengar för att få det att fungera. Och det vore inte ok att skyffla över en ytterligare kostnad på jägare som redan idag gör insatser som gagnar samhället praktiskt taget gratis (eftersök).

Dessutom osade sagda inlägg från @Inte_Ung av okunskap och förakt för de som har skytte som intresse.
Det är bättre att eftersöksjägare får betalt för sina insatser och att jägarna själva bär sina kostnader för hantering av vapenlicenser.
Det finns ingen anledning till att samhället skall bekosta vuxna människors fritidsaktiviteter.

Du är väldigt otrevlig mot mig som faktiskt är väldigt involverad i jakt genom att jag har jaktmark.
Mina jägare är duktiga, kunniga och insatta i ämnet.
Och på min mark så skulle ett halvautomatiskt vapen definitivt kunna vara befogat vid vildsvinsjakt.
Nu så är de alltid två i stället med var sitt laddat vapen.
Stora grisar är farliga.

Kostnaderna är egentligen inte intressanta.

Det finns många samhällsföreteelser, av typen "att få tillstånd", eller "granskning av ansökningar", "kontroll av efterlevnaden av bestämmelser man fått tillstånd till", där de sökande får betala handläggningskostnader och/eller kontrollkostnader.

Bygglovshandläggning/bygganmälan är ett exempel där den sökande får betala. Olika mycket för olika typer av ansökningar.

De som fått olika sorters miljötillstånd får både betala handläggning, och taxor för granskningar om följer villkoren.

Om man vill lösa kostnadsaspekten, för särskilda sorters licenser, så kan man ju ha en differentierad taxa, där vissa enkla tillstånd har en kostnad som tangerar "noll", medan andra tillstånd belastats med en mot nedlagd tid faktiskt kostnad.

Hur kostnadsbeläggning kan och ska vara utformad får diskuteras i särskild ordning inom det demokratiska systemet.

Varför ska det vara snabba svarstider på just vapenlicenser?

Varför ska det vara snabba svarstider på just vapenlicenser?

För att eftersöksjägare ska få sina vapen inom ett rimligt tidsspann (något som var ett problem innan polisen tillsatte extra resurser).

Långa beslutstider är inte demokratifrämjande oavsett vad saken gäller samt att de ökar misstroendet mot staten och dess representanter.

Det är bättre att eftersöksjägare får betalt för sina insatser och att jägarna själva bär sina kostnader för hantering av vapenlicenser.
Det finns ingen anledning till att samhället skall bekosta vuxna människors fritidsaktiviteter.

Du är väldigt otrevlig mot mig som faktiskt är väldigt involverad i jakt genom att jag har jaktmark.
Mina jägare är duktiga, kunniga och insatta i ämnet.
Och på min mark så skulle ett halvautomatiskt vapen definitivt kunna vara befogat vid vildsvinsjakt.
Nu så är de alltid två i stället med var sitt laddat vapen.
Stora grisar är farliga.

Att det ens finns eftersöksjägare är för att de har jakt som intresse samt känner ett samhällsansvar, dvs de ställer även upp som eftersöksjägare.

Du menar att du var trevlig när du pratade om "leksak för prickskytte"? Som en ropar får en svar.

Edit: Jag råkar vara tillsammans med en man som har enormt stort intresse för skytte och som tidigare tävlat på hög nivå i... det är ett seriöst intresse som kräver mycket träning. Att avfärda det som lek är väldigt föraktfullt.

Att det ens finns eftersöksjägare är för att de har jakt som intresse samt känner ett samhällsansvar, dvs de ställer även upp som eftersöksjägare.

Du menar att du var trevlig när du pratade om "leksak för prickskytte"? Som en ropar får en svar.

Edit: Jag råkar vara tillsammans med en man som har enormt stort intresse för skytte och som tidigare tävlat på hög nivå i... det är ett seriöst intresse som kräver mycket träning. Att avfärda det som lek är väldigt föraktfullt.
Ibland tänker jag att jag skulle skaffa en ny hobby, då har jag tänkt att sportskytte vore kul! Men det kräver en hel del tid för att man ska få hålla på med det och riktigt så intresserad är jag inte. Men har följt med personer som håller på och har fått testa själv. Så varför skulle det vara mer "lek" än vilken annan hobby som helst? Köra cross är också potentiellt farligt, du kan möta någon i skogen och köra på den personen.

(Håller alltså med @athena_arabians )

För att eftersöksjägare ska få sina vapen inom ett rimligt tidsspann (något som var ett problem innan polisen tillsatte extra resurser).

Långa beslutstider är inte demokratifrämjande oavsett vad saken gäller samt att de ökar misstroendet mot staten och dess representanter.
Jag hänger inte riktigt med här.

Jag har fem st eftersöksjägare i den närmare bekantskapskretsen. En utav dem är en granne, två jobbar jag med. Två känner jag bara.

Ingen av dem har någonsin nämnt något om att de saknar adekvata vapen, eller haft svårigheter att få licenser?

Alla av dem har fler vapen än standardgarderoben.

Den enda som klagat, som jag känner, är inte eftersöksjägare, utan mer av proffsjägare och jaktguide, som tyckt att det varit svårt att få till en utökad vapengarderob, långt utöver det vanliga ens med utökade antal vapen..

Jag hänger inte riktigt med här.

Jag har fem st eftersöksjägare i den närmare bekantskapskretsen. En utav dem är en granne, två jobbar jag med. Två känner jag bara.

Ingen av dem har någonsin nämnt något om att de saknar adekvata vapen, eller haft svårigheter att få licenser?

Alla av dem har fler vapen än standardgarderoben.

Den enda som klagat, som jag känner, är inte eftersöksjägare, utan mer av proffsjägare och jaktguide, som tyckt att det varit svårt att få till en utökad vapengarderob, långt utöver det vanliga ens med utökade antal vapen..

Och jag vet eftersöksjägare som fått vänta länge på sina licenser - det är faktiskt så att vapen håller inte i en evighet, en kan behöva en annan kaliber etc... och det är ytterst svårt att få licens för två vapen med samma kaliber (dvs en har ingen backup om en får vänta). Sedan är det så att vissa vapendelar är licenspliktiga, dvs det behöver inte vara frågan om ett komplett vapen.

Att vara allt för intresserad av vapen som kan döda är inte alltid bara positivt.
Man behöver inte några automatiska vapen för att tävla i prickskytte.

Just de halvautomatiska vapnen med militärt utseende behövs inte i det sammanhanget.
Vill man leka krig så är paintball ett mycket bättre alternativ.

Köra cross är också potentiellt farligt, du kan möta någon i skogen och köra på den personen.
Man får inte köra cross i skogen.
Det skall vara kontrollerade och avlysta banor för det.
Just för att det inte skall bli olyckor.

Precis som att det måste vara en ordentlig kontroll på hur vapen hanteras.

Jag tränade under en period militärt pistolskytte var annan söndag.
Det är inte så att jag är okunnig.

Och jag vet eftersöksjägare som fått vänta länge på sina licenser - det är faktiskt så att vapen håller inte i en evighet, en kan behöva en annan kaliber etc... och det är ytterst svårt att få licens för två vapen med samma kaliber (dvs en har ingen backup om en får vänta). Sedan är det så att vissa vapendelar är licenspliktiga, dvs det behöver inte vara frågan om ett komplett vapen.
Okej.

Du känner någon som fått vänta, jag känner några som inte haft problem.

När jag hör folk berätta om handläggningstider för vapenlicenser av olika slag, så tycks det vara väldigt olika i olika handläggningsområden.

Att det går fort på ena stället och tar evighet på ett annat ställe, är en helt annan fråga, än "halvautomatiska vapen" av olika varianter i största allmänhet, och AR-15 och liknande i synnerhet.

Det ska naturligtvis alltid vara så att en byråkratisk process (tillståndsgivning i det här fallet) ska fungera på ett förutsägbart sätt.

Men på vilket sätt gör det att AR-15 och liknande vapen, inkl. "stora magasin" behövs för jakt hos alla jägare?

Okej.

Du känner någon som fått vänta, jag känner några som inte haft problem.

När jag hör folk berätta om handläggningstider för vapenlicenser av olika slag, så tycks det vara väldigt olika i olika handläggningsområden.

Att det går fort på ena stället och tar evighet på ett annat ställe, är en helt annan fråga, än "halvautomatiska vapen" av olika varianter i största allmänhet, och AR-15 och liknande i synnerhet.

Det ska naturligtvis alltid vara så att en byråkratisk process (tillståndsgivning i det här fallet) ska fungera på ett förutsägbart sätt.

Men på vilket sätt gör det att AR-15 och liknande vapen, inkl. "stora magasin" behövs för jakt hos alla jägare?

Om du faktiskt läst mina inlägg har jag INGENSTANS ansett att det ska vara en obegränsad storlek på magasinen. Var vänlig halmgubba inte. Och "alla jägare" kommer inte att köpa ett AR-15.

Att vara allt för intresserad av vapen som kan döda är inte alltid bara positivt.
Man behöver inte några automatiska vapen för att tävla i prickskytte.

Just de halvautomatiska vapnen med militärt utseende behövs inte i det sammanhanget.
Vill man leka krig så är paintball ett mycket bättre alternativ.

Du antar en massa saker utan grund och uttrycker dig enormt föraktfullt, okunnigt och fördomsfullt så jag tänker faktiskt inte lägga mer tid på dig.

Man får inte köra cross i skogen.
Det skall vara kontrollerade och avlysta banor för det.
Just för att det inte skall bli olyckor.

Precis som att det måste vara en ordentlig kontroll på hur vapen hanteras.

Jag tränade under en period militärt pistolskytte var annan söndag.
Det är inte så att jag är okunnig.
Det får man väl visst? Förtydligande, jag menade på skogsvägar, inte ute i terrängen. Du kan möta folk där också, eller hästar eller vad som helst och en olycka kan ske.

Men slut på ot.

Om du faktiskt läst mina inlägg har jag INGENSTANS ansett att det ska vara en obegränsad storlek på magasinen. Var vänlig halmgubba inte. Och "alla jägare" kommer inte att köpa ett AR-15.
Frågan som diskuteras är väl om "alla jägare" ska kunna köpa AR-15 (och liknande), om det ska vara något som "vissa jägare", under särskilda omständigheter ska kunna göra som en undantagshantering, eller om "Inga jägare alls" ska kunna få licens.

Alla jägare kommer ju aldrig att köpa alla sorters vapen, man skaffar väl sig vapen beroende på hur, vad och var man jagar, eller vapen som passar till någon tävlingsgren inom jakt, som man håller på med.

Jag har t.ex. inte tillgång till toppfågeljakt, så att skaffa ett vapen i klass 2 som passar för det, känns inte viktigt för mig.

Här handlar det om dovhjort och gris i första hand, och så ett passande hagelgevär då, för lerduvorna. Och så en 22:a för mängdträning med kulvapen.

Det får man väl visst? Förtydligande, jag menade på skogsvägar, inte ute i terrängen. Du kan möta folk där också, eller hästar eller vad som helst och en olycka kan ske.

Men slut på ot.
Nej, du får inte köra cross på andras skogsvägar, bara sådär.

Det är möjligt om du fått lov, men inte alls självklart.

Ofta så anser ägaren av vägen att "motorfordonstrafik är förbjuden".

Det kostar pengar och ansträngning att underhålla vägar.

Nej, du får inte köra cross på andras skogsvägar, bara sådär.

Det är möjligt om du fått lov, men inte alls självklart.

Ofta så anser ägaren av vägen att "motorfordonstrafik är förbjuden".

Det kostar pengar och ansträngning att underhålla vägar.

Du får köra terrängreistrerad cross på enskild väg, tex skogsväg.
Om vägen inte får statsbidrag väljer markägaren men hen måste sätta upp skyltar om hen vill förbjuda viss trafik.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en...
2
Svar
21
· Visningar
2 076
Senast: OUL
·
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 765
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka