Då blir det ju också ganska skevt att jämföra med bilar.
Min syn på just vapen i stil med AR-15 (alltså inte halvautomat i allmänhet) är någon slags kompromiss. Innan masskjutningen lutade jag också som dig åt att funktion skulle gå före, men nu när det blivit väldigt tydligt att man måste agera som om det är en tidsfråga innan nästa masskjutning (alltså inte "om" utan "när") så behöver man också förhålla sig till hur otroligt lätt det är idag att få tag på vapen som kan göra stor skada på kort tid. Samt till att just den här modellen är ett populärt val internationellt vid masskjutningar.
Därför är jag helt för ett generellt förbud av den typen av vapen, man behöver inte dela ut dem som om det vore lördagsgodis. Jag är också helt för lämplighetsprövningen man vill införa i lagtext.
Men jag kan väl trots allt sträcka mig till att man skulle kunna få ansöka om dispens, ungefär på samma sätt som man kan göra med vissa andra former av jakt som är olaglig för gemene man. Och då ska man ha riktigt bra anledningar och kunna visa på ett behov. Inte att man bedriver en helt genomsnittlig jakt "men jag skadskjuter så mycket vilt" eller "jag jagar inte just nu men någon gång framöver kanske". Det ska finnas ett verkligt behov och en beskrivning av var, när, hur och varför. Då blir det en bedömning från fall till fall och om man kan visa att man har tillräckligt goda skäl (vilket majoriteten av jägare definitivt inte har) så kanske det följer en rejälare bakgrundskontroll än vid en vanlig lämplighetsprövning.
Men jag kan leva med ett totalt förbud också, för just den här typen av militär-hybrid-halvautomat. Hävdar man att man inte kan jaga etiskt riktigt utan ett sådant så hävdar man ju indirekt att man under åren innan det här blev tillåtet bedrev en oetisk jakt, och det vore ett mycket udda argument. På vissa låter det nämligen lite som om valet för jägare idag står mellan spjut, 1800-tals bössa och AR-15. Riktigt så illa är det inte. Den absoluta majoriteten klarar sig finfint utan AR-15, det finns alternativ. Sedan finns det fortfarande risker i all jakt, och alla de riskerna går tyvärr inte att "optimera bort" via val av ergonomiskt bekvämt, militärt kompatibelt, vapen. Och i vissa fall bör man bara lära sig att hålla på det första skottet helt enkelt.