Halvautomatiska vapen?

Det är redan så att vissa typer av jaktvapen som en revolver för grytjakt kräver att man kan visa på ett särskilt behov och att man har utbildning för att hantera vapnet för att få licens. Att ha motsvarande regler för AR-vapen skulle inte vara några konstigheter eller öka kostnaden för administrationen av licenser.
 
Det är redan så att vissa typer av jaktvapen som en revolver för grytjakt kräver att man kan visa på ett särskilt behov och att man har utbildning för att hantera vapnet för att få licens. Att ha motsvarande regler för AR-vapen skulle inte vara några konstigheter eller öka kostnaden för administrationen av licenser.
Här får du inte en revolver för grytjakt om du inte också är aktiv i pistolklubb, är bara att glömma utan är gevär som gäller annars vid grytjakt.
 
Du får köra terrängreistrerad cross på enskild väg, tex skogsväg.
Om vägen inte får statsbidrag väljer markägaren men hen måste sätta upp skyltar om hen vill förbjuda viss trafik.
Ja, det var ju det jag sa.

"Skogsvägar" är ju privatägda (eller av skogsbolag) enskilda vägar.

För vägar som ingår i "allmänna vägnätet" - det är på sådana vägar man kan ha statsbidrag eller kommunalt bidrag, så måste crossen vara vägregistrerad.

Terrängregistrerad cross får bara köras på inhägnat område, eller enskild skogsbilväg.

Det här är ett sådant där typiskt konfliktområde på landet.

Om jag har satt upp en skylt i ändarna på en längre rundslinga, där jag varken vill ha fyrhjulingar, crossar eller diverse bilar, som har möjliga tillfarter från någon annan markägares mark/enskilda väg, för att så är ju risken att någon tar sig till min väg från någon annans väg.

Hur många skyltar ska jag sätta upp tycker du? Vid varje potentiell anslutning? Det kan bli riktigt många om min slinga är milslång eller mer.

Att fråga först tycker jag är en bra strategi.

Men behöver se det som att köra cross på andras vägar är en möjlighet, snarare än en rättighet.
 
Ja, det var ju det jag sa.

"Skogsvägar" är ju privatägda (eller av skogsbolag) enskilda vägar.

För vägar som ingår i "allmänna vägnätet" - det är på sådana vägar man kan ha statsbidrag eller kommunalt bidrag, så måste crossen vara vägregistrerad.

Terrängregistrerad cross får bara köras på inhägnat område, eller enskild skogsbilväg.

Det här är ett sådant där typiskt konfliktområde på landet.

Om jag har satt upp en skylt i ändarna på en längre rundslinga, där jag varken vill ha fyrhjulingar, crossar eller diverse bilar, som har möjliga tillfarter från någon annan markägares mark/enskilda väg, för att så är ju risken att någon tar sig till min väg från någon annans väg.

Hur många skyltar ska jag sätta upp tycker du? Vid varje potentiell anslutning? Det kan bli riktigt många om min slinga är milslång eller mer.

Att fråga först tycker jag är en bra strategi.

Men behöver se det som att köra cross på andras vägar är en möjlighet, snarare än en rättighet.

Det får du kolla med någon som är mer juridiskt insatt.
 
Min bild av att det är svårare kommer sig bland annat av att många som tidigare bara funderat på att testa AR-15 passade på när det blev lagligt för jakt just för att slippa gå den "krångligare" sportskytte-vägen. Så vad som är svårare kanske är delvis subjektivt. Det kan nog också bero på hur nära man har till en sportskytteförening att skjuta regelbundet i. Att man skjuter regelbundet i en förening är kanske i sig också en form av skyddsmekanism om vi pratar om både isolering (och därmed risk för radikalisering) och att upptäcka risk-individer, förhoppningsvis kommer man i kontakt med andra människor som eventuellt kan reagera om det finns några varningssignaler (det är antagligen inte alltid som det finns det).
Nu har jag läst mer av delar av förslaget, jag har tidigare bara läst korta utdrag kring vad det skulle innebära, och just den sociala aspekten nämns också lite kort i utredningen. Att i en skyttesammanslutning med krav på aktivt medlemskap så kan personer med fel motiv eventuellt upptäckas. Sedan nämner man också att det är lättare att få dessa vapen för jakt än för målskjutning osv.

När jag läser förslaget kan jag väl också tycka att dagens lagstiftning kanske har varit lite för naiv överlag, sett till samhällsutvecklingen. Att vara medlem i våldsbejakande organisationer (till exempel Nordiska motståndsrörelsen) och samtidigt ha vapen är helt ok idag till exempel. Det känns väl sådär.
 
Det får du kolla med någon som är mer juridiskt insatt.
Vad ska jag kolla menar du?

Jag är förhållandevis insatt.

Jag är med i styret för en vägförening som håller en enskild väg med statsbidrag, och vi har privata enskilda vägar på vår fastighet.

Ibland uppstår problem med unga, främst killar, som tycker att de ska få köra cross lite var och hur de vill.

Men det har föga med halvautomatiska vapen att göra.
 
Vad ska jag kolla menar du?

Jag är förhållandevis insatt.

Jag är med i styret för en vägförening som håller en enskild väg med statsbidrag, och vi har privata enskilda vägar på vår fastighet.

Ibland uppstår problem med unga, främst killar, som tycker att de ska få köra cross lite var och hur de vill.

Men det har föga med halvautomatiska vapen att göra.

Om du vill veta exakt hur många skyltar du behöver.

Vi har mycket enskilda vägar här, en hsr skylt med motortrafik förbjuden för obehörig. Resten har inga skyltar öht. Så om det är vanligt eller inte beror helt klart på vart man bor.
Slut på ot.
 
Det får man väl visst? Förtydligande, jag menade på skogsvägar, inte ute i terrängen. Du kan möta folk där också, eller hästar eller vad som helst och en olycka kan ske.

Men slut på ot.
Nej det får du inte.
Det måste i sådana fall vara en registrerad och försäkrad motorcykel.
Och den måste då ha blinkers och annat som trafikreglerna säger.
Cross får bara köras på därför avsedd bana.

Massor med regler alltså, för att minska riskerna.
Precis som vi skall ha med allt som är farligt, vapen t.ex.
Och dessutom så får man inte köra vilka fordon som man vill i trafiken.
Precis som att man inte privat får inneha vilka vapen som man vill.
Granatkastare är också roligt att skjuta med, eller stridsvagn.
 
Nej, du får inte köra cross på andras skogsvägar, bara sådär.

Det är möjligt om du fått lov, men inte alls självklart.

Ofta så anser ägaren av vägen att "motorfordonstrafik är förbjuden".

Det kostar pengar och ansträngning att underhålla vägar.
Och även om du har fått lov av markägaren så får du inte för Sveriges lagar om den inte är registrerad och utrustad för trafik på väg, försäkrad, skattad och föraren har körkort för MC av rätt storlek.

Och då så är det ju ingen cross längre.
 
Vad ska jag kolla menar du?

Jag är förhållandevis insatt.

Jag är med i styret för en vägförening som håller en enskild väg med statsbidrag, och vi har privata enskilda vägar på vår fastighet.

Ibland uppstår problem med unga, främst killar, som tycker att de ska få köra cross lite var och hur de vill.

Men det har föga med halvautomatiska vapen att göra.
Det är egentligen bara olika uttryck för samma sak.

Önskan om att få härja runt som man vill.
Ett sökande efter känslan av frihet.
Och en ovilja att rätta sig efter lagar och regler.
 
Nej det får du inte.
Det måste i sådana fall vara en registrerad och försäkrad motorcykel.
Och den måste då ha blinkers och annat som trafikreglerna säger.
Cross får bara köras på därför avsedd bana.

Massor med regler alltså, för att minska riskerna.
Precis som vi skall ha med allt som är farligt, vapen t.ex.
Och dessutom så får man inte köra vilka fordon som man vill i trafiken.
Precis som att man inte privat får inneha vilka vapen som man vill.
Granatkastare är också roligt att skjuta med, eller stridsvagn.
Orkar inte argumentera med dig om det här (för det är ot), men byt ut cross mot fyrhjuling istället om du lättare förstår vad jag vill framföra..
 
Här får du inte en revolver för grytjakt om du inte också är aktiv i pistolklubb, är bara att glömma utan är gevär som gäller annars vid grytjakt.
Plus att du måste kunna visa på ett verkligt behov, typ yrkesmässig jakt.

Det var det jag menade, det finns redan ett antal vapen som det krävs särskilda skäl, som är olika för olika vapen, att få jaktlicens på och inget hindrar att AR-vapen hamnar i samma kategori. Det skulle inte leda till oerhörda kostnader för administrationen av licenser som någon påstod innan.
 
Plus att du måste kunna visa på ett verkligt behov, typ yrkesmässig jakt.

Det var det jag menade, det finns redan ett antal vapen som det krävs särskilda skäl, som är olika för olika vapen, att få jaktlicens på och inget hindrar att AR-vapen hamnar i samma kategori. Det skulle inte leda till oerhörda kostnader för administrationen av licenser som någon påstod innan.
Då måste vi bena ut vad som ingår i yrkesmässig jakt. Måste det vara heltid anställd på herrgård eller räcker det med att det dimper ner ett kuvert från polismyndigheten med ersättning för viltolyckor eller var går gränsen för yrkesmässig?
 
Orkar inte argumentera med dig om det här (för det är ot), men byt ut cross mot fyrhjuling istället om du lättare förstår vad jag vill framföra..
Det handlar fortfarande om trafik som är noga reglerad i våra Svenska lagar.

Hela frågan är en fråga om lagar, tillstånd och kontroll av vad man får göra.
Jämför körkort med vapenlicens.
Du får köra de fordon som du har körkort för men inte några andra fordon.
Körkort på 4-hjuling ger inte rätt att köra timmerbil.
För att köra timmerbil så måste man genomgå fler kontroller, det är ett läkarintyg vart 5te år för att få behålla sina tunga behörigheter.

Jag ser definitivt en parallell med mer potenta vapen.
Där kontrollen bör följa vapnets förmåga.
 
Då måste vi bena ut vad som ingår i yrkesmässig jakt. Måste det vara heltid anställd på herrgård eller räcker det med att det dimper ner ett kuvert från polismyndigheten med ersättning för viltolyckor eller var går gränsen för yrkesmässig?
Det är ju bara att bestämma.
Som med yrkesmässig trafik eller uthyrning av bostäder.

T.ex. allt som ger inkomster som skall redovisas.
Ägande av jaktmark, försäljning av kött samt ersättningar av olika slag.
Jordbruksfastigheter är verksamhet per definition.
 
Orkar inte argumentera med dig om det här (för det är ot), men byt ut cross mot fyrhjuling istället om du lättare förstår vad jag vill framföra..
Ja men nu förstår jag varför jag hittar spår efter fyrhjulingar på mina vägar, och även ibland spår efter körning i terrängen.

Nej, man får inte köra på andras enskilda vägar (=privata vägar) med vare sig fyrhjuling, bil, traktor eller cross (eller annan motorcykel). Man får heller inte köra med häst och vagn.

Man får gå, cykla, och rida enligt på vägen enligt Allemansrätten.

Har man något slags servitutsrelaterad rättighet till att nyttja en enskild väg, så får man använda den enligt vad servitutet anger.

Vilka fordon som får framföras på vilken typ av väg, är en annan lagstiftning/regelverk.

Men en privat enskild väg, är en privat väg.

Bara för att det saknas bom eller skyltar så är det inte fritt fram.
 
Ja men nu förstår jag varför jag hittar spår efter fyrhjulingar på mina vägar, och även ibland spår efter körning i terrängen.

Nej, man får inte köra på andras enskilda vägar (=privata vägar) med vare sig fyrhjuling, bil, traktor eller cross (eller annan motorcykel). Man får heller inte köra med häst och vagn.

Man får gå, cykla, och rida enligt på vägen enligt Allemansrätten.

Har man något slags servitutsrelaterad rättighet till att nyttja en enskild väg, så får man använda den enligt vad servitutet anger.

Vilka fordon som får framföras på vilken typ av väg, är en annan lagstiftning/regelverk.

Men en privat enskild väg, är en privat väg.

Bara för att det saknas bom eller skyltar så är det inte fritt fram.
Som jag har förstått det får man köra bil/fordon på enskild väg om inte något annat framgår?

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/enskild-vag/
 
Ja men nu förstår jag varför jag hittar spår efter fyrhjulingar på mina vägar, och även ibland spår efter körning i terrängen.

Nej, man får inte köra på andras enskilda vägar (=privata vägar) med vare sig fyrhjuling, bil, traktor eller cross (eller annan motorcykel). Man får heller inte köra med häst och vagn.

Man får gå, cykla, och rida enligt på vägen enligt Allemansrätten.

Har man något slags servitutsrelaterad rättighet till att nyttja en enskild väg, så får man använda den enligt vad servitutet anger.

Vilka fordon som får framföras på vilken typ av väg, är en annan lagstiftning/regelverk.

Men en privat enskild väg, är en privat väg.

Bara för att det saknas bom eller skyltar så är det inte fritt fram.
Enskilda vägar får man väl köra på, så länge det inte är skyltat med korrekta förbudsskyltar? Det finns väldigt många enskilda vägar i landet.


Men, det känns som en annan diskussion. Men som diskussionen artat sig vad gäller vapen, så kan jag tycka att det kan vara lämpligt att ha varierande krav på olika vapen, det är rätt självklart att ett luftgevär inte behöver ha samma krav som en kulspruta (ja, det är verkligen inget vapen lämpligt för jakt av något som ska ätas, exempel bara för effekt).
Och när det gäller långa handledningstider, så det går ju alltid att lösa genom mer pengar. Om det ska vara skattepengar, den ansökandes pengar eller en kombination (och i så fall vilka proportioner) mm är en svårare fråga. Som det påpekats är det absolut nödvändigt att vi har exempelvis eftersöksjägare, åtminstone så länge vi har fordon som riskerar att ge trafikskadat vilt. Det man skulle kunna göra där, är att ge de som är eftersöksjägare prioritet i ansökan, med krav på att de faktiskt ska vara eftersöksjägare för en viss tidsrymd (självklart ska det gå att hoppa av om omständigheter ändras så att personen inte längre är kapabel till att vara eftersöksjägare).
 
Plus att du måste kunna visa på ett verkligt behov, typ yrkesmässig jakt.

Det var det jag menade, det finns redan ett antal vapen som det krävs särskilda skäl, som är olika för olika vapen, att få jaktlicens på och inget hindrar att AR-vapen hamnar i samma kategori. Det skulle inte leda till oerhörda kostnader för administrationen av licenser som någon påstod innan.

Är det pga att AR ser ut som ett militärvapen som du vill ha den regeln?

Det är inte mer farligt än ett vanligt halvautomatiskt jaktgevär.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en... 2
Svar
21
· Visningar
2 115
Senast: OUL
·
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 837
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

  • Bruksprovet 2025
  • Uppdateringstråd #2
  • Gymnasieval
Tillbaka
Upp