spänt juver

SiZo

Trådstartare
Ja hjälp mig, hur får man juvret att inte vara spänt längre? märren låter inte fölet dia och jag har provat allt som jag kan nu och jag orkar inte mer.

Försök att låta fölet dia så mkt det bara kan, juvret blir inte mjukare.

"motionerat" stoet, juvret blir inte mjukare.

försökt mjölka ur henne, men jag får inte ur en droppe knappt och tro mig när jag säger att jag verkligen har försökt, jag har så mkt träningsvärk i armarna/axlarna så ni anar inte, så jag kan inte ens försöka göra det mer, och nej jag har ingen som kan hjälpa mig!

Vad gör man?

Sv: spänt juver

och vad ska jag säga till veterinären då?

knappast som att hon kan göra nåt som jag inte kan.

Att hon har möjlig mjölkstockning och fölet inte får dia,är väl ganska akut om fölet inte får dia? De bör ju äta varje timme i alla fall.

Jag håller fast henne så att fölungen får dia.

som mest sällan äter den var 30 e minut.

Ja hjälp mig, hur får man juvret att inte vara spänt längre? märren låter inte fölet dia och jag har provat allt som jag kan nu och jag orkar inte mer.

QUOTE]

Dina ord.jag trodde fölungen inte fick dia överhuvudtaget.Ja då kan du bara fortsätta hjälpa den att dia då om du inte vill kontakta en veterinär.Eller så får du väl be någon hjälpa dig.Blir ju lite sömn om du ska hjälpa den varje timma.Och du kan ju inte lämna dom heller,för då kan ju ungen dö (om den blir utan mat eller mamma sparkar) Låter som att det är mjölkstockning på gång.

Ring veterinär kan vara mastit, är juvret varmt/ömt ? Har hon ordentligt med mjölk = hör du att fölis får i sig ordentliga klunkar/blir mätt ? Veterinären kan annars spruta stoet med något hormon för att hon skall släppa ner mjölken.

Har du provat att ta en varm fuktig handduk och buffat med på juvret några minuter innan du försöker mjölka ur ?

Det låter som att hon inte släpper ner mjölken. Verkar fölet nöjt, och hör du att det klunkar när han diar?

Och jo, veterinären kan göra saker som inte du kan.
Tex skriva ut recept på Partoxin.

ömt har juvret varit från början, det reagerade inte vetten på när hon var här sist (problem med tarmbecket) varmt är svårt för mig att avgöra, jag har dålig blodcirkulation och även låg kroppstemp ( ca 35 grader) så allt jag tar i känns varmt på hästarna.

varm och fuktig handduk har jag inte provat, däremot har jag puffat med mina händer... provat, löst och hårt, och allt däremellan och olika område på juvret.

Hur hör man att fölis får ordenkliga klunkar? mitt första föl (och så trött som jag är på skiten nu så känns det som det sista med) så jag har inte så stor kolla på det praktiska, det teoretiska kan jag bättre.

märren har aldrig sparkat efter fölet, hon går bara iväg när han ska dia.

aja... jag ringer vetten nu iaf, fan så jävla trött jag är på detta nu. jag vill soooova och bara veta att allt är bra med dem juh!

Hur hör man att fölis får ordenkliga klunkar? mitt första föl (och så trött som jag är på skiten nu så känns det som det sista med) så jag har inte så stor kolla på det praktiska, det teoretiska kan jag bättre.

Det låter "klunk klunk" när fölet dricker. :grin:

Har du känt på fölet om det börjar bli uttorkat?

Såna här problem är det roligaste jag vet, och det är därför jag tar emot ston på fölbevakning.

Japp jag har känt på fölet, inga problem där.

Veterinären jag ringde nu sa vänta ska jag bara kolla i min literatur... ehm... jag ringer nog en annan veterinär....

Du vet ingen erfaren, och då menar jag erfaren, uppfödare i närheten som kan komma och titta?

Inte vad jag vet...

Pratat med en mer erfaren veterinär nu och hon tyckte jag skulle lämna dem lite nu, och eftersom fölungen var pigg så tyckte hon besöket kunde vänta tills imorrn ifall det var så. Men hon trodde iaf att de skulle de lösa sig om de fick vara lite själva oxå.

Man hör tydligt smackande och sörplande ljud om fölet diar ordentligt.

Kanske dum fråga men har du strypt kraft fodret?
Min ena märr gjorde likadant först förra året eftersom mjölken körde på som satan och då blev det tvärstopp.
När jag drog ner kraften helt så körde det inte på så mycket.

Annars finns det bröstpumpar att köpa på apoteket som även funkar på stona, gylle har skrivit om det i någon annan tråd (juvertråden?) tror även det har funnits en tråd med den rubriken har jag för mig.

Det viktigaste är att fölet är mätt och inte uttorkat, bara dra i huden och se om det åker tillbaka snabbt.

Annars så kräv ut veterinären och testa ge nåt som gör som stimulerar mjölken/juvret.

!

mina hästar får inget kraftfoder, däremot har jag minskat lusernen nu.
har en sån bröstpump, har kört så mkt med den att jag har träningsvärk, men jag får ju liksom inte ut mer än några droppar så ja....

Jag vet rätt bra hur man kollar om han är uttorkad, jag gick djursjukvårdsutbildning på gymnasiet, nu är han superpigg och galopperar runt som besatt, vetten tyckte att jag skulle lämna dem under natten, så vi får väl se hur det går, jag har sett honom dia en gång iaf, då bakifrån.

mjölk finns, bara att jag inte får ut nåt... så frustrerande!

Sv: !

Har du dem alltså ute ? In med dem i en box under natten om du inte redan har det. Inne står ston mkt mer stilla när de skall dia än vad de gör ute.

de är ute på dagarna, för mig är dagarna mellan ca 06 00 till 23 00 då är de ute.

nu går de i den stora hagen och kan röra sig mer då båda 2 var rejält uttråkade på min lilla gräsmatta, veterinären tyckte ju oxå att jag skulle lämna dem ensamma några timmar, så jag provar det... är han inte pigg imorrnbitti så skulle jag ringa igen.

men nu är lillskiten jätte pigg, så pass att mamma struntar nu i när han galopperar runt så länge han inte galopperar längre än 30 meter bort :D

Du "leker" med dyrbara timmar:confused: Om fölet inte får dia minst 1g/timme så kan den bli uttorkad och tyvärr bli sjuk/dö ganska snabbt:eek:

Du måste få igång diandet och urmjölkning av stoet NU! Jag har haft flera sådana ston i mitt jobb och en privat., och det gäller att agera snabbt!

Vet måste ut och ge partoxin i kombination med domosedan så att stoet står stilla samt släpper ner mjölken så att fölet får tid att dia i lugn och ro.

Vet bör lämna ut partoxin (och ev domosedan) som du får spruta henne med åtminstone varannan timme de första dygnen.

Du bör mjölka ur en del ur varje spene och titta på mjölkens konsistens så att det inte är juverinflammation, dvs "flockor" i mjölken och svårt att mjölka ur stoet.

tempa stoet minst 2ggr/dag.

Föl blir snabbt sjuka de första 3 månaderna! Du måste ta ditt ansvar och verkligen lägga ner tid och den sista energin du har på att få igång Diandet! Annars tror jag att du har ett sjukt alt ett dött föl inom snar framtid:cry:

Ditt föl är väldigt ungt, du bör se över den långa tiden de är ute ffa om det är det minsta kallt eller dåligt väder. Föl mår inte bra av att ligga ute på kall mark alt ute i regn när de är så unga.

Kämpa på!

Senast ändrad:

Hur har natten gått?
Jag hade aldrig vågat lämna dem ensamma under natten vid såna här problem,det är av yttersta vikt att man löser det snabbt..Hoppas dom är okay!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 786
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 454
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31