spänt juver

Sv: spänt juver

Det var på veterinärens inrådan som jag lämnade dem ensamma, natten verkar ha gått bra, han är nu ute och hoppar och skuttar, så då har han ju antagligen fått äta som han ska, annars skulle han ju inte vara så pigg.

konsistensen på mjölken är det inget fel på, det är bara jag som är jävligt kass och inte lyckas att få mjölken att rinna till.

Jag tror att veterinären menade att du skulle lämna dem ensamma en stund,inte hela natten.Vilken tur att det har gått bra då.

det var så hon sa iaf.
men men... nu ska jag gå ut o kolla vad de pysslar med o kanske se till att han får dia ordenkligt en stund. Fast han verkade inte direkt hungrig när jag gjorde det sist, så det måste ju vara ett gott tecken.

Dom kan vara pigga i rätt många timmar innan de snabbt tacklar av och då är det ganska ofta för sent.

hur många timmar räknas som "rätt många" då? bra att veta när man kan vara mer säker på att de klarar sig själva...

Om stoet är svårdiat är det väl risk att fölis inte får i sej tillräckligt med antikroppar i början heller, hade föl för 2 år sedan , stoet var svårdiat. Jag är fortfarande riktigt sur :( för att jag fick råd att avvakta när jag kontaktade veterinär, det är ju inget stort ingrepp att ge en spruta så att mjölken "lossar"och det blir lättare för både sto och föl ( och ägare).
För mitt föl innebar det här att det efter några veckor , när hon blev sjuk, :cry:, visade sig att hon inte fått tillräckligt med antikroppar , det är ju inte heller någon stor sak att kolla och borde väl göras om man vet att det trasslat med maten från början.
Hon blev bra, men det kändes som om sjukhus och behandling hade kunnat undvikas med mera aktiv insats i den allra första början.
Hoppas det "löst sej" för ditt sto och föl!
Etima

det har gått bra, båda är pigga och glada och jag har sett honom dia själv massor gånger!

Första dygnet var vi med dem konstant och som mest sällan fick han dia var 30 e minut men oftast nästan konstant, så jag tror inte det är nån risk för det med antikropparna, men jag har ändå funderat på det givetvis....

kl

fortsätter på din tråd kimmis om det är ok?
Mitt sto fölade för fyra dagar sedan och har spänt juver. Spenarna är mjuka och det kommer lätt mjölk. Fölet diar men släpper efter ca 4 sekunder och tar omtag eller byter spene diar 4 sekunder omtag/byter spene och så håller det på. Stoet är känsligt och piper och tycker det är obehagligt stundtals.

Ska juvret vara spänt eller hur ska det kännas?

kl

fortsätter på din tråd kimmis om det är ok?
Mitt sto fölade för fyra dagar sedan och har spänt juver. Spenarna är mjuka och det kommer lätt mjölk. Fölet diar men släpper efter ca 4 sekunder och tar omtag eller byter spene diar 4 sekunder omtag/byter spene och så håller det på. Stoet är känsligt och piper och tycker det är obehagligt stundtals.

Ska juvret vara spänt eller hur ska det kännas?

juvret är spänt när fölet inte diar. Dvs det blir mjölkfyllt rätt omgående efter att fölet diat klart.

När fölet diat är det mjukare, men sällan "tomt" eftersom små föl diar ofta och inte så mycket åt gången. Så mamma har mjölkbaren beredd mest hela tiden ;)

Att fölet byter spene är helt normalt. Det är så de gör.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 786
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 454
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka