Spanska hittehundar

Sv: Spanska hittehundar

Sorry!
Jag tror mer på Sveriges veterinärer än vad jag tror på dessa sk. seriösa organisationer.

Det finns gott om hundar i sverige som behöver ett hem. Ta hand om "våra" hundar innan ni "adopterar" exotiska hundar från Spanien..

nej men vad är det för skillnad och titta på bilder och läsa om en svensk blandrashund och en spansk blandrashund?

Men den svenska kan du träffa innan du tar hem den. Du har en helt annan möjlighet att utvärdera om hunden passar dig.

Men det finns ju redan hundar här i sverige som behöver tas hand om.
Eller så kan vi ju likväl byta, när vi håller på och adoptera spanska hundar så kan dom ju få adoptera våra hundar *ironi*
Och som någon annan skrev så har du möjlighet att träffa hunden innan om du väljer en svensk hund. Det är inte bara att välja en hund hux flux, det är gärna bra om det vet vad du har i kopplet.

tja jag vet inte om det var i den här tråden eller någon annan om samma ämne som jag skrev att om jag nu skulle vara på jakt efter en hund och överväga en spansk "hittehund" så skulle i alla fall jag åka och hälsa på den innan. Att det är i spanien eller i norrland eller i skåne spelar inte mig så stor roll om jag vet vad det är jag letar efter och tror att jag kan hitta det någonstans.

jag har fortfarande inte fått något svar på en av mina frågor jag ställt flera gånger i olika inlägg om samma ämne: Om jag åker till en kennel i spanien för att köpa en hund, en jättefin utställningschampion tex som jag ska använda i avel på min kennel hemma i sverige. Hur ser ni på det?
Är det lika hemskt som att ta hem en hittehund?

Vad jag förstår så är det precis samma tester hundarna går igenom innan dom får komma hit?

Seabaz skrev:
jag har fortfarande inte fått något svar på en av mina frågor jag ställt flera gånger i olika inlägg om samma ämne: Om jag åker till en kennel i spanien för att köpa en hund, en jättefin utställningschampion tex som jag ska använda i avel på min kennel hemma i sverige. Hur ser ni på det?
Är det lika hemskt som att ta hem en hittehund?

Vad jag förstår så är det precis samma tester hundarna går igenom innan dom får komma hit?

nej, jag tycker det är stor skillnad. Om du skulle använt den på din kennel och den har mycket meriter och är en bra avelshund helt enkelt så kommer den ju vara något positivt för rasen i sverige, det är även bra att blanda in nytt blod i raserna.
Dessutom så om det är en jättefin utställningschampion så har den antagligen inte levt samma liv som gatuhundarna och borde därför inte ha samma smittor som gatuhundarna kan bära på.

Seabaz skrev:
tja jag vet inte om det var i den här tråden eller någon annan om samma ämne som jag skrev att om jag nu skulle vara på jakt efter en hund och överväga en spansk "hittehund" så skulle i alla fall jag åka och hälsa på den innan. Att det är i spanien eller i norrland eller i skåne spelar inte mig så stor roll om jag vet vad det är jag letar efter och tror att jag kan hitta det någonstans.

Men vet du vad du letar efter om du köper en gatuhund?
En blandras med raser man har fått gissa sig till vilka det är?

En jättefin utställningschampion har knappast sprungit vind för våg på gatorna. Jag skulle tro att risken för att de smittats är avsevärt mindre än för en gatuhund.

Inte ens organisationerna själva kan ju lämna några garantier för att hunden är frisk.

Saxar:
Vi adopterar inga hundar hit till Sverige förrän vi har fått testresultaten godkända, men vi kan tyvärr ändå inte lämna några fullständiga garantier då vissa arter av parasiter kan ta flera månader på sig att bilda antikroppar.

men om denna utställningschampion är uppfödd i ett område där det finns lösspringande hundar och denna champion rastas dagligen på dessa gator. Enda skillnaden är att den har en välvårdad päls och badas ett par gånger i månaden kanske? Och är älskad.
Till synes inget fel på hunden.
Till synes inget fel på hittehunden heller om den skulle få ett bad. Den här smittan ni pratar om lär ju knappast sitta i pälsen på hunden. Det är något hunden har i sig i så fall då gatuhundarna garanterat badas innan dom skickas till sverige.
Och är det något hundarna har i sig så kan det ju sitta i en champion också, eller hur?

Att den tillför något bra till avel osv hör inte hit egentligen. Det här handlar om renras och blandras och om ev. smittor. Det är bara ett exempel jag drar.

En spansk blandrashund har inget att tillföra aveln i sverige, men det har inte en svansk blandrashund heller!

Senast ändrad:

Nyttan och nödvändigheten av en import hör visst hit. En bra avelshund kan man vara nödd och tvungen att importera därför att det behövs nytt blod till rasen eller så är den så bra att det helt enkelt är värt risken att importera.

Det är däremot aldrig nödvändigt att importera en blandsrashund.

Seabaz skrev:
Att den tillför något bra till avel osv hör inte hit egentligen. Det här handlar om renras och blandras och om ev. smittor. Det är bara ett exempel jag drar.

En spansk blandrashund har inget att tillföra aveln i sverige, men det har inte en svansk blandrashund heller!

Jag har inte sagt ett pip ang avelsvärde.

Seabaz skrev:
nej men vad är det för skillnad och titta på bilder och läsa om en svensk blandrashund och en spansk blandrashund?

Skillnaden är som så många redan påpekat - risken att föra in smitta i vårt land.

Det enda argument du har är att svenska blandraser mest är stora, krävande och jobbiga. Om du vet vad du vill ha (och inte ha) varför inte satsa på ett säkrare kort och köpa renrasigt då? Kostnaden verkar ju inte spela nån roll eftersom du skall flänga runt Europa för att kramas med jycken innan du tar hem den till det ljuva livet i Sverige.

Dorro skrev:
Skillnaden är som så många redan påpekat - risken att föra in smitta i vårt land.

Det enda argument du har är att svenska blandraser mest är stora, krävande och jobbiga. Om du vet vad du vill ha (och inte ha) varför inte satsa på ett säkrare kort och köpa renrasigt då? Kostnaden verkar ju inte spela nån roll eftersom du skall flänga runt Europa för att kramas med jycken innan du tar hem den till det ljuva livet i Sverige.

:bow: :bow: :bow:

jag ska inte ens köpa en hund till just nu men jag vill säga att jag har inget emot importer oavsett om dom är renras eller blandras.

Jag har själv ägt både blandras och renras, flera stycken.
Ja, dom hundarna jag tittat på här från sverige har varit för stora för min smak eller av blandningar som jag inte gillar om dom är små.

Har tittat på säkert lika många från spanien och där jag hittat betydligt fler hundar i min smak.

Ta en titt själva så ser ni skillnaden.

Men det är just det här med smitta som ni pratar om. Hundarna testas ju innan med samma tester som en kennelhund skulle göra, men det är visst bara dessa "gatuhundar" som ni är emot... kan inte förstå det

Sweet skrev:
Det finns hundar i sverige som inte heller har något hem, jag tycker att man ska ta hand om dom först och istället skänka pengar till de organisationer som hjälper gatuhundar i andra länder om man vill hjälpa.
Dock har vi inga gatuhundar i sverige utan här e d problemet med människor som skaffar hundar och tröttnar, vanskötsel och misshandel, många sådana tvångsomhändertagna hundar har ett instabilt psyke. Skrämda djur e vanliga djur

Jag känner två spanska hittehundar, den ena äger mina släktingar som bor i tyskland och sen har även bästisen en hund. Bästisens hund är osäker, rädd för nya människor och andra hundar, skäller väldigt mycket och vaktar sin mat mycket noga.
Släktingarnas hund är destå bättre, hon är något osäker men hur trevlig och gullig som helst.
Vet inte var dem har fått tag på sin hund men kompisen hittade sin på hittehund.nu.

Min kompis har en hund som kommer från SOS i Spanien. Det e en jättefin och trevlig hund som dom inte har några problem med.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 206
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 446
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 569
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka