Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Seabaz skrev:jag har fortfarande inte fått något svar på en av mina frågor jag ställt flera gånger i olika inlägg om samma ämne: Om jag åker till en kennel i spanien för att köpa en hund, en jättefin utställningschampion tex som jag ska använda i avel på min kennel hemma i sverige. Hur ser ni på det?
Är det lika hemskt som att ta hem en hittehund?
Vad jag förstår så är det precis samma tester hundarna går igenom innan dom får komma hit?
Seabaz skrev:tja jag vet inte om det var i den här tråden eller någon annan om samma ämne som jag skrev att om jag nu skulle vara på jakt efter en hund och överväga en spansk "hittehund" så skulle i alla fall jag åka och hälsa på den innan. Att det är i spanien eller i norrland eller i skåne spelar inte mig så stor roll om jag vet vad det är jag letar efter och tror att jag kan hitta det någonstans.
Seabaz skrev:Att den tillför något bra till avel osv hör inte hit egentligen. Det här handlar om renras och blandras och om ev. smittor. Det är bara ett exempel jag drar.
En spansk blandrashund har inget att tillföra aveln i sverige, men det har inte en svansk blandrashund heller!
Seabaz skrev:nej men vad är det för skillnad och titta på bilder och läsa om en svensk blandrashund och en spansk blandrashund?
Dorro skrev:Skillnaden är som så många redan påpekat - risken att föra in smitta i vårt land.
Det enda argument du har är att svenska blandraser mest är stora, krävande och jobbiga. Om du vet vad du vill ha (och inte ha) varför inte satsa på ett säkrare kort och köpa renrasigt då? Kostnaden verkar ju inte spela nån roll eftersom du skall flänga runt Europa för att kramas med jycken innan du tar hem den till det ljuva livet i Sverige.
Dock har vi inga gatuhundar i sverige utan här e d problemet med människor som skaffar hundar och tröttnar, vanskötsel och misshandel, många sådana tvångsomhändertagna hundar har ett instabilt psyke. Skrämda djur e vanliga djurSweet skrev:Det finns hundar i sverige som inte heller har något hem, jag tycker att man ska ta hand om dom först och istället skänka pengar till de organisationer som hjälper gatuhundar i andra länder om man vill hjälpa.