Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

-KL-

Stallets ponnyprinsessa ^^

20121123652_50afe047e087c32ed9f6c0eb.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad härligt att ni är på G igen :)
Ser väldigt härligt ut och man blir sugen på att börja hoppa igen!
Har du märkt nån skillnad på henne ridmässigt nu sen innan skadan?

Igår kväll satt jag faktiskt upp på skorpan, barbacka på väg från hagen i bara grimma. I termobyxor och allt :) Haha jäklar hon har ju växt med! Mätte henne i morse och nu ligger hon på 160 :) tycker hon kan stanna där nu :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åh vad mysigt =) Sådana där ögonblick är verkligen underbara!

Märker av det när hon inte är helt igång typ efter sommarbete eller så kan man se en ganska tydlig stelhet i hö. bak. Samt att hon i början efter skadan var ganska sned i muskulaturen och pga det även fick lite problem med ryggen. Men nu har vi ju lagt några år på det hela så hon känns som vilken vältrimmad häst som helst. Men man får passa sig för att låta henne vila för det tar inte lång tid innan stelheten kommer tillbaka, så försöker alltid låta henne gå på halvfart under viloperioderna annars får man liksom börja om lite.

Ska man se det positiva så har skadan och det vi gick igenom tillsammans då stärkt vår relation jättemycket och hon har varit betydligt lugnare och mer harmonisk om man jämför med hur hon var innan skadan.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tro det eller ej, hon kom galopperande till mig i går kväll!!! Trodde jag skulle smälla av! Vågar man tro att det kan bli bra??? Vackra lilla hästen!

Vad skönt att det fört er samman, visste du att hon skulle bli bra eller var diagnosen osäker?
Blir hon stelare på vintern eller det märks ingen skillnad?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Nämen vad underbart :love: Hon MÅSTE bli bra!

Den första tiden var väldigt kritisk... hon förlorade massa blod, fick nytt blod flera gånger och genomgick två stora operationer med narkos och allt som hör därtill och hade länge hög feber. Så tog nog i alla fall 2 månader innan vi började hoppas att hon skulle klara sig. Att hon skulle komma tillbaka ut på tävlingsbanorna hade vi aldrig trott, vi var glada om hon kunde vara med hemma som avelsto och kanske träna lite frihetsdressyr eller något sånt.

Så det är väl lite av en solskenshistoria. Men nej märker ingen skillnad på vintern, utan är mer att hon måste hållas i konstant trim för att må bra.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Härligt! Hoppas att hon blir bra.

Pink_angel: Vad roligt att lilla Duna blev en solskenshistoria. Hur stor är hon egentligen, eftersom du kallar henne ponny?

Tant Cera blev masserad i helgen, hon är fortfarande lite stel men det blir bättre. Nästa helg ska vi ut på en pay and jump om vädret tillåter, det ska bli roligt. Jag passade också på att ta några referensbilder tants hull, snart har hon idealhull igen.
DSC00356_zpsd9e9fc0a.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Duna testar ny färg för att liva upp vintermörkret ;)

20121207787_50c240a0e087c36ecae1d7b3.jpg

20121206777_50c112989606ee4f647aa1e1.jpg


Nästa helg väntar julklappshoppning och jag har köpt 4 meter glitter i blått och vitt att styla man och svans med.

Hur har ni det i kylan?
=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hur gick det på pay n' jumpen? Kom ni iväg?

Hon börjar se riktigt fin ut om magen nu tant Cera :)

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Så fin han är :heart :heart :heart

Har han kommit hem till dig nu eller är han kvar i Spanien?

-KL-

Här ändrar vi i planerna... tävlingen vi skulle på imorgon blev inställd pga vädret... så vi laddar om för den 29e dec då 90 cm + 1m Clearround står på schemat.

Riktigt taggade är vi och hoppningen går verkligen framåt. Nästa år hoppas vi rida 1.10 klasser vilket inte känns långt borta. Såhär trött var lilltjejen efter senaste träningen...

trott_50c8d4b99606ee05a0ef9543.jpg


Inte så konstigt med tanke på att hon tyckte det var en väldigt bra idé att försöka hoppa matte ur sadeln bara för att det var ett polkagrishinder :P Jisses vad hon flög!

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hoppas det gick bra på Clear rounden. :)Vi kom iväg på vår pay and jump den 2:a, tyvärr blev någon av oss (vi behöver inte säga vem.. :o) liiite tittig på en fruktansvärt hemsk lila oxer så vi fick ett stopp. Älskade tant skötte sig exemplariskt, man kan inte tro att hon är så pass grön som hon är på att vara ute och "tävla".

Efter att ha kört fast i en hal backe när jag skulle på hoppträning för ett tag sedan, funderar jag på att köpa en fyrhjulsdriven bil istället för den jag har. Som tur var var stallägaren hemma den gången och kunde komma och knuffa loss oss med traktorn, men det är inget jag skulle vilja upprepa. Just nu står det mellan en Kia Sportage (184 hk, diesel) och en Subaru XV (150 hk, diesel), är det någon här som har någon erfarenhet av dem?

Vad har ni för ambitioner med era iberier nästa år? Slutligen vill Financiera och jag önska alla här ett riktigt gott nytt år!

Finaste tant :love:
Financiera_zpsa1a040a4.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Inte så konstigt med tanke på att hon tyckte det var en väldigt bra idé att försöka hoppa matte ur sadeln bara för att det var ett polkagrishinder :P Jisses vad hon flög!

Men du satt kvar, det är huvudsaken. ;)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kl
Finns det någonstans där man kan läsa om olika hingstar och stammar på pre-hästarna. Det skulle ju vara intressant att veta vad det är man har fått tag på. (Förutom att det var något totalt ouppfostrat:cool: Varför fastnar jag alltid för fel hästar? Det är ju självklart att man kommer hem med en 6-årig PRE-hingst, när man skulle ha ett 3-4-årigt svenskt halvblodssto med dressyrstam.:angel:)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

vad menar du läsa om stammar ? Du har på ancces sida , den spanska stamboken där du kan se blodslinjer och avkommor på hästar, www.ancce.es

Så klicka på den engelska flaggan och sen vidare på studbook.

Det är ganska så svårt att få tag på information som vi kan på våra svenska hästar,

men som sagt stamboken talar ju om vilka blodslinjer det ligger bakom :)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vi kan alla bli tittiga ;) Vad härligt att hon skötte sig så bra!

Vår pay n jump blev tyvärr inställd av arrangören igen så blev inget av det men har i alla fall varit på några riktigt bra hoppträningar nu, så är grymt taggade inför säsongen.

Målet för 2013 är att debutera 1.10, ett delmål är att ligga på jämna resultat i 1m då det varit lite upp och ner med antingen klockrena nollor eller en häst på bakbenen, ett problem jag tror kommer vara som bortblåst nu när hon inte har ont i kinden längre. Första tävlingen för i år blir en 95 cm klass i trollhättan den 9e februari. Därefter följer 3 tävlingar på 90cm + 1m fram till april om det blir som vi planerat. Ett litet dressyrmål är att förfina våra galoppombyten.

Duna önskar gott nytt år i sina nya tävlingsskydd...
sote_ponny_50d21d949606ee264160ba3c.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kl...
Här flyter allt på nu efter jul och nyår... har klippt min lurvas så nu ser han ut som en häst igen och ingen bisonoxe :p
Första tävlingarna är inbokade 19 & 26 januari :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp