Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Nej fy! Sprang hon genom staketet då? Inga men av det hoppas jag!

Ikväll var vi och träffade Per Waaler och hans fru. Hans fru kommer vi att träna tömkörning med och om Ozzy blir bättre kommer vi att rida för dom med.
Var väldigt trevliga människor så vi pratade även om uppstallning men vi får se :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack :) hon var underbar på promenaden ingår och hon njöt väldigt mycket :)
Så i natt sov både jag och gubben riktigt gott :)

Har ni haft några sjukdommar på era? Kolik, fång, dåliga hovar eller liknande?

Skönt att det verkar sakta med säkert vända för er:)
Min lilla kille fick ett fult sår mitt på bakkotan så det var både metakam oralt och pencillin via muskel. Han tyckte inte så mycket om mig när det var 2 sprutor per dag:( Helt otroligt ändå vad snälla och accepterande de är. Jag hade bråkat vilt om jag vart han. Som tur var punkterades ingen led och veterinären tog nog det säkra före det osäkra eftersom han var så ung. Det gick över och syns bara en lite knöl idag.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad skönt att hon verkar vara på bättringsvägen :D

Nja hon mer hoppade rakt upp i luften och landade på stolpen =/ men sen dess har hon rätt bra respekt för staket... men det var en stor skada med en del följdproblem... egentligen först i år som hon känts 110% hel igen.

Idag har jag gjort världens största tabbe =( hade ringt veterinären för att det hade varit bra att få hästen vaccinerad innan december... och sagt att de kunde ringa min sambo om de hade vägarna förbi... då jag jobbar i kök och därmed aldrig har på telefonen.. resultat = hästen blir vaccinerad idag då vi egentligen skulle ha hopptränat och det är dessutom 7 dagars karenstid så vi missar tävlingen som vi var anmälda till i helgen :( önskar jag kunde tänkt liiiite längre innan jag delegerar ut sånt där...
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad irriterade, men nu har du det i alla fall gjort. ;)

Tant har varit hyfsat förskonad från skador, en stengalla förra sommaren och en lindrig sträckning av magmuskeln nu i höst är det hon har råkat ut för.

Förresten är det någon som vet vad de nya avelsvärderingsreglerna innebär mer än att det har införts en maxhöjd (tant är 161 cm så det är inga problem)? Jag har väl tänkt ta itu med att registrera mig som ägare på henne i stamboken, men frågan är ju om man ska registrera stuteri på samma gång. Fast det förutsätter ju att hon blir godkänd för avel annars är det ju rätt meningslöst. Förra ägaren var övertygad att hon skullen gå igenom med de gamla reglerna i alla fall.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack. Har du någon känsla för vad de nya reglerna kommer betyda i praktiken? Kommer det bli svårare att få hästarna godkända eller blir det ungefär som nu?

Idag har jag och tant dansat. :love: Hon utvecklas så mycket hela tiden och idag var hon en riktig fröjd att rida. Det här passet kan jag leva länge på i höstrusket.
På hoppasset i torsdags var hon också underbart duktig, gick rakt in i transporten och hoppade jättefint. Matte var dock inte fullt så duktig... Matte vägrade nämligen på en oxer och hamnade lite efter i flera av sprången, stackars tanten som fick dras med den klumpen.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

reglerna är hårdare nu ;) det är ju även en poäng skala på det nya systemet ,

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jo, att det skulle bli svårare förstår jag också, men hu mycket svårare? Skulle det komma en poängskala också? Det hade jag missat, men det lät ju onekligen som en bra idé. Kommer poängskalan att fungera på ett liknade sätt som vid bedömning av halvblod eller något annat sätt?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Usch, men bra att hon har respekt för staket iaf :) men väldigt tråkigt att det var massa följder på läkandet!


Nu gick vi bakåt igen, igår kväll när vi skulle hämta i hagen var hon väldigt hänging och när jag fick ner ner till stallet på kvällen låg hon ner och hade smärtor i magen igen :(
Hur länge ska man försöka kämpa???
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad äter din häst? Alltså, vad ger du för foder och hur mycket av varje sak?
Är det samma häst som åt en massa ekollon?
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det är samma häst och hon får fri tillgång till hö efter vad Vet sa, vi har aldrig gett mkt kraft utan dom har i princip fått fri tillgång till Hö hela tiden..
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig för den blev väl förgiftad efter vad jag förstår. Annars hade du kunnat få lite generella foderråd för icke dräktiga eller digivande vuxna iberiska hästar. Men detta fallet är för speciellt så det vågar jag mig inte på. Hoppas det löser sig med din häst!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack ändå, det är skälva blodkärlen som är sönder plus njurar så det enda som finns är att vänta på att det ska läka sig själv.. :(
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

tesora - hur seriös är www.swedishprehorses.se ?

Försökte ringa ordföranden idag enligt de kontaktuppgifter som finns på sidan och fick som svar : Numret har upphört - hänvisning saknas.

Sådant gör mig lite mörkrädd.:mad: Kan du tesora hänvisa till en kontakt som funkar hos föreningen?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

oj! det var inte bra !! Ska maila henne och höra vad som hänt !
Men den du ska prata med är nog Jane Fredin ;)
Är det nått jag kanske kan hjälpa dig med ? Du kan skicka PM om du vill :)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hej!
Jag är ny här inne och önskar bara lite stöd och uppmuntran. För ett par dagar dog min älskade underbara spanska prins. Han bara ramlade ihop och dog. Ingen förvarning. Han har aldrig varit sjuk. Vad ska jag göra nu? Jag är helt förstörd. Min vackra, underbara häst är borta. Han blev bara 7 år. Vi har varit igenom så mycket tillsammans och vi var verkligen bästa vänner. Min älskade häst som alltid var glad, positiv, humoristisk, busig, och som älskade att mysa och gosa. Pigg och framåt, vi hade aldrig tråkigt tillsammans. Dessutom var han den vackraste hästen, så tjusig. Jag saknar honom så mycket!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Stor stor kram :heart ska du obducera honom så att du får veta vad som vad felet?
det är fruktansvärt att mista en älskad vän och under dessa omständigheter ännu värre :cry:

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

779D2F01-5629-42A0-A0B4-8E0EC79759CF-5533-000003E5B81F6A69_zpse687fc26.jpg


Tog en bild i går kväll :) hon är nu piggare och har inte ont :))
Den andra är Eddie, gubbens häst, som ni ser med :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Siesta: Jag gråter med dig. ta tid och sörj ordentligt.
DeltaOciosa: jag följer dina inlägg och känner med dig. Hemskt med sjukdommar och "tokiga hästar" skönt att hon är på benen.

Min lille skrutt måste jag göra ägarbyte på och då kommer givetvis ställningstagandet om jag ska använda honom i aveln :). jag vill givetvis försöka få honom godkänd men vad i hela friden ska man ha för stuterinamn? Ett glatt bekymmer:)
Det känns lite töntigt att ha ett flashigt namn när man bara har en häst i sitt "stuteri" men bara mitt för- och efternamn är kanske lite tråkigt också eller hur ska man resonera?

Jag vill inte ta gårdsnamnet eftersom jag inte äger gården. Åh kom med lite goa tips ni erfarna:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp