Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack! Ja det värsta är när man inte riktigt kan göra något :( men minsta lilla framåt är vi nöjda med :)

Det med stuterinamn har vi med funderat på, vi ska skriva mitt namn på släpet och tänkte även ha ett gårdsnamn men hur fanken kommer man på det??

Vi måste verkligen med göra ägarbyte för vi har helt glömt det tyvärr!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

tänker ofta på dig och din lilla kämpe där hemma ! Vad säger vet om det hela ?

Angående stuteri namn så är mitt tips att kolla in spanska lexikon och se om man hittar ett namn som känns bra ;)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack! :) han menar på att att det är ett under att hon lever! Så ja, en riktig kämpe är hon! :)
Han vågar inte säga så mycket i nuläget men han verkade nu sist tycka att det borde bli bättre, dock så går det inte att veta om hon kommer bli helt återställd eller hur lång tid det kommer ta, kan ta upp till flera år :(

Åhhhh det var ju smart med att kolla spanskan :)
Tror ozzys namn betydde nått med tomgång hahahahah
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

KL

Vad står PRE för? Har alltid undrat. Är det en viss sorts hästar eller en egen ras?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

P.R.E Pura raza espanola , den rena spanska hästen:)
Är mycket gamma ras , utvecklad i andalucia , Den ligger som förfäder till många andra raser i världen,

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack för svar.
På vissa bilder påminner den om tex andalusiern tycker jag. Men det kan väl stämma om den är förfader till många raser.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det finns ingen ras som heter andaluiser ;) Dom man brukar mena då är just PRE hästarna, Andalusier är egentligen ett fel begrepp från början . Man kallade PRE hästen , Hästen från andalucia , Men sen så när den blev populär får ett antal år sedan så såldes allt från spanien som andalusier och folk trodde att det var den rena spanska hästen, Men det var till 90% procent all sköns korsningar ;)

PRE hästen är stambokförd sen många hundra år tillbaka nu är det ANCCE som sköter stamboken men innan dess låg det hos cria caballar (militären)

Så ingen ras som heter andalus utan det är korsningar utan stambok !

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Nämen, har ju för mig att den står som egen ras i min häst-raser-bok från Pollux för flera år sen :o.
Man lär sig nåt nytt varje dag...
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

ja tyvärr så har det stått och står fortfarande andalusier på många ställen,
Jag brukar skriva till tidningar och rätta dom :) Samtidigt som jag frågar varför dom inte kallar fjordhästar norrmän då ;)

Det kommer ju från att kung felipe bodde ju i andalulica provinsen och att han för finade hästrasen genom många års avel:) PRE hästen var enbart för kungar och adel i början, Det finns ett ordspråk som säger Kungarnas häst Hästarnas kung :love:

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

kl

Får man lov att ställa lite fler dumma frågor som nybliven PRE-ägare?

Hästen kom hit i vintras, jag köpte honom för lite drygt en månad sedan. När jag köpte honom var han väldigt tunn (skinn och ben). Därför fick han i princip fri tillgång på hösilage och lusern, vilket har börjat ge resultat.

Nu fick jag en massa kritik för att jag ger honom lusern för det skulle inte vara bra för PRE-hästar. De skulle hellre ha müsli baserad på majs och därtill mycket av det. Stämmer detta eller skall jag forsätta som jag gör? Jag vill ju inte ge något som är skadligt för honom.

Hösilaget är inte helt optimalt för hans del med smältbart råprotein på 32g och energi på 10.8, så protein måste till.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hej Karin: Jag har inte hört att lucern skulle vara bättre eller sämre för någon speciell ras. Hade de som gav dig kritik några belägg för varför det skulle vara dåligt? Massa musli låter inte helt sunt heller. Jag skulle nog lyssna till en foderrådgivare istället:)

Ikväll ska jag och lillen på NH kurs. Tränaren är även AR utbildad så vi ska nosa lite på det. Det ska bli sååå spännande:)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det låter ju bra.
Jag är väldigt emot färdigfoder överlag. Halvblodet börjar skaka och får hjärtklappning så fort man ger honom det, så jag vill veta vad jag stoppar dem. Men när folk börjar prata om att något foder är som "gift" för dem blir man orolig. Nu låter det ju som om lusern är okej och det går ju åt rätt håll med den foderstaten han har nu så då fortsätter jag på det.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Varför skulle en PRE skilja sig från andra raser? Jag tycker att lucern är ett bra foder och har gett det till min tant utan några problem, nu har jag dock gått över till grönmjölspellets eftersom de innnehåller mer protein. Färdigfoder tenderar att innehålla mycket socker, så jag blandar hellre själv.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tycker lusern är ett jättebra foder. Hade det som komplement länge när Duna hade svårt att hålla hull.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åhhhh vad härligt det såg ut! Hur gammal är hon och hur länge har ni hoppat?
Skorpan älskar hoppa i hagen :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åhh Tack =)

Hon är 9 år nu och hoppades in som 3 åring. Tävlades unghästklasser upp till 1.10 som 4-5 åring. Sen kom den stora skadan när hon var 5 och efter det har hon egentligen inte hoppats seriöst och regelbundet förrän det här året. Så har varit en lååång väg tillbaka på 4 år men tänkte väl att vi skulle börja synas på banorna på riktigt under nästa säsong.

Härligt att din skorpa verkar lite piggare =)

=) // Pink
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp