Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

*kl*
Går i hästköpartankar och tittar främst på PRE. Har märkt att flera briljaderar men kan inte så mycket om det. Tänkte därför höra med er om någon har erfarenhet av briljadering. Hur på verkar det hästen? Ökar skaderisken? Stör det ridningen? osv.

/Sassa
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Min lilla skorpa briljaderar inget men förra vi hade gjorde det rejält.. Jag märkte inget i ridningen utan att hon nästan briljaderar mer om hon bara "lullade" men när hon var samlad gick hon bättre, men kan vara inbillning?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad roligt att det har tillkommit flera fina iberier i tråden!

Målet för tant och mig i år är rätt specifika, om vi båda får vara friska (peppar, peppar) och innefattar LB dressyr med godkända procent (tränaren trodde på LA, men det gör inte jag), 100 cm hopp felfritt och att komma iväg på en startfälttävlan. Om vi lyckas med detta är dock en annan historia.
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

När jag köpte min pratade jag lite med besiktningsveterinären om biljardering och han ansåg att det kan öka skaderisken speciellt om de landar snett i nerslaget och att man t.ex. kan kontrollera att de sliter hovarna jämt. Om det stämmer vet jag inte, men det låter rätt rimligt.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag upplever att de flesta briljaderar mindre när de rids i balans. De veterinärer jag talat med uppger inget om ökad skaderisk mer än att de hästar som briljaderar riktigt mycket riskerar förslitningar fram. Detta är dock förutsatt att hästen har raka fina ben. Har den exteriöra avvikelses blir påfrestningen eventuellt större och därmed ökar skaderisken. Det är vad jag hört. :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Har fått samma svar: det är nedslaget som är det viktiga inte hur benet rör sig i luften
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack! :D Hon har aaaaalldeles för mycket energi just nu, så är lite av en odåga. ^^

Vad har ni andra för mål med era hästar i år? :D

Hahahah då är allt precis som det ska vara ;)

Årets mål är att starta 1.10 hoppning under hösten. Inleder säsongen nästa helg med 95cm A:0/A:0 i Trollhättan. Sen ska vi lära oss att göra lika snygga galoppombyten till vänster som vi gör till höger.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Min tös biljarderar ganska mycket mest utan ryttare men inget problem när hon rids men märker ju av det när hon är lite exalterad tex i hoppningen. Har boots på min i hagen då hon lätt trampar sig, vet dock inte om det beror på biljaderingen eller inte (hon är rätt vild i hagen).

Tror inte att det påverkar hållbarheten i stort, min är 10 år nu, används som hopphäst, tränas mycket och har alltid varit fin i benen och aldrig haft någon skada som inte berott på något yttre faktor (i jämförelse med det korrekt byggda halvblodet som drar på sig det ena och det andra).

Har hört att man ska titta på om de biljaderar lika mycket på båda sidor om man är intresserad av en häst som biljaderar så att den har ett jämt rörelsemönster känns ju rent logiskt som att det skulle vara bättre för hållbarheten än om den har ett ojämt rörelsemönster.

Detta är som sagt bara baserat på min egen häst och vad jag hört.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Då smällde tävlingssäsongen igång! 95cm A:0/A:0 i Trollhättan.
Dubbelnolla, men red inte så fort utan ville bara ha en bra start
på året :) Supernöjd med vilddjuret!

duna_tfrk_5116e8629606ee3656d78c91.jpg

resultat_5116e0cdddf2b340fd674f65.png


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Duktiga ni är!

Min lilltjej var billig häromdagen. Andra hagen raserad, och denna gången sprang hon inte till skogs och hade kul utan denna gången skulle hon och hennes kompis in i en annan hage där våra två surtanter går, som både sparkar, biter och attackerar "små äckliga unghästar". Med hjärtat i halsgropen väntar jag på mammas samtal då hon är hemma, jag var på jobbet. Som tur är (!) så verkar fölungarna klarat de första dusterna utan några som helst skador och går nu hur lugnt som helst med kärringarna... Puh!

Eftersom vi nu inte har fler hagar med helt staket så får de nu gå kvar med kärringarna, odågorna kan behöva lite strikt uppfostran. Går hur bra som helst! :D Fölisarna har inte lämnat grinden innan, men dessa tanter utnyttjar sin 3 hektar stora hage på ett stort kuperat hygge väl, så nu får bebisarna motion med. Upp och ner för branta backar, över diken, stock och sten. Optimala hagen för småttingar som ska lära sig var de sätter fötterna! :D Dessutom har de redan efter två dagar betydligt mindre överskottsenergi, vilket ger lite mer lugn och ro. :)

Har hänt mycket denna vecka! Förutom staketen så har hon vaccinerats, och stod som ett ljus när veterinären jobbade. Idag står lastträning på schemat, och nästa eller nästnästa vecka ska fröken verkas! :D
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack så mycket :) var så roligt att komma ut igen!

Tyvärr var det nog lilla Duna som var mest nervös igår då hennes mage var helt kass idag stackarn och hon var lite hängig. Så har just schamponerat bakben och svans. Finns både för och nackdelar med att ha en otroligt känslig och lyhörd häst.

Hahaha vilket litet vilddjur du har ;) ibland är de billiga, men tur för henne att hon är liten och söt :love:
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja, men hon är helt underbar samtidigt! :) Jättesnäll och oftast otroligt väluppfostrad för sin ålder, med sådan otrolig livsgnista! :) Sedan att hon är en liten vilde när tillfälle ges får väl vara, hon är ju bara barnet. :)

Blev ingen lastträning idag dock, fanns inte tid. Blir någon dag i veckan istället, jag är ju ledig. Imorgon ska jag rida spanjoren jag visade tidigare, kompisens valack Colombiano XXIX, aka Carlos. Ska bli kul! :D
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Känner igen det där från när en liten filur kom hit för nästan 7 år sedan ;) dock 3år och inte lika väluppfostrad :p blir nästan sugen på en liten fölis!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Grattis! Vad härligt att du fick en sån bra start på säsongen.

Vilka vilddjur alla här inne verkar ha. Är det bara min som är ett riktigt tantdjur, alltså en såndär som kommer lunkande efter i skritt när de andra hästar rejsar på sommarbetet.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack så jättemycket :)

Hahah ja det är väl skönt att vi har lite kontrast här inne, men måste säga att Duna börjar likna mer och mer en tant häst, speciellt det senaste året. Rätt skönt faktiskt :) nu går det ju till och med att tävla utan att vara orolig för omgivningen haha.

Mamma var söt och panikfilmade lite hahah, hon var så rädd att bara ett språng kom med men här har vi det :)
http://youtu.be/OtfyYoLaI54
ogonblicksbild_5_2013-02-11_22-30_51196f16e087c31cc6e9d429.png

ogonblicksbild_3_2013-02-11_22-23_51196edd9606ee21db3d6f85.jpg


img_0907_51169b8a9606ee363b38f459.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Händer mycket här hos oss nu så fortsätter gladeligen att uppdatera ;) Hoppas alla ni andra har det bra med era spanjorer?

Bjuder på en film från dagens träning, hon var lite väl het och taggad i min mening. Men tekniken och styrkan har i alla fall utvecklats och jag tycker faktiskt att hon hoppar riktigt trevligt överlag nu.

http://youtu.be/Wc4_xvwXezo

=)// Pink
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp