Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Duna och jag har ju lite andra mål så ska på hopptävling istället ;) men hade varit kul att visa henne någon gång.

Såg förresten att sambon hade en film till på linjen vi hoppade igår så slänger väl ut den med. Kommer lite nära här med precis som på andra filmen men Duna har en förmåga att ta sig ur det mesta ;) snälla hästen!

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151378486917036&notif_t=video_tag

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Var på P&J idag och blev av outgrundlig anledning dönervös, detta resulterade i en total katastrof runda i första rundan (1m) varpå vi river första och hon blir megaspänd och göra riktiga jämfota/kråksprång. Tappar stigbygeln, stannar och rättar till detta då jag insåg efter några språng att jag inte fick fatt i den. Rider på nästa hinder som är en oxer med vita plank vilket är något jag fått smaka på förr och har viss fobi för vilket Duna inte är sen med att upptäcka och jag får tugga lite grus. Nåväl eftersom det var P&J fick jag i alla fall hoppa klart.

Med detta i ryggen bad jag dem sänka till 90cm då jag ändå var sist för att få en bra runda med mig hem. Här har vi den:

http://www.youtube.com/watch?v=PqNpnJfioTg&feature=youtu.be

Blir lite klurigt på sista linjen pga mina hopplösa nerver då det var där jag ramlade av i första men men, slutet gott allting gott. Det kan inte gå bra jämt och nu får jag i alla fall bjuda på tårta!

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

KL

Min vän från Portugal är på sverigebesök igen, och jag passade på att få en lektion och sedan satt han upp en stund på Bianca.

Alla foton: Andréa Kjellberg

301982_374389342680226_2088537851_n.jpg


44780_374389446013549_516569696_n.jpg


935140_374389336013560_509885448_n.jpg


60557_374389399346887_349794388_n.jpg


537995_374389256013568_221508728_n.jpg


165482_374389296013564_1623983858_n.jpg


936180_374389389346888_1080042123_n.jpg


399809_374389459346881_2014476897_n.jpg


24664_374389499346877_1276050203_n.jpg


399880_374389489346878_1633132309_n.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Fiiiiiina bilder!! Och fin häst! Hur gammal är hon?

En fråga till alla här inne, hur upplever ni andras syn av att ni har pre? Förstår ni vad jag menar? Vad får nu för kommentarer av t ex halvblodsägare om att ni har pre?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ser lika trevligt ut som alltid :)

Vad härligt uppmärksam hon ser ut att vara på bilderna !
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kul att det fanns en sån här tråd :) att jag inte hittat hit tidigare!!

Jag har faktiskt bara fått trevliga eller iaf 'balanserade' kommentarer om min PRE. De flesta säger att han är fantastiskt fin :D sen har man väl fått några kommentarer i stil med att 'ja dom har ju fördelar o nackdelar såna där hästar' och det är ju sant... (o fördelarna väger upp!!). Det var en dressyrdommare som var väldigt skeptisk till oss förra året, jag vart lite stött då men han hade nog rätt i det han sa. Det var på en programridning och min häst var väldigt spänd och då blev traven fyrtaktig, nästan passgång, men det berode ju mer på mina tillkortakommande som ryttare än på pre som ras... I övrigt har alla poäng/kritik på dressyrprogram etc varit som förväntat, dvs inga konstighetet bara för att han är pre utan höga poäng när vi gör bra saker o låga när vi presterar dåligt :)

Härligt o se bilder på så många fina hästar :D
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

En fråga till alla här inne, hur upplever ni andras syn av att ni har pre? Förstår ni vad jag menar? Vad får nu för kommentarer av t ex halvblodsägare om att ni har pre?

Eftersom jag mest rör mig i hoppkretsar som ni förstått vid det här laget så brukar den första kommentaren vara "Fin ponny! Är det en connemara eller vad är det?" Haha ja hon är ju inte så stor. Men får bra betyg som hopponny ;)

De som känner henne bättre tycker det är väldigt kul att det finns så mycket kapacitet i en liten PRE samtidigt som de kanske tycker jag valt en lite svår väg just för att hon är en svår och liten häst som kräver mycket ridning. Men har ju ingenting med rasen att göra direkt. Men överlag är väl folk mest förvånade över henne. :)

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

-KL-

Måste bara berätta hur stolt jag är ;) ni vet ju redan att helgens tävling var lite av ett bakslag. Så kom gårdagens träning, hon var hur lugn som helst! Bar sig jättefint på framridningen. Hade bra jämn galopp hela träningen och klippte en 3-kombination på 1.10 som om det var bommar på marken :D tränarens kommentar på det hela var att jag skulle pyssla om hästen och åka hem och fira med en grogg hahah

Sen på vägen hem gick mitt träns SÖNDER! helt utan anledning, sjukt. Men man blir inte annat än lycklig när vilddjuret följer mig lös hela vägen hem vilket är 30 min genom skogen. Så härlig hon är. Superstolt just nu ;)

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Gick ÄNTLIGEN att rida i paddocken idag =)

Vilddjuret var het på gröten så att säga men det är väl ingen nyhet.. dock ovanligt pigg för att befinna sig inom staket utan hinder. Men väldigt rolig att rida :) Galoppombytet som hamnade på filmen var väl inte heller någon höjdare men jag bjuder på det, vi håller fortfarande på att lära oss och idag var 3 av 5 bra så det går framåt.

http://www.youtube.com/watch?v=SqKvnKrid9U

Lite hemma jobb helt enkelt, no one is perfect så att säga.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tyvärr så känns det nästan här som om det är fel att ha en pre, att det är märkvärdigt på något sätt.
Har knappt velat lägga ut på bilder på fb ens för jag nästan skämts? Men jag älskar ju min skorpa och vill dela med mig av alla framsteg men alltid så ska folk hacka på hästen..

:(är nere för är häxjakt på min häst, min sambos brors tjej har sin 17årige travare i mitt stall och han är lägst i rang och har fått märken på sig.
Visst, ett är bitmärke men finns även rivmärken. Men det är absolut ozzy som gör dessa, Ehh gör hon sina på sig själv då eller? Dom säger att hon misshandlar hennes häst.. Ehh okey liksom!

Dom står i fönstret och tittar när jag släpper ut, hennes häst "flyr i panik ut ut stallet" för att ozzy jagar honom , enligt dem alltså! Sanningen är att jag går bakom med spö för han ska alltid riva ner hö från min bale så jag travar på honom. Ozzy står då och tuggar hö i som box och bryr sig inte pm honom för fem öre, när jag släpper ut henne så står hon en bra stund och tittar sig omkring utanför stallet innan hon sakta går ner till hagen.. Men det tror dom inte på!

(Vi har staket format från stallet ner till hagen så dom går själva och jag har även en häst till som är högst i rang).

Jag tappar allt intresse av att va i stallet! Hon vill dela av hagarna men det betyder att jag måste gå med en häst till en annan hage och hinner inte det på morgnarna, därav dom går ut lösa..

Usch, vilket gnäll!!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Usch vad tråkigt att höra :( man har ju häst för att det ska vara kul!
Aldrig kul när man får massa klagomål på sin häst även om de kanske varit befogade gällande mina vilddjur som inte alltid varit så lätta att hantera för andra.

Men låter som om ni måste försöka hitta någon lösning i stallet, kanske kan ni hjälpas åt med utsläppen om ni nu ska dela hagarna? Är ni många i stallet? I så fall kan man kanske få till ett schema så att det inte blir så ofta man behöver ta ut om det är svårt att få tiden att räcka till? Eller så kanske hon får ta ut sin häst själv om hon vill ha den i en egen hage?

Hoppas det löser dig för dig och din fina skorpa! KRAM

=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jo? Jag har sagt att hon kan lösa annan hage men att hon då själv får ta ut och in, men hon bor en mil från vårt och jobbar väldigt lustiga tider.. Grejen är att hon har noll erfarenheter om hästar, hon är lika duktig på att rida som min sambo, hon har kan inte se om en häst är halt när den hoppar på tre ben osv osv, hon har ridit hästen en gång detta året så förstår inte vad hon ska med den till..

Det är bara jag i stallet förutom hon.. Var dumt att hon skulle få ta dit den!! Ångrar det och har sagt till henne att jag vill hon flyttar hästen..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp