Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

*kl*

Vad händer här egentligen? Ingenting? :o

Var ni på clinicen i Värnamo? Det var jag! Bra tyckte jag, även om de kunde förberett bättre med tanke på att allt inte hanns med. Mycket lärde jag mig iallafall, och nu kanske jag vågar visa min underbara Spindel någon gång i framtiden! :)

Här hemma händer massor! Jag har hämtat en foderhäst som jag ska ha och rida, men detta är ju en spansk tråd så vi håller oss till Spindeln tror jag allt. Hon går från klarhet till klarhet. Lasttränad 5 gånger och spatserar in i transporten som om hon inte gjort annat, även smalt. Reagerar inte det minsta på att stänga luckan bakom och att sitta fast, nästa träningsmoment är att lämna, men har svårt att tro att det skulle vara något problem.

Hon är himla häftig, för övrigt. Hon är explosiv, vaken och med ett överskott av energi hela tiden. Samtidigt är hon lugn och sansad, lätt att kommunicera med och sköter sig enligt alla konstens regler. Förutom att riva ner saker från väggarna, det är ju sååååååååå kul! Dra ner, kasta runt, mer, mer MER! Jag låter henne hållas, jag menar. Att ta bort allt löser ju inte problemet, så hon får kasta ner och jag plockar upp igen, om och om igen. :) Hon tröttnar nog snart.

Idag tränade vi på igångsättningar på kommando, skritt till trav, både bredvid mig och vid "longering". Inga problem. Sakta av igen gör hon, men inte gärna. Kul att springa ju! :) Ska snart börja tömköra nu, när vägarna tillåter. Testa longreining ala Piet Bakker med, tror hon hade varit helt klockren på det, faktiskt. Hon rör sig väldigt lätt, är lättställd (i grimma och grimskaft) och tar sidförande hur bra sim helst (grimma och lätt impuls med handen). :D

Mätte henne idag med förresten! 145cm hög när det är två veckor kvar till ettårsdagen. :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jodå här klagas det på snön :p
Vi har två träningar inplanerade denna vecka iaf så om jag lyckas lura med sambon så kanske det blir en bild eller två :)

Drabbades nog av tillfällig sinnesförvirring här om dagen när jag anmälde oss till en LA:3,, ångrar mig redan :angel:
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Här händer grejer. Treåringen har suttits in och ridits ca 5 gånger i skritt och lite trav, longering och tömkörning ganska intensivt en period. Därefter vila i en månad för att fundera över vad det var som hände. Nu är det dax att dra igång igen. Det blir det promenader till fots för att stärka muskler och mkt tömkörning över bommar och stock och sten. Växer PRE långsamt eller hur resonerar ni? Halvbloden går kanske i form i alla tre gångarter vid det här laget. Jag är lite rädd för att skynda på för fort. Jag vill ha livslång hållbarhet.

Var för övrigt på Monty roberts på flyinge och fick massa insperation :)
Dock tjatade han lite väl om sin duallygrimma, som han i pausen sålde för 550 (!) kr.
Men i övrigt fantastiska resultat med hästarna!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tänkte lägga in lite bilder men förstår inte riktigt. Samtidigt är varannan bild ni lagt upp ett rött kryss. Hur gör man?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tänkte lägga in lite bilder men förstår inte riktigt. Samtidigt är varannan bild ni lagt upp ett rött kryss. Hur gör man?

Bilden måste finnas ute på nätet.

Högerklicka på bilden

Kopiera textraden vid "Adress URL"

I inlägget klickar du på den lilla ikonen som ser ut som en tavla med bergstoppar, tredje från höger.

Klistra in textraden du kopierade

Tryck på ok.

Förhandsgranska och kolla så att bilden kom med.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Bilden måste finnas ute på nätet.

Högerklicka på bilden

Kopiera textraden vid "Adress URL"

I inlägget klickar du på den lilla ikonen som ser ut som en tavla med bergstoppar, tredje från höger.

Klistra in textraden du kopierade

Tryck på ok.

Förhandsgranska och kolla så att bilden kom med.

Aha...då måste jag hitta nånstan att lägga dem först. Hm har ju ingen blogg eller så. Kan det vara svaret på att många bilder inte går att se också. Brandväggen stoppar hemsidorna?:(
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag slänger ut en fråga här på forumet. Alla ni med PRE som bor i mitten. Dvs varken hör hemma i syd eller region mitt hade det inte vart roligt att skapa någon typ av samlingspunkt? Det kanske finns någon som jag inte hittat? Har man försökt men misslyckats, eller är vi inte tillräckligt många?
Jag skulle gärna hjälpa till och driva i alla fall en hemsida där vi samlar ihop oss med lite fakta om var vi finns och vad vi har för event. Intresset för PRE är stort och jag känner till flera stuteri i Västra götalands regionen men det kanske är för litet för att bilda en förening till...
Har ju inte vart med så länge i gemet. Vad tycker ni?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hej!

Bra initiativ :)
Jag föreslår att du också väcker frågan i de fbgrupper för PRE som finns i Sverige så kanske du får fler svar.

Sveriges PRE och P.R.E avlere i norden är öppna grupper och så finns diskussionsgruppen, PRE-Gruppen i Sverige som är sluten men där alla med intresse för rasen kan bli medlem :)

Jag bor själv längre norrut och här finns inte så många PRE så jag diskuterar med likasinnande på PRE-Gruppen Sverige för det mesta.

k.l.

Följer tråden mest i tysthet men tycker att Ni alla har jättefina hästar!
Har själv min 2:a PRE efter att ha haft 4 halvblod och jag älskar rasen gränslöst :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jätte kul att du vill fixa nått :) Men vore det inte bra om ni kanske skaffade en region då istället ;) kontakta FSHS så kan dom hjälpa er i gång , Det är ju det som är meningen med våra regioner att dom ska i gång i sveriges alla hörn ;)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

kl
Blev några nya i dag iaf.. har feber men han är ju söt ändå :love:

DSC_0140.jpg
[/URL][/IMG]

DSC_0125-1.jpg
[/URL][/IMG]

DSC_0114.jpg
[/URL][/IMG]

DSC_0082.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Så fin han är! Blir lika förälskad varje gång du lägger upp bilder :)
Läckert med det gröna också!

-KL-
Själv har jag precis kommit hem från en vecka i england och återsett mitt lilla vilddjur. Var dödligt nervös när jag var borta haha, Duna är nämligen rätt duktig på att testa sina ryttare, speciellt när hon brunstar vilket hon började med dagen innan jag åkte. Så tjejerna hemma har haft lite att bita i och Duna har gjort sitt bästa för att leva upp till sitt smeknamn vilddjuret...tur att den ena tjejen som ridit under veckan känner henne i alla fall.

Komiskt nog har hon skött sig strålande sen jag kom hem och presterat två riktiga superpass hahah jag blir inte klok på den hästen ibland.

Har även kommit till min vetskap att vi blev fotade sist vi var och tävlade, dessutom är fotot på det enda språng jag är riktigt nöjd med i den klassen så det var roligt!

Här kommer bilden:
ubrk2013_51688fe6ddf2b3267efbb9f4.jpg

Foto Louise Hansson

Nästa helg blir det pay n jump igen :D

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jätte kul att du vill fixa nått :) Men vore det inte bra om ni kanske skaffade en region då istället ;) kontakta FSHS så kan dom hjälpa er i gång , Det är ju det som är meningen med våra regioner att dom ska i gång i sveriges alla hörn ;)

Tesora

Har nu vart i kontakt med kontaktperson i blivande region väst. Så får vi se om vi kan hitta tillräckligt många intresserade:) Vi sade att steg nr kanske är att få till en FBgrupp för att se hur många medlemmar man kan får där till en början.:up:
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack så mycket!

Hon har gått upp till 1m på riktig tävling så att säga men verkar som att vi debuterar reg 1.10 i juni om de två närmsta tävlingarna känns bra. Målet för i år är felfria 1.20 klasser så får väl se vad som händer framöver ;)

Välkommen till tråden förresten och väldigt bra intiativ!

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack :D

Va otroligt roligt hon verkar tycka det är att hoppa :up:
Min hoppar så jäkla illa så han är numer förpassad till bommarbete:p
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja hon älskar det verkligen :D letade faktiskt efter en lovande hopphäst när jag köpte henne och det fick jag ju även om det inte blev den ras jag tänkt hehe.

Nu låter det som vi bara hoppar haha, så är inte fallet max 2ggr i veckan och då är den ena markövningar men idag har vi faktiskt hoppat och nosat på lite höjd inför säsongen...

<iframe src="http://www.facebook.com/video/embed?video_id=10151376975522036" width="600" height="360" frameborder="0"></iframe>
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja hon älskar det verkligen :D letade faktiskt efter en lovande hopphäst när jag köpte henne och det fick jag ju även om det inte blev den ras jag tänkt hehe.

Nu låter det som vi bara hoppar haha, så är inte fallet max 2ggr i veckan och då är den ena markövningar men idag har vi faktiskt hoppat och nosat på lite höjd inför säsongen...

<iframe src="http://www.facebook.com/video/embed?video_id=10151376975522036" width="600" height="360" frameborder="0"></iframe>

Kanske denna länk funkar? :) http://www.facebook.com/photo.php?v=10151376975522036&set=vb.555667035&type=2&theater

=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ni har alla så supefina hästar :love: Är det någon här som ska ställa ut i Åstorp hos region syd PRE ?

Tesora
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp