Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja det var lite surt, speciellt när jag insåg att det hade räckt med att vara felfri för att placera sig :P men vi hade som sagt väldigt roligt och det är därför vi tävlar och var som du säger "positiva" nerslag.

Superhärliga bilder på Girasol som vanligt, man ser verkligen hur lycklig han är! Lyser om ögonen =) Väldigt snygga outfits också!

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack å hennes vägnar! :D

Himla många som hoppar era PREer, och andra spanska hästar såklart! Blev lite förvånad, aldrig hört om PREer som tävlas i hoppning innan, "de är ju dressyrhästar".. Kul tycker jag, som vill ha Spindeln som allroundhäst som ska både ridas, köras och tricktränas! :D
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tycker PRE:n är den perfekta allround hästen =) trevliga i huvudet och kroppen, lättlärda och modiga. I alla fall de jag har träffat!

Tycker din tjej ser väldigt trevlig ut i kroppen och verkar ha den rätta gnistan ;)

Sen har faktiskt många bra hoppteknik och galopp, när jag köpte Duna letade jag efter en unghäst med egenskaper för att kunna rida 120/130 klasser på i framtiden, ingen GP häst men något att nå en liten bit upp i klasserna med.
En PRE var väl inte riktigt det jag tänkte på men en löshoppningsfilm senare och en tränares godkännande så stod jag med en PRE i handen ;) målet är fortfarande detsamma och tränar vi lika ihärdigt som nu så tror jag vi ror i land det inom något år.

=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad roligt att det går bra med hoppningen. Vad är det för höjder du rider på för tillfället?

Iaraphel: Härligt att du är tillbaka på ryggen på ditt gråa vilddjur. Vad tävlar du i för WE klass? Jag har inte fattat riktigt vad som skiljer mellan lätt och svår klass i WE.

Milla456: Den ökade traven gick inte av för hackor. Har den lätt för sig i ökningarna? Annars brukar väl iberier ha lite svårt för just längningarna?

m85: Du får gratulera pålle så här i efterhand från mig och tanten.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag och tanten har börjat tävla så smått, tyvärr har vi inte direkt rosat marknaden till skillnad från er andra. Men det lossnar förhoppningsvis när både hon och jag får lite mer rutin. Annars har äntligen terränghoppningssäsongen kommit igång :bump: och jag har faktiskt bara trillat av en gång så här långt.. Jag blev lite orolig att vi gått i omloppsbana runt jorden efter ett nedhopp, så jag var tvungen att kontrollera var marken var och är huvudet dumt får kroppen lida. Som tur var gjorde varken jag eller pålle illa oss.

Lite bilder från den senaste terrängträningen:
DSC00502_zps99dce32c.jpg


DSC00505_zps2a7e287d.jpg


DSC00513_zps1e8e42db.jpg


Publiken var både snäll och osedvanligt söt.
DSC00485_zps6b45e480.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Där tävlade vi bara liten klubbtävling (har tävlat upp till LA innan), men jag var lika lycklig för det. dels orkar jag inte ut på riktiga tävlingar sen "bojkottar" det lite då det för oss skulle bli jäkligt dyrt om vi skulle fixa licens på 3 hästar (+ ponnyn ska ha mätintyg även om han rids av överårig o bland storhästar, i we blandar man ju) + licenser själca + startavgifter o uppstallning.. för att rida en-två tävlkingar/ per år (är ju inte så många WE-tävlingar) så vi tycker inte direkt det är värt det... o jag har inte råd o inte ork.
men lite snabbt förklarat om WE-klasserna (med reservation för fel)
Lätt klass (LD-LA, dressyrklasen motsvarar ungefär en nivår högre, t.ex. lättB WEs dressyrprogram är galoppinridning. annars är största skillnaden att från o med LA är det galopp som gäller mellan alla delar i tekniken, så mkt galopp-halt, galopp-skritt, galopp, halt-backa, galoppvolter med byten)
sen kommer MSV och svår, och vet ej när men tror det är vid MSV som allt, både dressyr och teknik o speed ska ridas på en hand o mer byten o svårare saker.

Kul att du rider terräng med din, så härligt!!!! vad har ni tävlat i då? hoppning?

Pink: tack, har ni några mer tävlingar inplanerade?

jozelle: jag tycker också det är en perfekt allroundras. kanske inte för svårklass hoppning eller fälttävlan men helt klart att de kan komma en bit (som pink som satsar runt 130 tror jag inte är något problem!) (men självklart är alla individer)
Girasol o jag har ju tävlat (iof blandat mellan från klubbtävling o lokalt till DM) i hoppning, dressyr, WE, gymkhana(!), bruksridning! (haha domaren skrev fina lovord i protokollet!) o tränat terräng, hade jag varit frisk hade jag satsat på lite lätta klasser i fälttävland. var även påväg att testa på både distans och TREC (orientering och sen blandning mellan WE/bruksridning, gå på plankor, backa, diken, stå still i nedförsbacke, rida under låga pinnar, osv)
ja, de kan bli nästan vad som helst...... :p
I3277609W373H507V20130511T170933Z.jpeg

(observera att jag sydde denna dräkt (mest som ploj-maskeraddräkt) INNAN det kom zebra-flugtäcken )
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack så mycket :) Vi hoppar klasser på 90cm-1m just nu. Planen är att starta några 1.10 inomhus i höst.

Har det lite traggligt med utomhussäsongen då hon (eller jag??) är rätt tittig ute men tror det släpper med lite rutin och mer träning på utebanor. Så där har jag mest som mål att ta oss runt stabilt på nuvarande höjd den här säsongen.

Men tror det kommer gå ganska fort framåt när både jag och Vilddjuret slutar bli så nervösa av oss :P vet ju vad vi kan på träning.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ska faktiskt iväg redan den 26e igen och hoppa. Vi är rätt stabila inomhus men har en del problem utomhus som sagt så ska bli spännande att se hur det går den här gången.

Ramlade av sist vi var ute :P och i just den här tävlingen vi ska på har jag blivit utesluten samtliga gånger jag varit med på olika hästar olika år.. Så är höga odds!

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

+ Iaraphel:

Himla kul tycker jag! :D

Nu är ju jag livrädd för att hoppa, så det kanske vi inte kommer göra särskilt mycket... :p Men målet är först och främst att köra in henne nästa år, börja tömköra i grimma i år. Hämtar kompisens ponnysele idag! :D Sedan blir det utställning, ett föl, och sen inridning. I ridningen ska vi rida dressyr med lite influenser från AR och centrerad ridning, working equitation, uppsuttet bågskytte, och många mysiga uteritter! Pysslar ju med klickerträning och hästagility vid sidan om, och tänker fortsätta med. :) Jag hoppas hon blir en bra häst som tycker detta är kul. I dagsläget är hon en riktig arbetsmyra som älskar allt iallafall! :D

945890_10151444928732677_1557851766_n.jpg

På promenad!

557992_10151444944357677_1654054450_n.jpg

Hon är duktig som gräsklippare med! ;)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja tänk att man kan ha dem till allt, till och med gräsklippning ;) ska bli jättekul att följa er inkörning! Superkul att du ska börja med det. Din plan att blanda in lite AR låter också kanon. Brukar åka på några sådana clinics varje år och det har hjälpt oss jättemycket! Inte minst i hoppningen för att få till smidigheten :)

-KL-
Insåg att jag inte kan komma på hoppträningen på onsdag pga skola så tog saken i egna händer. I Fredags hoppade vi därför lite gymnastik.. ett markhinder på åttvolt samt en studs (avstånd 3.10). I slutet gjorde vi också en övning för att jobba med språngkurvan, höjde upp mitten av studsen till 1m och flyttade bak sista hindret så att det stog ca 3.20 bakom. Jisses vad hon hoppade upp sig på mitträcket!! Riktig häftig känsla.

En annan övning vi gör ibland med samma syfte är att trav hoppa med en bom 2,5m framför hindret och en bom 3m efter. Denna övning hade vi aldrig med i fredags men lite tips sådär ;)

Sen idag drog vi iväg på en liten Pay n jump, red till tävlingsplatsen så blev en lång men lyckad dag. Med tanke på att vi tävlade förra helgen och ska tävla nästa tog vi det som en träning och hoppade bara 70cm + 90cm.

I 70cm var hon rätt stark samtidigt som det var en del att titta på med flera utspökade titthinder. Men jag tog det som en riktig skolrunda med taktiken över, under eller igenom och var noga med att bryta av och fatta ny galopp när jag inte fick igenom byten osv. Men vi var i alla fall felfria så det kändes bra och skönt att kunna träna på lite problem i tävlingssammanhang.

I 90cm gjorde vi nog vår bästa runda någonsin. Provade en ny grej och lät henne gå i lite större men ändå kontrollerad galopp med lite tempo istället för att vi har massa olika åsikter om detta. Allt verkligen bara flöt och kom till perfekta avsprång på varenda hinder och hon hoppade med jättefin teknik hela vägen. Supernöjd med andra ord, dessutom fick vi jättefina rosetter :D

Nu ska vi ta det lilla lugna fram till nästa helgs tävling och sen blir det en paus i tävlingssäsongen till slutet av juli.

=)// Pink

trott_hest_5198d7d3ddf2b33558a32ee6.jpg


rosetter_5198d7b7e087c3415390353d.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Va mycket kul ni hade gjort! Nu fick jag mer inspiration! :D Bruksridning lät himla spännande, måste jag kika på! TREC med. Alla mina hästen blir långdistansare pga hur jag bor, långa skogsrundor med mycket backar, så kanske skulle testa att ta med karta och kompass! ;)

*kl* Fick min klicker idag, så ska sätta igång igen efter att min andra gick sönder. Idag blir nog bara genomgång av enkla saker vi gjort innan, så sätter vi igång med inkörning imorgon. Då åker selen på och vi ska träna styrande tömtag. Spännande! :D

Har satt igång och läsa massa böcker med, för att lära mig mer innan det är dags att rida in Yolista. Läser just nu "Ett med hästen" om CR, och försöker applicera det på ridhästen jag har, så det sitter sen. :) sedan ska jag läsa Bents böcker om AR, och sedan några böcker av C G Wrangel. :D

Igår avlivades Yolistas pappa Tendencioso pga förstoppning/grässjuka, väldigt tragiskt. Därmed finns ingen av Yolistas föräldrar kvar i livet. :(
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åhh så det är Teddy som är far till din, han var så fin. (lider med Sara o dem även om han just var såld, först Trazzel o nu Teddy) Min dröm var att ta en avkomma på mitt halvblodsto med Teddy som far, men fått skjuta upp det då jag inte kan ha fler hästar som sjuk. och misstänkte att dte skulle hinna bli försent.
Men du kan glädja dig åt att du har en avkomma efter den finingen!

Pink_angel, lycka till imon nu! härligt med bra flyt o träning innan! de gula skydden du har vad är det för nåra? davis eller horze nya? om det är de sistnämnda är du nöjd?

Vi skulle ju egentligen ridit till klubben idag o varit med på deras pay and jump men den blev inställd :(.... men för mig gör dte inte så mycket (mest ledsen att halvlbodet med sin hoppilot inte fick tävla).
Men vi har haft en bra helg,
idag fick Girasol springa på och matcha maskrosorna:
I3417219W676H450V20130525T150214Z.jpeg

I3417223W676H462V20130525T150410Z.jpeg

I3417221W676H461V20130525T201306Z.jpeg


från samma äng förra helgen
I3415647W676H449V20130525T144615Z.jpeg


ridfoton tagna av My Resén

De är släppta på ett helt nytt bete nu (och bortsett från oron över alla sjukdomar o skador de kan drabbas av) så njuter jag av att se dem gå där nöjt och beta :heart (har vant in sakta men en timma åt gången på andra beten o detta har de gått på halva dagar sen o sen sovit i vinterhagen) så från o med igår har de varit ute dygnet runt.
I3416866W676H442V20130525T201544Z.jpeg

I3416867W676H453V20130525T201544Z.jpeg


Trött men nöjd spanjor
I3417310W676H498V20130525T194733Z.jpeg

I3417308W676H395V20130525T202005Z.jpeg

och ponnyn
I3417305W676H449V20130525T194458Z.jpeg

(ponnyn sitter på kommando)
I3417302W676H449V20130525T194556Z.jpeg



ursäkta fotobomb...
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tusen tack! Kan säga att det gick minst sagt bra :D 2 rosetter med oss hem och allt kändes verkligen perfekt. Grymt lycklig!

bramhult_5e_plac_51a23e2ae087c368f4191cb3.jpg


Riktigt bra tid också, men var första dubbelnollan så jag satte väl ribban för de andra helt enkelt så tids nog kom de på en ny sväng så vi halkade ner från pallen men är så nöjd så att det inte går att beskriva =)

Skydden är Davids variant så har tyvärr inget att säga om Horze. Ni var verkligen jättefina i gult!

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vilka trevliga bilder ni delat med er allihop - härligt att se bilder på era fina spanjorer!

Mina egna hästaktiviteter är begränsade till de gånger jag besöker min häst (nu kanske hästar? ;) i Spanien.

Fast nu har jag varit där igen, kom hem igår.

Det är alltid svårt att ta farväl av min prins när jag ska åka hem till Sverige.

 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag hann bl.a. besöka Andalusiska championatet under min resa. :)

Så här stod stona uppstallade:


Escalera ston:


Klassen för ston från 7 år:


Nyfiket föl (med öron som heter duga) som kollade läget på utställningen:
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Dessa bayos såg jag i Granada.
Sto


Hingst 1


Hingst 2


Hingst 3


Dessa är alla reggade som PRE

Sedan en perlino utan papper:


Vill gärna dela med mig av bilderna från min resa, då jag jag inte varit så himla aktiv på tråden och har lite dåligt samvete för det.:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp