Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hej!
Jag har hittat min spanska drömprins och har en praktisk fråga till er som importerat hästar från Spanien: Hur gjorde ni med försäkring? Jag hade tänkt låta honom stå kvar i träning i ett par tre månader innan jag tar hem honom, men försäkringsbolagen verkar inte så sugna på det. Agria kunde livförsäkra hästen under en månad i Spanien, inte mer. För att få den fullständiga försäkringen så krävs en svensk veterinärbesiktning och det kan jag ju inte ordna förrän han kommer till Sverige. Har ni varit tvungna att veterinärbesiktiga hästarna både i Spanien inför köpet och sedan i Sverige för att få veterinärvårdsförsäkring? Har ni röntgat era hästar också? Det lät som om den spanska besiktningen var mycket mer grundlig och ingående än de svenska brukar vara, så det verkar lite knasigt att inte godkänna den spanska besiktningen. Trodde i min enfald att försäkringen skulle vara det minst komplicerade av allt runt importen, men där tog jag visst fel. Dessutom fick jag inte försäkra i Sveland för att jag är folkbokförd i Norge, så även om jag aldrig kommer att ta in hästen i Norge så menade de att jag skulle ha norsk försäkring, som ju som de svenska bara gäller en begränsad tid i "utlandet"...
Tips någon?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vet inte hur det funkar då du är folkbokförd i Norge, men jag har kvar min hingst i Spanien sedan augusti för vidareutbildning och det var inga problem med att ha honom försäkrad i Folksam fast han står där.

Kanske borde jag kolla igen med Folksam att försäkringen fortfarande gäller. Hmm...premierna betalar jag dock varje månad utan att de protesterar.:D

Dock är det så att veterinärvård är avsevärt billigare i Spanien än här i Norden, så det kan man ju ha i åtanke när det gäller vilken försäkring man ska ha på hästen jämfört med vad premierna kostar. Sedan om olyckan är framme får man nog räkna med en hel del pappersexercis + självrisk innan det svenska försäkringsbolaget är beredda att betala något.

Av denna anledning har jag valt att inte försäkra mitt ungsto, som också är kvar i Spanien för att växa upp där, i ett svenskt försäkringsbolag. Möjligen kan jag tänka mig att livförsäkra henne.

Kolla med Folksam förslagsvis. Har du en dyrbar häst bör du ju ha den försäkrad på något sätt.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kl

Vi har varit och dressyrat lite nationaldressyr:)

Sadeln har vi fått lov att byta ut. Jag satt apa i den och han musklade sig inte som han borde... suck
Så nu står man här med en 7 månader gammal Amerigo, som inte passar :meh:

20130606_183008.jpg


DSC_4498_redigerad-1red.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Söööt!! :love:
Även hos oss föddes en spanjorska, fast i natten till den 9:e. Ska försöka få bild i morgon!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

En sån fin fölunge! Grattis! Ben, ben, ben och ännu mera ben :-)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

åhh så sött med fölungar *saknar*.

*kl*

För en vecka sedan fick vi veta att det skulle hållas distriktsmästerskap i bruksridning inte så jätelångt från oss. vi har ju inte varit iväg på annat än hemmaklubben på 1,5 år.. men bestämde oss att vi behövde lite utmaning.

tävlingen hölls på en STOR idrottsanläggning! med fotbollsmatch vid sidan om med viselpipa o allt. en kohage på ena sidan av den stoooora grusplanen vi red på och en stor väg med diverse fordon på andra sidan. när vi sitter i gräset o håller våra hästar kommer det in bussar som släpper av ungdomar...

och det var ju samtidigt på samma bana- vartannan start även distriktsmästerskap i brukskörning så hela iden kördes det runt stora brukshästar med stora skramlande vagnar.

Tacksam att min pålle numera är så lugn o trygg i sigsjälv!

Men då det ingick "ett stup" (med Girasols o mina mått mätta, vi har en mardröm med oss i vårt bagage.....), det var en vall man skulle gå upp stå still i uppförsbacke o sen gå ner. (jättebrant!!!) jag var livrädd att han skulle lösa det som han gjorde förr, antingen ställa sig o skaka av rädsla att det lutade neråt eller bara kasta sig rätt ut...
övervägde att hoppa över o ta en uteslutning där, men han var så trygg o fin i allt annat så gjorde ett försök- o klarade det.

Det mesta andra, gå vöer träbroar, vattenmattor/presseningar, hinder etc vet både han o jag att han klarar galant. :heart
För att inte tala om hur han alltid samarbetar o ställer sig intill saker som jag ska kliva av o upp från.
I3420585W676H443V20130611T082347Z.jpeg


I3420586W676H472V20130611T075203Z.jpeg


påväg ner
I3420589W676H459V20130611T074307Z.jpeg


I3420590W676H449V20130611T065900Z.jpeg


I3420592W676H449V20130611T074424Z.jpeg


Fast det fanns ett litet problem till, vi hade ändå tränat hemma o haft bredare mellan o sen satt dem tightare.. att trava o galoppera mellan koner (men tennisbollar på som inte får ramla ner) han brukar antingen hoppa över eller sparka iväg dem (han biljaderar ju lite), men när vi var där o han var taggad, verkade han glömt vår träning...
och iof.. alla sätt är bra utan de dåliga, och vi slapp ju straff för nedrivna bollar/koner... och vi bjöd publik och domare på skratt när han charmigt hoppade över alla sådana portar...
I3420593W676H488V20130611T074453Z.jpeg


man skulle även rygga tight runt en tunna utan att trampa över ett spånsträck 60cm ifrån.. o man fick inte gå vägen man skulle backa utan skulle backa intill mot tunnan., vi har ju haft lite problem med ryggningar o mest tränat att han ska backa rakt, tränade lite backa T o backa L inför denna tävlingen, men inte så runt o snävt så han missförsod o vi missade o det kostade oss segern.
Men det gör ingenting för jag är supernöjd!!!!! och vi kom 3a!!!! (och är förstareserv till SM...)
min ponny med sin medryttare var med också och vi stack ut bra med våra udda hästar. men otroligt många kom fram o frågade om det o efter tävlingen kom domaren fram o berömde att vi hade otroligt fina, trevliga hästar som vi red bra. o fick fina ord på protokollet :heart

och är så nöjd md allt hela dagen, att de trots att det var längesen de åkt gick in o åkte tillsammans. haha Girasol älskar ju åka transport, o en stund på förmiddagen innan skuggan försvann så fick han stå inne (lång väntan på vår start o han trivs ju i sin transport) men hade ju haft ute han när vi kom fram men var inga problem att lasta o lasta ut honom ensam.
Men var inte heller något problem att ha honom betande bredvid mig när jag satt i gräset o vi väntade på att det skulle ta slut.

Sen somnade jag o sov i 16 h. drömde massa sjuka drömmar, vaknade o fick tänk aigenom vad som var dröm o verklighet o när jag insåg att det positiva, alltså det som händ epå söndagen var verklighet så fick jag ett fånigt leende på läpparna. åhh vad jag älskar min häst.

ursäkta bildbomb o ordbajseri o felstavningar.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Iaraphel- WOW - vad fint det ser ut och vilka härliga bilder! :-)

Min pålle har ju inte sett ett hinder i sitt liv men han gör väl ifrån sig i det han tränas för ;-) Jag kan inte annat än beundra hans tränare Juan Romero för hans känsla för häst och jag känner mig helt trygg med att ha min häst i Juans händer.

https://www.facebook.com/photo.php?v=4871112658247
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Men gud så söt! Jag blir alldeles kär :love:

Girasol: Vad duktiga ni är! Dina hästar verkar verkligen ha ett härligt varierat liv :)

Miss_fideli: Grattis till fölet!

Chm: Vad ståtlig han är din fina häst :)

-KL-

Här håller vi lite låg profil, har flyttat ut Duna på betet vilket hon trivs jättebra med! Är lugn och trygg och håller sig lite lagom pigg för en gångs skull ;)

Idag hade vi lite fotografering på en övervuxen ridbana, har gett mig själv en liten challange att rida dressyr barbacka i en månad nu för att få någon ordning på min överkropp. Duna skötte sig verkligen galant... själv har jag en del att slipa på ;)

=)// Pink
sam_0784_640x524_51be3b2addf2b30edb8ac24a.jpg


sam_0802_640x519_51be3b66e087c302756b940a.jpg


sam_0796_640x580_51be3b469606ee797df4b656.jpg


http://cdn1.cdnme.se/4038787/7-3/
sam_0779_640x480_51be3b259606ee79a0f27a1d.jpg

http://cdn1.cdnme.se/4038787/7-3/sam_0809_640x480_51be3b83ddf2b30db9bb4597.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Fortsätter bildbomben lite :angel:
och rättar till det som inte syntes i förra inlägget ;)

sam_0779_640x480_51be3b259606ee79a0f27a1d.jpg


sam_0809_640x480_51be3b83ddf2b30db9bb4597.jpg


sam_0818_640x480_51be3b8dddf2b30ec9b0b396.jpg


sam_0807_640x638_51be3b72ddf2b30e80fa54c7.jpg


=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack, o vad fin din är :heart! ja både den stora o lilla fuxen, blir spännande att följa.

pink: tack, haha ja blir lite varierat, och åhh nu gjorde du mig sugen på att rida även min grå barbacka (mitt halvblod går bäst barbacka) blir ju lite barbacka-grimma till o från betet men annars är det sällan... Förr gick det bra, sen gick jag ner i vikt o då trivdes han inte med mina spetsiga sittben, men nu har jag ju gått upp endel igen så han kanske tycker det går bra igen *måste testa*

annars har det mest blivit lite dressyrande (om man nu får kalla det dressyr, hmm motionering på någorlunda plant underlag i dressyrsadel...) i vinterhagen för vår del. helt underbart bra o bäst har han gått när vi varit ensamma och utan kamera (ja tro det eller ej men alla ridpass fotas inte ;P) men två gånger har My varit med o fotat sen sist.
I3418401W676H456V20130617T184356Z.jpeg

I3418398W676H454V20130617T184302Z.jpeg

I3418397W676H442V20130617T184249Z.jpeg

I3418403W676H425V20130617T183543Z.jpeg


I3421252W673H507V20130615T161053Z.jpeg

I3421247W676H451V20130615T161154Z.jpeg

I3421251W676H452V20130615T161222Z.jpeg

I3421249W676H480V20130617T184612Z.jpeg
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åh vad kul att se era bilder... Själv red jag min treåing på bana första gången igår i skritt trav och galopp. Vi närmar oss "ridhäst" med stormsteg :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

kl

Jag har förstått att en pre delvis prissätts beroende på färgen. Kan man generellt se en kvalitetsskillnad på t.ex. hästar med gulanlag jämfört med andra färger så att man tydligt kan se att avelsvalen gjorts på basis av färg och inte kvalitet?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Nej, det tycker jag inte. PRE är en ras där det har avlats mycket på utseende eftersom utställningar är en stor del av det man tävlar i med PRE. Har mest sett kort (fast några live också) på gula PRE, de jag har sett har överlag sett fina ut. Fast det är svårt att säga något när man inte har sett hästen gå i o f s.
Skall man vinna en utställning så vinner man dock ej på färgen utan på att hästen uppfyller de kriterier som den måste uppfylla och där har färgen ingen betydelse.
Om man ser till de gulingar som har importerats till Sverige för att sättas i avel (hingstar) så skulle jag vilja säga att vissa av dem ser faktiskt bättre ut exteriört än många andra. Det borgar för att hästen får lättare att röra sig på ett korrekt sätt och blir enklare att rida om man vill rida dressyr enl TR.

Chm, fin häst du har köpt dig! Och din tränare ser väldigt duktig och empatisk ut!

Iaraphel, fina kort! :)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp