Spansk Vattenhund

Ugh, vad tråkigt. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att detta inte är för ovanligt i rasen. :wtf: Så synd om en ras som i övrigt verkar fylla många goda kriterier (hälsa exempelvis).

Rasen är ju ett solklart exempel till varför man inte ska nöja sig med rosaskimrande rasbeskrivningar på SKK, utan aktivt själv söka upp rasen och träffa flera exemplar innan man slänger sig på luren till närmaste uppfödare för att köpa en valp.

Svår att få kontakt med var den valpen på kursen med. Släppte man den lös fick man inte tag i den igen, den bara sprang runt runt runt...
Det har jag sett ett stort antal andra hundraser göra också (övervägande pudlar faktiskt...), det tyder mer på ägarproblem än hundrasen enligt mig :angel:

Till TS, jag har inte ett stort urval av spanjorer att referera till - endast 3 st... de två hannarna är som träskallar, ej stressade, ej hyper - snarare tvärtom. Trista och ointresserade av allt :meh:
Min far har en tik och hon har energi, träningsvilja och jag upplever henne mycket intelligent (outsmartat fadern från 6 månaders ålder :p) och hon är snäll.
Det som far har med sig från uppfödare och andra spanjor-ägare är att dom är sena i utvecklingen ;)

Rasen är ju ett solklart exempel till varför man inte ska nöja sig med rosaskimrande rasbeskrivningar på SKK, utan aktivt själv söka upp rasen och träffa flera exemplar innan man slänger sig på luren till närmaste uppfödare för att köpa en valp.

SKK hade dock ingen "gullig" beskrivning av rasen, alls. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 668
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 355
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 957
Senast: Digbil
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar