Spänningar

A

artchie_1997

Är det någon som vet hur man stretcha hästens bukmuskler? De som börjar bakom armbågen och går bakåt till ljumsken. Stora bukmusklen heter den. Min häst har jättespänningar i den på båda sidor (haft sedan jag köpte honom9. Jag har masserat och stretchat mycket och det räcker med att peta på vissa ställen så rycker han till och "stönar". Sparkar med huvud och ben. Övriga kroppen kan jag peta jättehårt på, men just bukmusklen räcker det med att peta löst. Reagerar dock inte för borste.
De stretchövningar jag gör nu (med frambenen)är:
1. Dra fram frambenet
2. Dra fram frambenet och korsa framför det andra
3. Dra knät uppåt/framåt så att nån annan muskel stretchas.
Svårt att förklara. En massa andra oxå...

Jag kan inte se (ingen annan kan stretcha) men borde inte stora bukmusklen stretchas vid övning 2?

Tacksam för svar.

det är lite svårt att förklara men jag ska försöka..leta fram en tjock penna(trubbig) sen startar du ca 5-10cm nedanför manken ,,du drar pennan halvhårt bakåt på hästen (längst ryggraden.har du sett en häst som e jaktklippt,tror jag att det heter) :o du ska iallafall dra pennan nedan för "höftbenen"och avsluta ungefär 10 cm nedanför svansroten.
När du gör detta så ska hästen slutligen böja sig i en båge mot den sidan du precis har dragit med pennan.Hoppas du förstår... :D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: krocket
·
L
Hästvård Vad är typiska symptom på att en häst är sned i korset eller har snett bäcken eller roterat bäcken eller allsköns spänningar i ryggen...
2 3
Svar
47
· Visningar
26 982
Senast: annhen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar