Typiska symptom på snett kors/snett bäcken/andra låsningar i ryggen? (Nån med koll?)

Sv: Typiska symptom på snett kors/snett bäcken/andra låsningar i ryggen? (Nån med koll?)

Hej! Jga tycker inte att du ska strecha själv om inte nån som är utbildad har sagt att du kan göra det på din häst!
Hade tänkt börja strecha min häst efter varje ridpass. Och så tog jag ut en ET som sa att min häst var nästan överrörlig, så jag ska absolut inte strecha. Då det gör mer skada än nytta!

Sv: Typiska symptom på snett kors/snett bäcken/andra låsningar i ryggen? (Nån med koll?)

Jo, NU har jag äntligen kollat honom. :) Han hade snett bäcken, och gud vet hur länge han haft det. :crazy: Som enligt HL ska vara orsaken till munproblemen, hovslagarproblemen, det korta steget i trav och galopp, käkspänningarna, att han tar i olika med bakbenen osv osv. Så om han inte får återfall så ska han vara bra nu. :) Ska longera/tömköra idag och se hur det går. :)

Någon som vet något mer om snett bäcken?

Min häst hade problem med munnen/tänderna innan och visst tog det ut sig på annat...
Han har även haft snett bäcken, men det var ett par år innan han började få problem i munnen.
Enligt denna jag använde til mina hästar så är det vanligt hos travare.
Kommer inte riktigt ihåg varför,ska leta upp papperna och se !

Gör det!

jag vet inte hur länge Owe haft snett bäcken och inte heller hur länge han haft bettproblem/munproblem. Eller, jag vet att han haft bettproblem sedan han kom till sverige. :crazy: Och det är ju ett antal år sedan, 4 närmare bestämt. Och ingen vet ju vad som hänt honom på Irland, han var jakthäst och kan ju ha gått omkull eller liknande och på så sätt fått snett bäcken.

Hej!

Glöm inte ryttarens delaktighet. Oftast ca 10% av hästens kroppsvikt som sitter ovanpå och om ryttaren är lite sned i tex ländryggen, sitter ryttaren lite snett och häst får balansera upp ryttarens ojämnhet och blir ojämn själv. Så en ordentlig koll av ryttaren är inte heller fel!/ Lavinia, som "smittade" pållan med ryggproblem..

Bland det första jag gjorde när jag började förstå att något var rätt konstigt var att kolla mig hos kiropraktor, och jag var helt "ren". Däremot kan ju hans förra ryttare varit sned... :crazy:

Mitt hblsto var sne i bäckenet och då gick hon i korsgalopp hela tiden.

Vet du vilka studier som visat att många hästar har problem med detta? Går det att komma över studien? Publicerad?

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 679
Senast: Josofinito
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 767
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar