A
Anders
Det finns de som sätter in sådana även idag. Inte så långt härifrån "renoverades" ganska nyligen en fin gammal mangårdsbyggnad i handslaget fogat tegel där de högg upp väggen på ena långsidan på två ställen mot söder och satte in enorma panoramafönster. Tanken var säkert den fina utsikten över landskapet men bland det första som gjordes efter att det flyttade in folk var att sätta upp heltäckande lamellgardiner och de har varit stängda varenda gång jag åkt förbi hitintills så resultatet blev det motsatta, två fönster försvann istället. Jag förstår varför, det blev säkert som att bo i ett skyltfönster med fri insyn för alla som åkte förbi!Jag kan också tillägga, att "göra öppet i nock på befintliga (gamla) hus", är en modetrend, precis som man t.ex. på 1960-1970 talet skadade exteriören och försämrade funktionen på gamla hus genom att sätta in stora perspektivfönster "för att få utsikt".
Det blev inte bra med perspektivfönstren (de flesta är borta idag), och det blir sällan bra när man öppnar i nock.