spänna sig - frysa?

Seabaz

Trådstartare
Min häst är ganska känslig och tittig av naturen. Det är sådan han är och han kan lätt bli spänd i vissa situationer. Det är sådan han är så spänd blir han även i hagen om det händer något "konstigt".

Jag har ägt honom länge och tycker mig märka att dagar då det är väder, mer väder än vindstilla utan nederbörd, så är han mer spänd i musklerna när jag ska rida, det tar längre tid innan han är tillräckligt mjuk i kroppen och kommer till arbete. Även om han är lugn i huvudet så är det fysiskt omöjligt att bända en planka ;)

Jag tycker själv att det hjälper en hel del om jag har haft täcke på honom i hagen eller inte. Jag experimenterar lite.

Men han är av ponnyras och får ordentlig vinterpäls. Han är rakad nederdelen av halsen, bogen och under magen men han blir likadan vare sig han är rakad eller orakad.

Och i hagen finns det inte fri tillgång på gräs men det finns att noppa + träd + hästkompis.

Att han spänner sig borde alltså inte ha med att göra att han fryser? Å andra sidan så blir han lite bättre efter att ha haft täcke på sig i hagen än om han inte haft det...

Jag vet inte om ni förstod vad jag ville ha fram av inlägget... Det vet jag väl inte heller knappt.

Sv: spänna sig - frysa?

Min ponny är också nervöst lagd, spänner sig och är fruktansvärt tittig. Vädret spelar stor roll för hur hon både är i kroppen och i huvudet. Lugnt, varmt och fint väder så är hon hur trevlig som helst. Kallt och regn = spänd fiolsträng.
Hon gick även själv en liten stund tidigare i höstas och då räckte det med ytterst lite regn för att hon skulle stelna till medan hon nu med flera kompisar klarar av betydligt mer väta.

Har hon täcke på sig så påverkar inte vädret henne någonting.

Tja, blir han mjukare av att ha täcke så lägg på ett täcke då? Du behöver ju inte välja en termovariant, ha ett lätt fodrat regntäcke vid "busväder". Det kan säkert vara så att kan går och spänner sig i blåst/regn för att vara på sin vakt, och kanske ett täcke (som ändå värmer) hjälper honom att snabbare varva ned något emellanåt. ... Eller inte. How knows. Nu börjar det ändå bli täckesdags med regn och rusk, så kommer man smidigt undan eventuella funderingar. ;)

Min kille blir rätt hispig och skvättig om han fryser eller allmänt tycker det är kallt, skuttar runt vid fodringarna i hagen, skvätter och skyggar för saker han normalt inte bryr sig om osv. Detta går över så fort han får på sig ett täcke, så för min häst är det pga kylan. När han inte fryser är han en lugn och sävlig herre.

min häst är likadan, han är inte ponny men får ett hyfsat rejält lurv till vinterpäls och är i övrigt ganska robust, så man tycker ju inte att han borde frysa...
dock hatar han väder och vind, regn och blåst i kombination får honom att krypa ihop till en liten boll, sen rör han sig inte ur fläcken (annat än om vinden byter riktning :p ) och är öm och spänd när han kommer in.

jag har täcke på (ofodrat, än så länge) för att det hjälper. dagar när det blåser extra mycket och är riktigt "skitväder" får han halstäcke också. jag vet att hästar egentligen inte "fryser" om halsen, men det faktum att han slipper regn och bli blöt upp mot huvudet gör en enorm skillnad för om han kommer in och är spänd och öm eller glad och gosig. (det är alltså samma täcke i övrigt).

så, jag tror hans pänner sig av obehaget, att han hatar skitväder, inte för att han är frusen. kanske din är likadan? hade också försökt slänga på någon form av täcke för att skydda, finns många lätta, ofodrade som kanske funkar?

Kanske behöver han vara lite varmare än normalhästen? Om han spänner sig ofta pga annat än att frysa så kanske det ändå gör att han lättare blir spänd om han inte hålls tillräckligt varm (i detta fallet då kanske lite varmare än medel)?

En ET jag hade ute till Tiger sa fö att han hade typisk ponnymuskulatur, sådan som behövde värmas lite längre än normalhästen.

Kanske de två i kombo med att han har lätt att spänna till psykiskt?

Precis som människor finns det hästar som är väderkänsliga, humörmässigt alltså. Min nordsvensk är sånn, blir det väderomslag är hon inte rolig...

Liknande trådar

Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 656
Hästhantering Vet inte om tråden hamnat rätt.... Igår släppte jag ut min häst på betet. Han har stått själv över natten och idag kommer hans...
Svar
6
· Visningar
1 223
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 426
Senast: veronican
·
B
Hästvård Eller shettis och shettis, förresten, han är nog någon typ av korsning med british spotted pony. Han är liten (ca 80 cm) och prickig i...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30