Spänna sadelgjorden - HJÄLP

Tussinussen

Trådstartare
Nu har jag varit ute och provridit i min nya W-sadel (kändes kul men konstigt :smirk:) men jag ville be om råd för att jag blir inte KLOK på detta med att spänna sadelgjorden. Har läst om det där med slipsknut osv men jag tycker det är svårt...är van att spänna en engelsk sadelgjord en bit i taget på min häst för att han blåser upp sig men jag tycker det är svårt med W-sadeln, det känns att man måste nästan ta ur hela remmen och börja om igen.

Är det någon som kan peka på en bra webbsida med bilder som visar hur man gör? Eller som kan förklara begripligt?

Hoppas någon kan säga något klokt :bow:

Sv: Spänna sadelgjorden - HJÄLP

nu sätter jag mig och försöker i paint! det här kan ta tid och behöver inte alls bli vettigt och förstårligt :angel:

det var helt omöjligt att göra i pait men jag försöker förlkara. du får typ testa dig fram :angel:

1. Remmen in genom "ögglan/spännet/ringen" på gjorden trä den från hästen och utåt.
2. Trä remmen i ringen som sitter i sadenl, utifrån och in.
Och gör en gång till. (Två varv)

(Nu hänger remmen ut från ögglan i sadeln. Se till att det ligger jämt och att hästen inte nyps)

3. Ta remmen och dra den ut och sidan, mot hästens huvud. Lägg den över sig själv, alltså mot hästens rumpa.

4. Trä den genom ögglan i sadeln igen, bakifrån och fram, men dra ej åt.

5. Trä ner "stumpen" som kommer ur ringen ner i ögglan som bildats. Dra åt.

det var helt omöjligt att göra i pait men jag försöker förlkara. du får typ testa dig fram :angel:

1. Remmen in genom "ögglan/spännet/ringen" på gjorden trä den från hästen och utåt.
2. Trä remmen i ringen som sitter i sadenl, utifrån och in.
Och gör en gång till. (Två varv)

(Nu hänger remmen ut från ögglan i sadeln. Se till att det ligger jämt och att hästen inte nyps)

3. Ta remmen och dra den ut och sidan, mot hästens huvud. Lägg den över sig själv, alltså mot hästens rumpa.

4. Trä den genom ögglan i sadeln igen, bakifrån och fram, men dra ej åt.

5. Trä ner "stumpen" som kommer ur ringen ner i ögglan som bildats. Dra åt.

Å tack
Detta är "slipsknuten" eller hur? Men hur gör man om man vill dra åt? Jag tyckte att jag drog åt hyfsat (fast det var krångligt) o sen satt jag upp ifrån pall. Men sen när jag skulle hoppa av så drog jag med mig sadeln runt :eek: så den satt inte så bra som jag trodde.
Så hamnar sadelgjorden liksom jättemycket på ena sidan, på den sidan jag drar åt (hästens vänstra).
Så denna enorma rem på högra sidan.....varför ska den vara så lång? Ska man slå knut i den också eller ska man försöka använda hålen/spännet i gjorden?
(Så tycker jag att spännet i en w-sadelgjord är "felvänd" och känns som om det ska bara hoppa ur men det är en annan historia :crazy:)

Du behöver ju inte spänna gjorden med en slipsknut. Om du spänner den som vanligt och trär änder genom strap holdern (tror jag det heter) så är det enkelt att dra ett hål till om du behöver när du ridit en stund.

Å tack
Detta är "slipsknuten" eller hur? Men hur gör man om man vill dra åt? Jag tyckte att jag drog åt hyfsat (fast det var krångligt) o sen satt jag upp ifrån pall. Men sen när jag skulle hoppa av så drog jag med mig sadeln runt :eek: så den satt inte så bra som jag trodde.
Så hamnar sadelgjorden liksom jättemycket på ena sidan, på den sidan jag drar åt (hästens vänstra).
Så denna enorma rem på högra sidan.....varför ska den vara så lång? Ska man slå knut i den också eller ska man försöka använda hålen/spännet i gjorden?
(Så tycker jag att spännet i en w-sadelgjord är "felvänd" och känns som om det ska bara hoppa ur men det är en annan historia :crazy:)

Japp det är slipsknuten.
När jag spänner så spänner jag först lite och sedan lossar jag lite på själva knuten och drar åt.
Resten du pratade om fattade jag inte riktgit vad du menade? Men om du spänner som vanligt, utan en slipsknut så går det inte upp så länge du gör rätt.
Glömde tyvärr kameran idag med :/

Jag tyckte också det kändes fel de första gångerna, men sen vänjer man sig och upptäcker att det funkar.

Om man tycker slipsknut är jobbigt, så finns det andra alternativ.
T ex:
sadelgjord.jpg

Och ja, spännet är "öppnat" med flit. (Tyvärr dålig kvalité på bilden, då den är klippt och inzoomad.)

men oj? det ser ut som att du endast dragit den två varv? har du gjort något annat finurligt för det hade veeeerkligen inte funkat för mig och min kille, det vill jag ta och lova.

Det är inte jag som sadlat hästen. Jag har bara tagit bilden.
Ville med bilden visa att man inte behöver använda slipsknuten om man inte vill. Ska se om jag hittar en bättre bild och om jag orkar skriva hur.

Senast ändrad:

Vet inte om denna förklarar bättre?

sadelgjord2.jpg

Har inte haft några problem alls på detta sätt.

Jag gör alltså som Apollo13 förklarat, bara att jag snurrar alltså ett varv runt strap holdern istället för att göra knuten. Jag tycker det blir lättare att spänna åt vid behov på detta sätt.

Själv gör jag aldrig slipsknut om det är en gjord med spänne eftersom den utstickande piggen kan gå in i ryttarens ben ifall nåt händer... :crazy:
Sen så föredrar jag att använda hålen, jag brukar trä tiestrapen 1½ eller 2½ varv runt beroende på hur rund hästen är och gjordens längd, sen så drar jag åt så mycket det går för att sedan dra lite till innan jag sitter upp och då sätta piggen till spännet i ett hål...:D

Själv gör jag aldrig slipsknut om det är en gjord med spänne eftersom den utstickande piggen kan gå in i ryttarens ben ifall nåt händer... :crazy:
Sen så föredrar jag att använda hålen, jag brukar trä tiestrapen 1½ eller 2½ varv runt beroende på hur rund hästen är och gjordens längd, sen så drar jag åt så mycket det går för att sedan dra lite till innan jag sitter upp och då sätta piggen till spännet i ett hål...:D

Ok men då har jag en fråga till. När man har dragit runt runt har man flera lager. Sätter du piggen genom alla lager eller bara genom den yttersta?

Är det någon mer än jag som tycker att piggen på en w-gjord är vänd åt "fel håll"? :confused:

Piggen genom den yttersta, endast.... Och man vänjer sig faktiskt;). Hade endast slät läderrem på min första sadel och körde med slipsknut för jämnan...andra sadeln hade terylenrem med hål och då använde jag hålen och "strap holdern". Nuvarande har läder med hål och jag använder hålen på denna.

Som sagt, men vänjer sig.

Men jag tycker att det känns som om den bara ska glida ur?? Med en vanlig engelsk sadelgjord drar man remmen uppåt och lägger den ner över piggen så att den tynger neråt på själva piggen, men med en w-gjord så drar man remmen neråt och det är ingen tyngd liksom som ska hålla den mot piggen vad jag kan se.
Eller har jag fattat fel?? :confused:

Känner mig som en idiot :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 680
Senast: Karminnie
·
S
Utrustning Hej Behöver råd om hur ni tycker den ser ut att sitta.. Kanske svårt att se men någon kanske kan skriva en mening... Vet att remmen...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: smiling_girl
·
Hästhantering Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet...
Svar
11
· Visningar
1 790
Senast: niclas_e
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på...
2
Svar
20
· Visningar
1 921
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar