spänna för

S

Svanhild

Undrar hur ni spänner för era hästar o varför ni gör så...

Jag har alltid lett in hästarna snett bakifrån över skalkarna. Mamma hade en häst som backades in o sen har jag sett många som tömkör i sina hästar i skaklarna. Vad har de olika sätten för för o nackdelar egentligen? Man blir ju så stallblind efter ett tag:crazy:

Har ni alltid medhjälpare eller kör ni själva?

Sv: spänna för

En nackdel med att köra/leda in hästen snett bakifrån är att risken ökar att hästen kommer åt skackeln med hoven/skon. Har man då lackade skacklar så kanske man är rädd om dom. Det är det enda jag kommer på.

Min förra häst spände jag för och körde utan medhjälpare, men först efter lång träning och givetvis hade jag medhjälpare inom räckhåll när jag spände för själv första gångerna också.

Jag backar in min häst. Men det är ju inga garantier för att dom inte kliver på skaklarna och repar dom.

Jag har alltid tömkört min, stannar honom precis framför vagnen och sen har jag kört fram vagnen och spänt för honom. Det vill ju till att hästen i fråga står stilla och där gäller det att träna, träna träna. I början när han var helt grön så hade jag alltid medhjälpare..för att vara på den säkra sidan, men efter ett tag fungerade det även utan. Kan jag undvika att spänna för själv så gör jag det.

Jag backar in om vagnen är tung, annars ställer jag honom och går o hämtar vagnen. tycker bäst om att ta skaklarna över ryggen, så trasslar inget in sig.

Jag leder alltid in snett bakifrån, tycker det är smidigast och dom hamnar rätt med en gång.

Det är olika om jag är själv eller har med mig någon, ibland har jag med mig sambon och han är inte mycket till "medhjälpare" men han tycker det är kul att åka med :)

Kör bara med rocka och sulky och de är inte så tunga . så jag tar vagnen till hästen xD inte hästen till vagnen xD Eller vad man ska säga :) Vet inte hur jag skulle gjort om jag hade haft en tyngre vagn.... hmm... :rofl: Det borde man fundera på :d

Är det bara i brukskörninsgrenarna de tittar på hur man spänner för hästen? Jag har ju i alla år fått kämpa med att verkligen få alla unghästarna att gå i skaklarna ordentligt för att bli godkänd. Att ta vagnen till hästen är ju uteslutet i de grenarna...

Beror helt på vad för vagn som ska köras. Tvåhjuligt= ALLTID dra fram vagnen till hästen och spänna för skacklarna uppifrån, för att att skydda skacklarna.

Fyrhjuligt med fasta skaklar= parkera hästen i mellan. Fyrhjuligt med individuella skacklar= ha den ena uppfälld, ställa hästen brevid den som är nedfälld och sedan fälla ner den andra skackeln.
Så gör vi...

Jag kör bara tvåaxlat, och för det mesta går jag i snett från sidan. Tyvärr lite slarvig med att byta sida, blir nästan alltid snett från vänster.
Står vagnen i logen och jag ska sätta för där så blir det backa i, eller ibland gå i från andra sidan, för det är för trångt på andra sidan ;) .

Kör nästan alltid ensam, så jag sätter även för ensam. I början hade jag alltid medhjälpare, de allra första gångerna två stycken, då jag inte visste hur hon var att köra, bara att hon var välkörd, vilket hon visat de år jag haft henne!

Lotta

Vår häst är från förra ägaren van vid att vagnen dras fram och skaklarna fälls ned. Vi vill gärna att hon ska kunna gå in i skaklarna från vänster och försöker lära henne det men det går trögt, Det brukar gå åt att backa och knixa lite innan det blir klart. Har undrat över om det är onödigt, att det är bäst att hon får göra som hon är van??? Man kanske bara skapar ett problem om man försöker ändra rutinen för henne?

Edit: skulle inte falla mig in att spänna för ensam och jag kör inte ensam heller. Jag är alldeles för orutinerad fortfarande.

Mina små travhästar tycker att jag ska dra fram vagnen åt dem och lyfta på skaklarna :smirk: Jag övar på att de ska backa in mellan skaklarna, tanken är att de ska få dra tyngre saker så småningom och då vill jag att de ska kunna backa in.

Jag har alltid medhjälpare när jag spänner för. Shettisen kör jag själv, till kallblodstravaren har jag medhjälpare med mig.

Kotte bruk ställe sig själv i skaklerna när jag har selet på han. Han är ju så vaner och duktiger på det.

Rut.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 205
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd