spänd häst

J

JenniferH

Jag har en d-ponny som jag har haft i ca 6 månader, som är rätt het i hoppningen. I början gick det jättebra, (för jag antar att jag red på förra ryttarens ridning då), men nu blir hon jättespänd och uppstressad när jag hoppar och hon stannar jättemkt :(
Så vad kan jag göra för att hon ska lugna ner sig i hoppningen?
Hon är inte så lätt att stanna heller nu, hon är jättestark. Det har jag också funderat över, i början var hon ganska lätt i munnen men det är hon inte nu. Betyder det då att jag är hård i handen, för det måste ju vara jag som har gjort henne så eller? :(

Sv: spänd häst

Antagligen är det något i din ridning som gör hästen stressad, och som får den att stanna.
Behöver itne vara att du är hård i handen, kan lika gärna vara att du omedvetet sitter och driver för mkt (och iofs, så får du ju använda lite mer hand då..)

Vad säger din tränare?
Hur är hästen i andra situationer?

Fundera (gärna ihop med tränaren) på HUR du rider din häst, och vad du gör i olika situationer som kan vara anledning till att hästen har blivit som den blivit.
Det är jättebra att rannsaka sin egen ridning - man lär sig massor på det! :)

Sen som alltid - det KAN ju även vara något fysiskt fel på hästen.
Kolla igenom utrustningen ordentligt (har du gjort några ändringar där? bettbyte? sadel?) och om du är orolig, ta veterinär besök.

Hoppas det löser sig iaf! :)

Jag har kollat allt på henne, kiropraktorbehandlingar, veterinärbesiktning, Tandläkare, Bytt sadel. Så hon är helt frisk. Fast jag har ju iofs bytt bett från ett vanligt tredelat till ett pelhambett, men det har hon alltid blivit hoppad med förut.
Min tränare tror att hon blir sur och tjurig, och stannar pga det, men jag vet inte riktigt. Det känns inte som det alltid är anledningen till att hon stannar.

I början när jag fick hem henne var hon lite spänd när jag red ute också, var rätt studsig. Men nu är hon jättelugn ute! Jag själv som person är väldigt lugn (eller kanske seg snarare, alla jag känner säger att jag är de :p) och det känns som att det har smittat av sig på min ponny, med tanke på den stora förändringen som har skett hos henne när jag rider ut. Men det är ingen sån skillnad i hoppningen.

Och i början när jag hoppade henne så var hon bara väldigt Het. Nu är hon stressad, Om du förstår vad jag menar :P man känner ju en viss skillnad på hästen. Så jag undrar vad det är som gör henne så.

Men tack så mkt! :) jag ska fundera och diskutera med min tränare. Och möjligtvis prata med en annan tränare också, se vad nån annan tror om henne.

Kan mkt väl vara att hon är tjurig, MEN hon blir det ju av en anledning - och det är just DEN anledningen du måte hitta för att lösa problemet. :)

Kanske det är så att hästen är van vid att få gå i sitt eget tempo?
Om du då sitter och trixar för mkt och vill ha henne för lugn så kanske du blir lite för skarp i din ridning, speciellt om hon är van vid tvärtomridning.
Har sett det många gånger. Det kan ta tid innan hästen förstår att den kan hoppa lika bra i ett lugnare tempo..

Har du inga kompisar som du kan fråga om idéer om vad de tror?
Även om de inte är utbildade så kan de ju ha teorier som är värda att tänka på, menar jag..
Alla hästfolk tänker saker om allt och alla, så någon borde ju kunna säga något som du inte har tänkt på tidigare. :p

hej! jag har exakt samma problem med min d-ponny fast jag har haft honom i snart två år fast det är under den senast månade han har börjat stanna förut hoppade han allt! min tränare säger att jag ska sluta dra i inner tygeln och att jag ska driva i svängen mot hindret samt att jag måste komma rakt!!! men själv tycker jag att inget hjälper :( men om du får några mer bra tips kan du jätte gärna skicka det i pm :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar