Luria

Trådstartare
undrar över spån i boxen.
kan man köpa det billigare än på granngården tro?
är det nåt speciellt spån man skall ha? kan man köpa det direkt från
sågverk kanske? eller är det behandlat.....???
heter det kutterspån som man skall ha?

mkt tacksam för svar

Sv: Spån

man kan använda sågspån, om det är riktigt torrt. Fast oftast är det inte det, utan s.k råspån som kommer från när man sågar träden innan de torkat.
Kutterspån är vanligare att använda och kommer från hyvlerier och liknande verksamheter.

Man kan ibland köpa direkt från hyvlerier - jag själv har både ett hyvleri som säljer i "lösvikt" (dvs man hämtar i egen släpvagn, företrädesvis då traktorsläp) och en firma som packar spån i säckar och säljer. Bägge är betydligt billigare än att köpa på Lantmännen...

aha...oki,,,så himla bra o veta. funderade på det där med spån och spån...vad kan va skillnaden liksom ; ) då får jag leta efter billigt spån nu då..

Vi har börjar med spånpellets istället för spån som vi körde innan. Är så mycket lättare att mocka och billigare! Tar bara några minuter att mocka rent boxen och man får inte alls med lika mycket spån som innan. En bal spån kostar 67 kr ica och en spånpellets säck på 16kg motsvara ca en bal spån (uppblött) och kostar 37,45 på byggmax. :bump:

Jag vet en som fyllde upp sina två lösdrifter med "råspån" direkt från sågade träd. Det slutade med att alla hästarna (10st) fick röta i hovarna. Tror det var bärrandsröta.

Eller i alla fall så misstänkte hästhållaren och veterinärer att det var pga spånet. De längst behandlade hästarna tog över ett år innan de blev bra.

Så se till att spånet är helt torrt!

Hur gör du med pelletsen, då du skriver uppblött? Läggs det i blöt innan du använder det eller pytsar du in i boxen o vattnar på?
Skulle gärna prova detta men funderar på om det går i ett kallstall på vintern.

hörde med om den här pelletsen idag...kanske skulle prova...men förstår inte HUR det kan bli så mkt mer lättmockat....kissar o bajsar gör de ju ändå..? : )

Tänkte säga att jag har oxå spånpellets. Och det som gör att det är lättare att mocka är att det blir så finkornigt så det liksom inte följer med grepen upp när man mockar upp all skit. Sen har jag lagt bädd så då sparar man ännu mer tid och pengar.

Å på tal om uppblötning så kan man både vattna i boxen men så gör inte jag utan jag tar byttor och skottkärror å häller ½ säck i varje å vattnar. Det går åt en kanna (10l) vatten per säck. Sen låter man det stå en liten stund (ca 10-15min) sen så är det bara att tippa ut allt i boxen.

Jag har en box på 16-17kvm och det går åt ca 2säckar i veckan. På en normal stor box behövs nog bara 1säck i veckan.

Har även kallstall jag oxå å det funkar ändå. bara lite svårare att få det att svälla om det är riktigt kallt. En vän ställde då alla byttor i varma sadelkammaren å svällde upp allt innan hon bar ut dom i boxen.

En till sak som är bra med pelletsen är att säckarna inte tar nån stor plats att förvara.

• Gilla
Reactions: sia

Men, är det inte en enda blöt gröt då när du lägger in det i boxen? Eller löser pelletsen upp sig utan att det blir jätte blött? :)

Ingen gröt inte. Utan dom är nästintill torra dom liksom bara sväller.

Sen sväller inte alla pellets upp utan vissa förblir hela men det är bara bra för dom löser upp sig sen i boxen.

Tänkte säga att jag har oxå spånpellets. Och det som gör att det är lättare att mocka är att det blir så finkornigt så det liksom inte följer med grepen upp när man mockar upp all skit. Sen har jag lagt bädd så då sparar man ännu mer tid och pengar.

Å på tal om uppblötning så kan man både vattna i boxen men så gör inte jag utan jag tar byttor och skottkärror å häller ½ säck i varje å vattnar. Det går åt en kanna (10l) vatten per säck. Sen låter man det stå en liten stund (ca 10-15min) sen så är det bara att tippa ut allt i boxen.

Jag har en box på 16-17kvm och det går åt ca 2säckar i veckan. På en normal stor box behövs nog bara 1säck i veckan.

Har även kallstall jag oxå å det funkar ändå. bara lite svårare att få det att svälla om det är riktigt kallt. En vän ställde då alla byttor i varma sadelkammaren å svällde upp allt innan hon bar ut dom i boxen.

En till sak som är bra med pelletsen är att säckarna inte tar nån stor plats att förvara.

Kunde inte förklarat det bättre själv! :D Så funkar det för mig också ;)

Jag vet en som fyllde upp sina två lösdrifter med "råspån" direkt från sågade träd. Det slutade med att alla hästarna (10st) fick röta i hovarna. Tror det var bärrandsröta.
Eller i alla fall så misstänkte hästhållaren och veterinärer att det var pga spånet. De längst behandlade hästarna tog över ett år innan de blev bra.

Märkligt....Jag hade råspån till mina hästar i många år - visserligen i boxarna - men de hade aldrig några problem.

Märkligt....Jag hade råspån till mina hästar i många år - visserligen i boxarna - men de hade aldrig några problem.
Kan bero på från vilka träd spånen kommer. Vissa träd innehåller mycket terpentin som är bra för hovarna och som finns kvar i det råa spånet. Andra typer av träd innehåller inget terpentin alls.

Vi har också bytt från spån till stallpellets. Helt suveränt. Dels är det mkt billigare, vi betalar 39 kr säck, vid köp av helpall, som vi hämtar hos återförsäljare och lätt lastar in i släpet då det tar mindre plats en spånsäckar.
Vi la in 8 säckar i varje box för uppstart. Och första gången är det mkt arbete, men det har man igen senare.

Sen är det lätt mockat eftersom den har bättre uppsugnings förmåga och det blir som med torv, plättar av kiss som man lätt lyfter ur med grepen. Jag är otroligt känslig för ammoniakdoft, och har haft lite jobbigt med detta när vi använde spånbädd/halm, men det är helt doftfritt i stallet nu.

Pluttarna skakar man ur och allt spån släpper tillbaks. Jag lyfter på bädden ca 2 ggr vecka och städar om, och en ggr vecka fyller jag på. 1-2 säck beroende på hur grisig hästen är.
Andra fördelar jag har upptäckt är att hästarna sover mjukare, piphaserna på mitt ena sto har gått ner och de gräver sig inte ner till golvet. Vi läger in halm i ett hörn för sysselsättning också.

Ett annat plus är att hovarna på hästarna är mkt fräschare. Det är mindre damm i stallet och hästarna är nöjda. Det är lite besvärligare att borsta ur i vinterpälsen men desto lättare ur svansarna. Visst ser det lite tråkigare ut, men komforten är viktigare tycker jag.

Finns en instruktionsfilm att se, om man googlar "stallpellets". :)

• Gilla
Reactions: sia

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
9 812
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
705
Senast: Hermelin
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023