Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte säga att jag har oxå spånpellets. Och det som gör att det är lättare att mocka är att det blir så finkornigt så det liksom inte följer med grepen upp när man mockar upp all skit. Sen har jag lagt bädd så då sparar man ännu mer tid och pengar.
Å på tal om uppblötning så kan man både vattna i boxen men så gör inte jag utan jag tar byttor och skottkärror å häller ½ säck i varje å vattnar. Det går åt en kanna (10l) vatten per säck. Sen låter man det stå en liten stund (ca 10-15min) sen så är det bara att tippa ut allt i boxen.
Jag har en box på 16-17kvm och det går åt ca 2säckar i veckan. På en normal stor box behövs nog bara 1säck i veckan.
Har även kallstall jag oxå å det funkar ändå. bara lite svårare att få det att svälla om det är riktigt kallt. En vän ställde då alla byttor i varma sadelkammaren å svällde upp allt innan hon bar ut dom i boxen.
En till sak som är bra med pelletsen är att säckarna inte tar nån stor plats att förvara.
Jag vet en som fyllde upp sina två lösdrifter med "råspån" direkt från sågade träd. Det slutade med att alla hästarna (10st) fick röta i hovarna. Tror det var bärrandsröta.
Eller i alla fall så misstänkte hästhållaren och veterinärer att det var pga spånet. De längst behandlade hästarna tog över ett år innan de blev bra.
Kan bero på från vilka träd spånen kommer. Vissa träd innehåller mycket terpentin som är bra för hovarna och som finns kvar i det råa spånet. Andra typer av träd innehåller inget terpentin alls.Märkligt....Jag hade råspån till mina hästar i många år - visserligen i boxarna - men de hade aldrig några problem.