Spån/torv

Sv: Spån/torv

tack för era svar
Hur ofta och hur mycket fyller ni på med varje gång?

1 bal en gång i veckan.. skulle det behövas mer så får han det me dent brukar räcka så

*kidnappar tråden lite*

Undrar hur stora era spånbalar är? Vad får ni betala/bal?

Jag köper spån i det lokala hyvleriter o där förpackas de i stora fyrkantiga säckar, dessa väger dock multum o innehåller massor av spån, räcker till 5 boxar (bädd dock). Går oftast åt en sån i veckan, ibland 2. Dessa kostar 80kr st.

Till vår ponny går det bara åt 2 balar spån/månaden dock är han extremt renlig och han har alltid väldigt ljust och fint i sin box.
Jag vet inte riktigt hur stora balarna är i liter, men jag skulle gissa på 400-500.
Vad dem kostar har jag inte heller någon direkt aning om eftersom det ingår 5 spånbalar/månad för oss i stallhyran, men i förra stallet kostade 1 spånbal ca. 65 kr.

tack för era svar
Hur ofta och hur mycket fyller ni på med varje gång?

Jag fyller på ½ bal åt gången, varannan eller var tredje dag.

*kidnappar tråden lite*

Undrar hur stora era spånbalar är? Vad får ni betala/bal?

Våra spånbalar innehåller 28 kg. Vet inte exakt vad de kostar, det ingår 6 st i stallhyran. Behöver vi fler så får vi betala extra, 55 kr per bal, men om det är vad stallägaren betalar när h*n köper det vet jag inte.

1 bal i veckan. Var tredje torv och resten spån.. Så cirka 5 i månaden. Det är det som ingår i hyran. Vill man köpa extra kostar det 80kr/bal, vet inte vad dom köper in för.

har torv nu, hade spån innan..

Det är torv i en stor container så vet inte vad dte blir riktigt i balar.
Men tar ca 2-3 skottkärror i veckan. Har bädd, men han är inte särskilt renlig av sej..

fick hem hästen för 2 veckor sedan la då in 4 balar o det har inte gått åt något spån alls. Jätte renlig häst dock.

det betyder att man vill ha flera svar och "puttar upp tråden"

Oj vad lite spån många använder, är avundsjuk!!
Min häst är en sketgris och det går åt ca 10 st spånbalar per månad...

När jag bara har spån/torv (blandar alltid) går det åt ca 1 bal/vecka och häst, några får mindre andra mer. Men jag tycker att det blir för dyrt att ha det så och eftersom både jag och hästarna gillar halm har jag bara halm eller halm med spån underst till de som kissar mycket och då går det åt ca 4 balar per månad totalt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 241
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 592
Senast: monster1
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka