Spån/torv

Sv: Spån/torv

Vad mycket alla använder. När min häst stod på box använde jag ca två torvbalar i månaden, på den tiden det var spån var det nog tre i månaden. Jag mockar iochförsig mycket ekonomiskt samt har permanentbädd.

Gör av med lite mer än 1 säck spån per vecka, så kanske 5-6 st/månad.
Mockar helt rent varje dag dvs. ingen permanentbädd och har en renlig häst som inte rör runt i spånet.

Jag använder ca 14 balar spån/häst i månaden. Blir ganska dyrt men de har jättefint i boxarna. Lägger in en 1/2 bal nästan varje dag.

Bara en nyficken fråga till er med torv och lägger in 1-2 balart i veckan

Hur stor box har ni?

HAR ni bädd eller växelströ bädd?

Hur stora balar?

Min box är ganska så lagom stor. Har en häst som är runt 163, och passar bra till honom. Har ingen riktigt bädd till min ännu, men funderar dock på att ha bädd ist.
Jadu, mina torvbalar är lika stora som de "vanliga" spånbalarna.

*knapplån*

Vi har ganska stora boxar och jag använder ca 1 i veckan. Ibland mer. Jag mockar ut kiss och bajs varje dag, hästen är inte särskilt renlig av sig tyvärr :(.

Vi gör av med ca 1,5 bal spån i veckan + halm. Har inte heller permanentbädd, utan mockar rent varje dag.

Jag använder minst 4 st/månad = en utochin box.
Sammanlagt med alla i stallet så går det åt 8 - 10 balar /månad :crazy:

trådkapning*

När ni mockar, tar ni bara ut bajshögarna då eller tar ni med spånet som är "blött" också?

För jag gör så att jag fyller hela boxen med mycket spån, sen tar jag bort bajshögarna som blir efter varje natt. Och ca en gång varje/varannan vecka så byter jag allt spånet(förutom det som legat längst ut i kanterna och som är torrt.
Men verkar bara som det är jag som gör så.:angel:

trådkapning*

När ni mockar, tar ni bara ut bajshögarna då eller tar ni med spånet som är "blött" också?

För jag gör så att jag fyller hela boxen med mycket spån, sen tar jag bort bajshögarna som blir efter varje natt. Och ca en gång varje/varannan vecka så byter jag allt spånet(förutom det som legat längst ut i kanterna och som är torrt.
Men verkar bara som det är jag som gör så.:angel:

När jag hade spån så tog jag ut ALLT vått och ALLA bajspluttar. Annars blir det ju AS äkligt:crazy:

Bara en nyficken fråga till er med torv och lägger in 1-2 balart i veckan

Hur stor box har ni?

HAR ni bädd eller växelströ bädd?

Hur stora balar?

Jag har normalstor box, jag har torvbädd. jag vet inte riktigt hur stora balarna.. större än normala spånbalar iallfall.. ska kolla upp om det står kg på dom
jag mockar ut allt bajs varje dag, och allt synligt blött varje dag, den dagen jag stör tar jag ut allt kiss ända ner till betången och kalkar och så på med ny torv..

hur många balar spån och/eller torv använder ni i månaden?

Det är lite olika, har bädd hos båda mina hästar, efter som jag anser att det är det bästa. Då är risken mindre att de ligger på betongolvet. Den ena är väldigt renlig av sig, gör allt på samma ställe. Lätt mockad! Den andra vevar runt allt i boxen så där tar det längre tid. Är noggran när jag mockar, är ju både oekonomiskt och inte speciellt bra för miljön att slänga ut en massa spån. Med torv är det ju så klart skillnad. Jag använder i dag spån och halm. Jag tror att det är mest vi människor som tycker det är mysigt att det ser vitt och fint ut i boxen. Det viktigaste för hästen är ju att det är torrt och rent och att det är så pass mycket strö att hästen kan ligga ner utan att får skav. Att slösa och slänga ut allt varje dag låter inte klokt i min värld, vad skall det vara bra för? Jag gör kanske åt en stor bal spån var 14:e dag hos den renliga och något mer hos den som är lite grisigare av sig. När jag även har halm går det åt ännu mindre.

*kl*

shit vad lite spån alla använder :o

Själv använder jag ca 15-20 balar till 2 hästar/månad.
De är endå 2 st renliga vallacker :p

Jag mockar ut allt kisset och bajset ,två ggr dag mockar jag.På så sätt hålls det rent och fint .har alltså växelströbädd som det kallas. har ungefär 20 cm spån och en box som är 11 kvm.Behöver inte byta ut allting då det aldrig blir så grisigt .Min häst är oxå ute rätt mycket ca 12 tim dygn så det blir inte så skitigt.

Senast ändrad:

Behöver du mocka 2 ggr om dagen då hästarna är ute så länge?
Kommer dom in tidigt på kvällen och du mockar igen innan natten?

Till TS
Jag använder ca 1-2 spån balar i veckan till tre hästar.
En är ute dygnet runt, en ha gummimatta.
De två som är inne är renliga och snurrar inte runt och blandar allt.
Mockar ut allt kiss och bajs varje dag.

Han går ut vid 7 på morgonen och in vid 18 tiden..Mockar innan insläpp och sen igen vid nattningen..Det kanske inte behövs men jag gör det ändå..Han brukar ha hunnit lägga två högar och kissat redan innan nattningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 241
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 592
Senast: monster1
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka