Spån/torv

D

Djur92

hur många balar spån och/eller torv använder ni i månaden?

Sv: Spån/torv

En spånbal i veckan i bland blir det mer.. så ca fem st i månaden.
Nu använder jag inte balar längre utan hämtar på säck från sågverk STORA säckar .det går fortfarande åt ca en säck i veckan.Men då har jag ett rejält lager halm över det.jag har en relativt renligt häst.

jag tar en säck spån i veckan. inte för att det behövs så ofta, skulle kanske räcka med en halv i veckan. Men det är så tråkigt när spånet blir missfärgat. Hästen är hyffsat renlig.

Använder 6 balar spån i månaden, ibland 7. Säger som Chappe_, jag hade kunnat klara mig med mindre om jag hade snålat, men det ser så smutsigt ut när spånet blir grått och tråkigt. :p Min häst bajsar i ett hörn och kissar i ett annat, så han är lätt att mocka till.

Edit: skulle kanske säga att jag inte har premanentbädd utan mockar ut allt blött och skitigt varje dag.

Senast ändrad:

Vi har torv, de stora blå balarna från Söftesmåla.
Det går åt 3 balar per häst och månad.

Immer

har en renlig häst så det går ca 4/mån. o då är det ändå ljust o fint konstant
sen min andre häst är en lite orenligare så där går det ca 6balar/mån

Lägger in en halv/häst ungefär en gång/vecka ibland blir det lite oftare så det går åt ca 9-10 bal spån i månaden för 4 hästar. Vi har permanentbädd till alla fyra och de går ute mellan ca 5:30 och ca 22.

När jag hade spån gick det åt 2 stycken i veckan.

Nu när jag har torv så går det åt så lite så jag har faktiskt ingen anning men nu kanske 2 i månaden :crazy:

min ena häst är en GRIS... så hon får 1 i veckan, ponnyn ½ i veckan och min guttunge får 1, bara för att han kissar i mitten.. och då blir det väldigt ojämt om jag inte strör upp 1 bal... men han hade klarat sig på mindre..

Jag andvänder ungefär 2 spån "balar" i veckan , så det blir ungefär 8 i månaden.
Min ponny är en riktig kisslisa och jag mockar bort kisset då det blir väldigt blött annars :crazy:

efter att bädden blev bra så använder jag en torvbal i veckan..

älskar torv.. ångrar att jag inte vågt prova det innan

När jag endast hade torv tog jag minst en bal i veckan..
nu har jag torv med halm ovanpå. tycker det är super.. fyller på torven när det behövs lite då och då..

Har torvbädd till mina två hästar. Strör varannan vecka med en hel torvbal/box.

jag köper inte bal,utan jag bor granne med en torvfabrik så de kör hem en skopa när jag ringer, och den rymmer väl kanske 6-7 kubik.

Jag brukar körra in en skottkärra torv varannan dag ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 241
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 592
Senast: monster1
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka