spån/torv eller halm??????

Jag behöver inte ta ut någon blöt torv, det blir helt enkelt inte blött. Det enda som åker i skottkärran är skiten.

shit du måste vara super slösig, jag jobbar i ett stall och för de grisigaste hästarna går det max åt en spånn ball i veckan om jag mockar slarvigt, för de flästa går det åt en halv ball i veckan..

jag tycker halm är bäst för hästen att stå på, den har sysselsättning hela tiden, halmen torkar inte ut hovarna el packar sig i dom, och är en spilprodukt = miljövänligare än torv som brytts och fraktas långt.

Ja, egentligen är väl torv inte speciellt miljövänligt alls eftersom det tar så himla lång tid för det att bildas nytt...

Man borde verkligen försöka tänka mer miljöanpassat även i stallet alltså

shit du måste vara super slösig, jag jobbar i ett stall och för de grisigaste hästarna går det max åt en spånn ball i veckan om jag mockar slarvigt, för de flästa går det åt en halv ball i veckan..

Efter att ha grundströat med 2 torvbalar har det gått åt ca 1/2 torvbal i månaden. är det slösigt???

Antar att du syftade på mej och maja22??
Jag är defenetivt inte slösig när jag mockar. Tar ut det som behövs och inget annat. Men är det blött så vill jag inte att det ligger kvar (allt blött åker ut). Tror mina hästar dricker kopiösa mängder vatten :confused:

Ponnyn står på torv, han är väldigt grisig av sig och det gör att det går åt ingefär 5 kärror/balar i veckan. Stallägaren köper in istora mängder, så det gör ingen större skillnad i pris... Vet inte vad som absorberar bättre än torv i alla fall.
Och jag slösar inte på torven! :crazy:

Kissar inte din häst inne??? :confused:

Nej, i princip inte. Någon gång när jag varit ute och ridit, men det är bara undantagsvis som det blir något blött att ta ut. När boxen börjar kännas fuktig är det dags att lägga in mer torv, brukar bli 1/2-1 bal i månaden oftast 1/2.

Torv har funkat bra. Men ibland tycker jag att torv. Iaf löstorv, har en tendens till att damma.
Nackdel är att det är mörkt i boxarna.

Men hörrni ... vad sysslar era hästar med när de står inne om de inte har halm att tugga på?
Jag hade gärna haft spån eller torv om jag inte trodde att häststackarna skulle bli uttråkade och stråfattiga i magarna utan halm.
Är jag fel på det?

Min häst står på torv, men jag lägger alltid in ett par kakor halm som hon har att tugga på under natten när höt är slut ;)

Sv: spån/torv eller halm??????

Tack så mktmktmkt alla som skrivit här
och förklarat hur det står till med torv ! :bow:
Jag själv stod inför den frågan idag ,
jag hade bestämt mej för att byta till torv
och prova , men var fortfarande osäker .
Men tack iaf för alla positiva grejer
om torv :D Nu har jag bara en liten fundering !
Jag har 2 shettisar som sölar så OTROLIGT med
sitt hö , dom sparkar runt det och blandar det
med ströet dom står på , men det går väl att ha
hönät till shettisar , om den är lite i huvudhöjd ?
Mvh E :bump:

Hej,

Jag har också ryggproblem (sjukskriven efter diskbråcksoperation och lite efterförljande komplikationer, fortfarande ont) och jag skulle inte klara av att mocka åt min häst om det inte vore för att han nu står på torvbädd!
Tidigare hade jag spån och lade då in en bal varannan dag. Hästen trampade runt i boxen och han kissar dessutom väldigt mycket så jag var tvungen att sopa golvet väldigt noga varje dag och jag körde ut ca 2 fulla skottkärror/dag. Nu har jag grundat med ett rejält lager Stalosan F på botten och därefter lagt in torv. I början gick det åt en del torv innan allt hade satt sig men nu gör jag bara slut på 1 bal/vecka och jag behöver bara köra ut 1/2 kärra/dag, ibland mindre. Att mocka tar bara några minuter och jag behöver aldrig mera oroa mig för att hästen skall behöva ligga på betonggolvet vilket han ofta gjorde tidigare då han hade putt upp spånvallar mot väggarna (spelade ingen roll att jag lade in mycket spån).
Jag var rädd att det skulle bli väldigt dammigt och väldigt mörkt men eftersom belysningen i stallet är bra så gör det inte mig någontong att det är lite mörkare i boxen och dammar gör det inte heller farligt mycket. Hade föreställt mig att allt skulle få ett tjockt lager mörkt damm över sig men så blev det inte.

Jag ser enbart fördelar med torven!

Mvh
Madeleine

jag börjar med spån i botten och lägger in sedan 4balar halm som bädd. men för att den ska vara torr och fräsh har jag på spån en g/vecka. det går åt ca ½bal spån plus 2-3balar halm/vecka. kostar mig ca 170kr/mån

hade förut enbart spån, men insåg att det blev för dyrt. gick då åt ca 1-2balar /vecka ca 300kr/mån

tyckte det var bättre att lägga de pengarna på tex morötter till pållen istället

ps, det var faktist lättare att göra bädd när man har halm också. för det binder mer

HEJ
Jag har spån, men tycker att det dammar en hel del. Men tycker som ni att det ser renligt ut och luktar gott. Härligt med en fluffig bädd. Men pratade med min vet. nyligenm och spån är ett rent h.... för hästar då det dammar. Bättre med torv eller papper. Har någon erfarenhet av papper??
Funderar på torv men skulle vilja höra om någon har papper.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 017
Senast: lizzie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka