spån/torv eller halm??????

M

Malin81

Ska flytta till ett stall med kallhyra. Och halmen är så dyr billigast har jag hittat för 10kr balen-småbal. Sen har jag ont i ryggen så jag funderar på torv för spån blir så skitigt till min häst. Jag har haft spån innan och han skitade ner otroligt mycket. Så jag tänkte torv??? Har ni några erfarenheter av torv? Jag bor i skåne... Hjälp

Jag har torv och tycker det funkar jättbra, lättmockat. Men det är dyrt. Jag betalar på Granngården 80:-/ bal, och det går 2 i veckan. Alltså 160:-/vecka.
Jag skulle komma mycket billigare undan med halm, men problemet är att ingen vill ha det gödslet sen. Som det är nu kommer folk och hämtar (vi mockar i plastsäckar eftersom vi inte får ha någon gödselstack för miljökontoret), så vi slipper köra iväg det. Men som sagt, halm vill folket INTE ha i säckarna och det skulle bli jättejobb för oss att köra iväg allt till sop/förbränningsstation.

Jag har min häst på torv. Har också ont i ryggen och uppskattar verkligen torven för att den är så lättmockad! Enda nackdelen är att det blir mörkt.

Torv är super!

Bäst absorberingsförmåga, minst 'spill' vid mockning och inget spån som fastnar överallt och ingen dålig lukt!

Jag är också "torvanhängare". Det är inte alls så tungt som halm men den stora nackdelen är ju att det är så mörkt. Ibland kan det tom vara svårt att avgöra vad som skall ut och inte... Med spån ser det fräschare ut tycker jag men det är inte lika lättmockat och jag upplever att spån dammar mer (har dock hört de som anser att torv dammar mer än spån...).

Jag har min häst på torvbädd. tycker att det funkar jättebra. Även om balarna är ganska dyra går det i princip inte åt någonting till min häst när hon står på torv. Sedan hon stallades in i oktober har det totalt gått åt 5 balar och boxen är väldigt torr och fin ( den är ca 7 kvadratmeter). Det är mycket mindre strö än de perioder under tidigare år som hon stått på någon anan typ.

jag har både torv och spån blandat. Det är jättebra! Det blir inte lika mörkt, inte lika packat som med bara torv. Det blir inte heller lika mycket att mocka ut som med bara spån eftersom torven suger upp mycket mer. Det ligger mer still också än bara spån.

När jag fyllt på med en torvbal behöver jag normalt inte fylla på med mer strö på en vecka. När jag lagt in mer spån tar det mindre än en vecka innan jag lägger in mer.

Jag har haft bara torv förut och det var också bra men lite mörkt.

M.

Sedan hon stallades in i oktober har det totalt gått åt 5 balar och boxen är väldigt torr och fin ( den är ca 7 kvadratmeter

:eek: Hur lyckas du med det? Nu står visserligen inte min på bädd,och boxen är på 15 kvm, men för mig går det 2 balar/vecka. Jag kanske är superslösig jag :confused:

Jag tycker att sågverksspån fungerar toppen, det är lätt och suger upp bra.

har aldrig använt torv pga priset. dessutom är sågverksspån Väldigt billigt. Vi köpte och lastade hem med stor lastibil till 14 hästar, det räckte ett halvår och hästarna hade rediga bäddar att sova på. :)

Torv och spån blandat är super!! Helst med större andel torv.

Vad gäller vilket av dessa som dammar mest så beror det nog på vilket spån man har. Så kallat damfritt spån dammar MYCKET mindre än torv som jag faktiskt tycker dammar en hel del när det är snustorrt.

Hade du tänkt dig en torvbädd?? Annars blir det ju också tungt som halm om man ska ta ut pisset varje dag. Jag tycker att torv är kanon förutom att det är mörkt liksom.

Ja, jag gör inte av med mer torv. La in en rejäl bädd på ett lätt sluttande golv (avrinning alltså) innan jul. Tar ut bajs varje dag, samt strör lite spån överst, mest för ljuset, en gång i veckan. Torven rör jag inte. Torrt och luktfritt och mjukt.

Mockar du ut all torv?

Min box är också ca 7 kvm och jag har ett sto som kissar VÄLDIGT mycket och jag brukar använda 1,5 balar i månaden och då stör jag lite varje dag (har bädd)

Sedan hon stallades in i oktober har det totalt gått åt 5 balar och boxen är väldigt torr och fin ( den är ca 7 kvadratmeter

:eek: Hur lyckas du med det? Nu står visserligen inte min på bädd,och boxen är på 15 kvm, men för mig går det 2 balar/vecka. Jag kanske är superslösig jag :confused:

Min häst är väldigt renlig och skiter enbart i ena hörnet av boxen. Dessutom dricker hon nästan inget inomhus så hon kissar väldigt lite i boxen. (Hon dricker dock mycket utomhus och är inte uttorkad.) Har på flera sätt försökt få henne att dricka mer inne, men det är omöjligt.

Summa summarum blir det nästan ingen torv som måste tas ut ur hennes box.

Jag använder spån,
men har haft torv.
Torven är lättare att mocka.
Nackdelarna är att det är mörkt
och så satt det alltid en massa torv under skorna
som om man drog runt på en massa lera och skräpa ned vart man gick.

Nej jag kan tyvärr inte ha bädd, har försökt men min häst är en riktig grismaja. Hon blandar och rör till ALLT!Kiss i halva boxen...
Oekonomisk är hon, min häst :crazy:

Jag har funderat på hur tock bädd man ska ha då man ska ha torv bädd? :) Nån som vet de? :)

Mvh

Jag har provat alla tre varianterna. Började en gång i tiden med halm, men tyckte det blev så ofräsht i stallet då uriet hamnade som blöta pölar under halmen. Hade sen torv närmast golvet och halm ovanpå vilket inte funkade alls med mina hästar då de bara grisade runt allt till en enda röra och det blev vääääldigt svårmockat. Gick sen över till enbart torv och det tyckte jag funkade bra. Torven var dock (i alla fall där jag bor) ett ganska dyrt alternativ! Köpte först torv på granngården och det blev svindyrt! besällde sen hem större partier och det sparade jag en hel del på. I höstas så var det dock svårt att få tag på torv och jag beställde hem spån istället. Blandade ett tag spån och torv, vilket fungerar bra. Torven absorberar något bättre än vad spånet gör... Har nu övergått till enbart spån, vilket jag tycker fungerar allra bäst på mina pållar. Bädden blir lite luftigare och mjukare än med torven och dessutom blir det ljusare och känns trevligare. En liten detalj som jag faktiskt tycker har betydelse är att spånet lukar så gott och hemtrevligt ;) + att det är billigare än torven.

Säger det samma!! Både när jag tidigare använde torv och numera spån så går det åt minst 2 balar i veckan per häst... ibland 3!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 017
Senast: lizzie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka