Sovmorgon-Hur gör ni?

Mirre

Trådstartare
Hur löser ni det med sovmorogn när ena föräldern jobbar och andra är barnledig? Delar ni upp det så ni har en sovmmorogn var på helgen eller hur gör ni?

Sv: Sovmorgon-Hur gör ni?

Vi brukar dela upp det.
Alternativet har varit att jag tar natten (hon vaknar ju ca 15gg per natt) och min man stiger upp på morgonen. han vaknar inte lika lätt som mig under natten.

Vad är sovmorgnar... Det har vi inte haft på 4 år. Det är ingen ide att försöka utan vi anpassar vardagen efter att ha barn. Vilket betyder att vi går och lägger oss strax efter barnen.

Haller med dig!! Personligen har jag nog inte haft fler an en handful sovmorgnar sen jag var 12.... innan barnen var det ju hastarna med allt vad det innebar ;)
Och maken ar van att ga upp tidigt for att antingen ga till jobbet eller spela golf, sa barnen har faktiskt inte forandrat sa mycket for oss pa det planet (att ga upp tidigt alltsa).

Fast for att fortydliga sa kan jag saga att jag som ar barnledig far alltid mojlighet att "sova ut" (dvs till 7-7.30 ;)) pa helgerna samt sova under dagen om jag vill, for vi anser bada tva att det ar betydligt jobbigare att vara hemma med barn an att jobba pa kontor :idea:

Här är det heller inte tal om sovmorgon. Williams pappa jobbar så mycket och är uppe tidigt vare sig det är helg eller inte. Alltså får jag gå upp med William. Han brukar vakna mellan 6 och 7 någon gång, så det är ju ändå inget omänskligt. Visst vore det skönt att sova ut någon gång, men det går...

Jag och dottern brukar gå upp vid 9 tiden varje dag (om vi inte ska på babysim/öppna förskola/etc, då får vi ställa klockan och gå upp tidigare)
Hennes pappa jobbar mån-fre och på helgerna händer det att han ligger kvar efter att vi gått upp.

När våra barn var små delade vi på helgen så den ena gick upp på lördagen och den andra på söndagen. Funkade superbra!

Hur löser ni det med sovmorogn när ena föräldern jobbar och andra är barnledig? Delar ni upp det så ni har en sovmmorogn var på helgen eller hur gör ni?

Sovmorgon? Vad är det? :confused: Har inte sett röken av någon sedan sonen föddes för snart 2½ år sedan. Jag är otroligt lättväckt och jag skulle nog behöva sova i källaren i alla fall, ifall jag inte ska vakna och gå upp först... Sambon har däremot haft sovmorgon alla helger och alla semestermorgnar hela tiden. Han skäms inte för sig. :angel:

Dottern sover länge på mornarna så det problemet är vi lyckligtvis befriade ifrån. När det var lite si och så med sömnen delade vi på det. Jag som är hemma har mest sömnbehov ovh blir inget trevlig utan sömn, sambon är mycket tåligare så han har tyckt det är ok att vara uppe på natten eller gå upp tidigt på morgonen om det varit nödvändigt, annars har vi försökt dela så gott det går. Det måste inte vara millimeterrättvisa utan det viktiga är att alla känner sig nöjda och att familjen fungerar.

Sovmorgon? Vad är det? :confused: Har inte sett röken av någon sedan sonen föddes för snart 2½ år sedan. Jag är otroligt lättväckt och jag skulle nog behöva sova i källaren i alla fall, ifall jag inte ska vakna och gå upp först... Sambon har däremot haft sovmorgon alla helger och alla semestermorgnar hela tiden. Han skäms inte för sig. :angel:

Jag är också otroligt lättväckt, så på den här punkten var barnens pappa underbar. Han klädde på dem och gick ut!

Innan jag börja jobba på morgonen, så delade jag och sambon upp det. Varannan gång. Nu blir det lite mera spontant.

Känner igen det där.. precis som hemma hos oss. :angel:

Tanken var att vi skulle dela upp det (gjorde det med första barnet), men nu är det mest jag som får sovmorgon :angel: (mannen går upp och gör iordning frukost innan han väcker mig :bow:)

Han säger själv att det är mer avkopplande att gå upp tidigt, få äta sin frukost i lugn och ro och sedan åka iväg till kontoret, jämfört med att gå upp och byta blöjor/klä på 2 barn, fixa frukost åt sig och den stora samtidigt som den lilla ska ammas, så därför tycker han att jag är värd att ligga och dra mig några minuter extra på helgen :love::bow: (jag är ju dessutom oftast uppe en eller två gånger/natt för att amma den lilla också)

På vardagarna när sambon jobbar så tar jag bebis på natten och morgonen, fast våran pojk vaknar sällan före kl 4-5 och äter första målet och sen brukar vi somna om och sova till 8-9.30.Min sambo måste ändå åka kl 7 till jobbet så det är ingen ide att han tar bebis då, för då skulle ju jag ändå behöva gå upp tidigt.

På helgerna och lediga dagar så delar vi lika och den ena får chans att sova ut, och bebis somnar ju ändå oftast om en stund, han är typ aldrig uppe och vill ha ersättning nattetid.

När jag var föräldraledig hade jag faktiskt inga sovmornar alls. Dock kände jag heller inget behov av det då; sov med grabben när han somnade sin fm-sömn.

Sen jag började jobba (och eftersom sonen också är större nu) så har vi börjat turas om med sovmorgon en av helgdagarna var. Men det är just sovmorgon och inte sovdag; alltså går vi upp vid 9.

Det är lite olika, för det mesta går jag upp tidigt med Alvin, han vaknar oftast runt sex. Elis sover gärna till åtta/nio om han får.

Känner jag mig riktigt trött så ber jag om sovmorgon, men oftast tycker jag en lugn morgon med barnen är minst lika mysig som att dra mig länge i sängen.

Sovmorgon för mig är ändå att gå upp vid halv nio-tiden, så de få tillfällena där sambon går upp med barnen ligger jag inte så länge.

Jag var föräldraledig och sambon jobbade. Nu har jag börjat jobba, men det blir inte så stor skillnad.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 635
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 543
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024